Pagina 1 van 1
Alfa 75 motorsteun en peilstok
Geplaatst: di aug 25, 2015 13:39
door Centvin
Hierbij een aantal vragen.
Mijn 75 spuugt (eigenlijk vanaf dat ik haar heb) de oliepeilstok eruit wanneer ik met hogere toeren rijd, snelweg bv. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Of klopt mijn idee van de wat verouderde motorsteunen, die aan vervanging toe zijn, het probleem hier van is?
Die motorsteunen wil ik binnenkort gaan vervangen. Als ik zo kijk lijkt het een simpel klusje (op de vaste verrotte dolgedraaide boutjes na

), iemand met tips?
Mijn eigen idee van reparatie;
* Auto op 2 bokjes, krik onder de motor en losdraaien maar.
* Monteren zelfde maar dan andersom?!
Alvast bedankt

Re: Alfa 75 motorsteun en peilstok
Geplaatst: di aug 25, 2015 13:42
door Zaagauto
Blok reviseren?
Re: Alfa 75 motorsteun en peilstok
Geplaatst: di aug 25, 2015 22:29
door Alessandro
Motorsteunen en oliepeilstok, staan letterlijk en figuurlijk los van elkaar.
a) klemt de peilstok nog wel fatsoenlijk of heeft daar iemand aan gefröbeld?
b) Last van hoge carterdruk? =>
c) check eens of je carterventilatie nog goed werkt/niet verstopt is. indien niet verstopt =>
d) meet eens de compressie op alle cilinders.
Ik ken een vergelijkbare auto/motorblok, dat ernstig hoge carterdruk/ blow-by heeft, lage compressie (6 à 7 bar) en toch prima de peilstok op z'n plaats houdt, zonder kunstgrepen..... (en nog prima rijdt ook!) Kortom ik denk richting a of c.......
Succes!

Re: Alfa 75 motorsteun en peilstok
Geplaatst: wo aug 26, 2015 10:46
door Centvin
Motorsteunen en oliepeilstok, staan letterlijk en figuurlijk los van elkaar.
Blok is aardig in beweging, daardoor dacht ik door trillingen dat ie los zou komen.
De peilstok houder zit wel aan de losse kant.
Er zat ook oliespetters aan de achterbumper... dus ik vrees het ergste

Re: Alfa 75 motorsteun en peilstok
Geplaatst: wo aug 26, 2015 12:45
door DJ
Wat Sander zegt. Niks aan toe te voegen.
Blok revisie adviseren op basis van een peilstok die omhoog komt is extreem geval van conclusie trekken op basis van summiere gegevens.
Vwb motorsteunen wisselen, je hoeft de auto er niet eens voor op te bokken.
Krik onder het carter en een voor een vervangen.
Doorgaans is het gangbaar agv olielekkages....
Is een boutjes en een moertje aan de carr kant. Volgens mij standaard M8.
Aan de motorkant 3 moertjes m8, volgens mij fijne draad.
Je hebt wel beetje elastieke vingers nodig.
Gr
DJ
Re: Alfa 75 motorsteun en peilstok
Geplaatst: wo aug 26, 2015 13:04
door Zaagauto
Blok revisie adviseren op basis van een peilstok die omhoog komt is extreem geval van conclusie trekken op basis van summiere gegevens.
Dan is dit een extreem geval van niet snappen wat er bedoeld wordt... of het lichte sarcasme in mijn getypte stem missen...
Het
lijkt mij redelijk logisch dat zwakke motorsteunen geen peilstol omhoog bewegen...
Dat er echter iets niet pluis is...
lijkt me even zo logisch....
En och... overdruk is zelfs in staat om krukaskeeringen eruit te blazen... dus zo onmogelijk is het ook weer niet....
Re: Alfa 75 motorsteun en peilstok
Geplaatst: do aug 27, 2015 08:59
door alfaqv75
Monteren zelfde maar dan andersom?!
ik zou ze exact hetzelfde monteren en niet andersom

Re: Alfa 75 motorsteun en peilstok
Geplaatst: do aug 27, 2015 14:07
door Firedriver
Of een goede tweedehandse blok, en wat werk bespaard, bij deze motoren kan je och ook de cilinders apart vervangen ( natte voering als ik juist ben.
Gr.
Jantje
Re: Alfa 75 motorsteun en peilstok
Geplaatst: do aug 27, 2015 15:17
door d8cosh
Een blok wisselen voor een die "goed" is, is net zoveel werk als nieuwe cilinders en zuigers.
Ik zou liever nieuwe zuigers en bussen kopen dan een goed gebruikt blok, waar je de herkomst van moet geloven..
Grt