Ik heb een probleempje met mn CO waarde van mn alfa 33... Hier zijn al duizenden topics over, maar volgens mij heb ik iets bijzonders...
Auto is uit 92 dus hoeft alleen stationair co meting. Lambda sensor (en kat) betekent CO van 0,5.
Auto is vorig jaar met lambda en kat gewoon door de keuring gekomen. Dit jaar zat er een katvervanger onder (rechte buis) met lambda. CO was schommelend 0,9-1,8. Te hoog dus. Carterventilatie slang los betekende CO van stabiel 0,9. Gek want met valse lucht hoort ie omlaag te gaan.
Na overleg hier en daar toch maar een 2e hands katalysator gekocht en er onder gezet, en naar de garage toe, uiteraard eerst een half uur flink gas gegeven.
CO was opeens 8!! rook ook verschrikkelijk. Op toeren ging ie rap omlaag. Op dat punt was ik er klaar mee en heb mn maar bij de garage gelaten. Ik kan zelf ook niet CO meten dus ja wat moet je dan. Deze garage heeft wel verstand van oude alfas, monteur/eigenaar wist er ook veel van dus oorspronkelijk wel vertrouwen erin.
2 dagen later werd ik teruggebeld dat het probleem hoogst waarschijnlijk in de ECU zat, hij kon namelijk geen 'aanloopspanning' meten van de lambda sonde. MAW die computer deed niks met het lambda signaal? Hij had een andere computer laten komen, deed ook niks, maar hij vermoedde een kapotte computer. Hij heeft weer een andere laten komen (hier heb ik een week op moeten wachten trouwens...) Deze was ook niks beter. Hij zou vandaag of morgen een andere tester binnenkrijgen zodat ie de computer kan 'uitlezen' (zover dat gaat bij zo'n simpel dingetje maargoed).
Natuurlijk kun je zeggen dat in de eerste instantie ik gewoon de lambda had moeten vervangen voor een bout maar ja achteraf...
Eigenlijk is mijn vraag nu of jullie een idee hebben wat er aan de hand is?
edit: het is trouwens een Weber systeem met MAP ipv LMM