Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1790
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

di sep 08, 2015 12:30

Ik heb een probleempje met mn CO waarde van mn alfa 33... Hier zijn al duizenden topics over, maar volgens mij heb ik iets bijzonders...

Auto is uit 92 dus hoeft alleen stationair co meting. Lambda sensor (en kat) betekent CO van 0,5.

Auto is vorig jaar met lambda en kat gewoon door de keuring gekomen. Dit jaar zat er een katvervanger onder (rechte buis) met lambda. CO was schommelend 0,9-1,8. Te hoog dus. Carterventilatie slang los betekende CO van stabiel 0,9. Gek want met valse lucht hoort ie omlaag te gaan.

Na overleg hier en daar toch maar een 2e hands katalysator gekocht en er onder gezet, en naar de garage toe, uiteraard eerst een half uur flink gas gegeven.

CO was opeens 8!! rook ook verschrikkelijk. Op toeren ging ie rap omlaag. Op dat punt was ik er klaar mee en heb mn maar bij de garage gelaten. Ik kan zelf ook niet CO meten dus ja wat moet je dan. Deze garage heeft wel verstand van oude alfas, monteur/eigenaar wist er ook veel van dus oorspronkelijk wel vertrouwen erin.

2 dagen later werd ik teruggebeld dat het probleem hoogst waarschijnlijk in de ECU zat, hij kon namelijk geen 'aanloopspanning' meten van de lambda sonde. MAW die computer deed niks met het lambda signaal? Hij had een andere computer laten komen, deed ook niks, maar hij vermoedde een kapotte computer. Hij heeft weer een andere laten komen (hier heb ik een week op moeten wachten trouwens...) Deze was ook niks beter. Hij zou vandaag of morgen een andere tester binnenkrijgen zodat ie de computer kan 'uitlezen' (zover dat gaat bij zo'n simpel dingetje maargoed).

Natuurlijk kun je zeggen dat in de eerste instantie ik gewoon de lambda had moeten vervangen voor een bout maar ja achteraf...


Eigenlijk is mijn vraag nu of jullie een idee hebben wat er aan de hand is?

edit: het is trouwens een Weber systeem met MAP ipv LMM

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

di sep 08, 2015 21:18

Dit is inderdaad een redelijk eenvoudig systeem.
Als ik het zo lees, doet de lambda niet lekker mee. Ofwel, meten aan de connector en bij de ecu naar signaal.
Dit systeem werkt op basis van druk en temperatuur. Die sensoren kunnen uiteindelijk ook stoppen met werken en zo de ECU verkeerde waardes leveren. Vooral het niet reageren op de lambdawaardes lijkt te duiden op een defecte temperatuursensor.
Even Google gebruiken levert de handleidingen van het IAW systeem.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 220
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

di sep 08, 2015 22:50

Als de koelvloeistoftemperatuursensor niet goed meer werkt, dan denkt de ECU dat de motor koud is
en verrijkt hij het mengsel. De lambdaregeling doet in dat geval niet mee. Dat kan verklaren waarom
je CO te hoog is en je geen lambdasignaal krijgt.
De weerstandswaarde van KVS sensor bedraagt ongeveer 250-350 Ohm bij bedrijfswarme motor.
Laat de motor warm worden, verwijder stekker van ECU en meet tussen de juiste pennen de weerstandswaarde na.
Heb nu geen schema bij de hand
Type/motorcode/bouwjaar ed is handig om juiste schema voor je te vinden.

Groeten Gunther

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1790
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

di sep 08, 2015 23:28

Het gaat om een 1.4 ie uit 1992. motorcode weet ik niet.

Bedankt voor de tips over de luchttemperatuursensor en de KVS tempsensor.

Stuurt die sensor ook de temperatuurmeter in mn dashboard aan? want de temperatuur loopt precies zoals t hoort, op tot 85, dan iets terug en dan weer richting 85.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

wo sep 09, 2015 00:27

Volgens mij hebben deze motoren twee sensoren. Een met een draad (metertje) en een met twee draden (ECU).

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

wo sep 09, 2015 10:01

nu ben ik meer een 16V boxer man, dus weet niet precies hoe het bij een 8V zit, bij een 16V is het:

klopt, boxertjes hebben 2 sensoren, 1 RV op de radiator en 1 op de rechter inlaat (aan de binnenzijde tussen de 2 inlaten in)

en nogmaals, want deze discussie heb ik ook al op fb gezien, een 33je kan zonder kat de APK emissie eisen halen
meet de boel nu eerst eens een keer door voordat je van alles koopt
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1790
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

wo sep 09, 2015 10:22

Ik kan niet alles zelf, en het vervelende met CO is dat ik het niet zelf kan meten of t nu wel goed is.
Tot nu toe heb ik niet veel gekocht hoor. Alleen een 2e hands kat, aangezien ie vorig jaar gewoon door de APK kwam. Dit was ook na overleg met de garage, die had t al vaker gezien dat met katvervangers t net wel of net niet ging.

Maarja dan de CO opeens 8 met kat, terwijl ie juist lager zou moeten zijn. Ik was er klaar mee, alleen het probleem is nu dat die garage t volgens mij ook niet meer snapt, want hij is degene die al 2 computers heeft laten komen omdat hij er van overtuigd is dat daar t probleem zit. Maar daarom tot dusver bedankt voor de tips, ik zal t vandaag aan hem doorgeven, hoewel dat natuurlijk niet zou moeten...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12108
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

wo sep 09, 2015 16:51

Zo'n beetje hetzelfde probleem hier. Auto is APK-klaar op één ding na: die CO-waarde. Ik had al een fles injectorreiniger in de tank gekieperd (nou ja, de inhoud dan) en de auto goed warm gereden. Waarde is toch nog steeds te hoog.
N.a.v. dit topic gevraagd of de garage ook de KVS-sensor wilde controleren. Los halen had wel iets invloed, maar daar zit het probleem kennelijk niet in. Er wordt nu eerst een andere kat onder gezet, kijken of dat effect heeft.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

wo sep 09, 2015 23:43

Maakt dit systeem niet gebruik van motorvacuüm? (dacht van wel)
Indien ja (en anders even goed wel een goed idee): check alle vacuüm slangetjes! Als er ook maar ergens een scheurtje in zit, meet ie geen vacuüm en dat ziet ie dan als volgas, dus geen lambda regeling, etc....
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12108
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

do sep 10, 2015 15:18

Bij mijn 33 lijkt het er op dat het de kat zelf is. Deze is vervangen door een stukkie buis. Verschil in meetwaarden: nihil.
Wel een verschil: katloos mag de uitstoot (veel) hoger zijn dus is APK goedkeur geen probleem meer.

Maar toch, als iemand nog een goede gebruikte katalysator heeft liggen voor een 1.4 IE U9 van 1991...

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1790
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

do sep 10, 2015 16:50

katloos mag de uitstoot 3,5 zijn inderdaad, MITS de lambda foetsie is.

Vacuumslangen had ik als eerste gecheckt, dit was niet het euvel.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 220
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

do sep 10, 2015 16:56

Kijk bij het controleren van de uitlaatgassen niet alleen naar de CO maar zeker ook naar de HC waarde.
Als deze meer dan 300-400 ppm is dan is het mengsel gewoon veel te rijk.

Enkele mogelijke oorzaken hiervan zijn:

- KVS sensor geeft verkeerd signaal (eerder al aangehaald)
- 1 kapotte injector : te controleren door 1 voor 1 de stekkers los te maken en dan kijken wat de uitlaatgassen doen (CO zal zowiezo zakken maar die met kapotte injector veel meer)of met infrarood thermometer op de buizen van de uitlaat de temp opnemen (moet ongeveer dezelfde zijn)
- scheurtje in membraan van brandstofdrukregelaar waardoor benzine via de vacuumaansluiting hiervan in de luchtinlaat terecht komt: te controleren door het slangetje dicht te nijpen en zien wat CO doet
- klepje van brandstoftankbe/ontluchting blijft openstaan waardoor constant benzinedampen aangezogen worden uit de tank:
te controleren door slangetje dat vanuit klepje naar inlaat gaat dicht nijpen en zien wat CO doet.

Veel succes

Gunther

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1790
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

ma sep 14, 2015 16:31

Ik heb t een en ander aangekaart bij de garage.

Hij had een tester maar die kreeg geen voeding vanuit de stekker ofzo. Anyway, the saga continues...

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

wo sep 16, 2015 09:34

Dit systeem gebruikt voor de inspuitwaarden (en ontsteking) de volgende sensoren:
- absolute druksensor buitenlucht,
- druksensor inlaat
- temperatuursensor inlaatlucht
- lambdasonde.

Als een van deze geen of een foutief signaal afgeeft dan gaan de uitlaatgassen verkeerde waardes geven.
Deze sensoren zijn vrij eenvoudig te meten.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1790
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: gek probleem CO veel te hoog Alfa 33

wo sep 16, 2015 10:06

Tja daar zijn zowel jij, ik en de garage het over eens. maar t komt niet bij die garage op om dat te meten. Die wacht tot ie zn computertje werkend heeft omdat ie niet uren lang wil zoeken. Snap ik ook wel, want t moet niet te duur worden natuurlijk. Maargoed de apk is ondertussen bijna een maand verlopen...

Terug naar “Algemene Technische vragen”