Doix

Moeilijke vraag over irritant geluid ....

za nov 12, 2005 16:30

Medeforummers,

Zojuist de auto afgehaald nadat ze opnieuw uitgelijnd is en de wielen gebalanceerd. Dit was nodig omdat ik enkele weken geleden een noodstop moest maken en daarbij een flinke kuil meepakte. Tevens werd ik afgelopen dinsdag gewoon van de weg gereden door iemand die mij volgens mij gewoon over het hoofd zag en dus pakte ik weer wat kuilen mee. Maar okee, auto is uitgelijnd en de wielen zijn gebalanceerd, maar nu zit ik met een vreemd tikkend metalig geluid uit het onderstel of wielen (of remmen?) als ik rijd. Het ergste is het rond de 60km/h, daaronder hoor je het amper tot niet en daarboven zal het waarschijnlijk door windgeruis overstemd worden. Het komt het meest overeen als een combinatie van alsof je rijdt met een spijker in je band en en knappende gevoel wat je in je gewrichten kan hebben. Het is niet altijd geheel op het ritme van het rijden, heel soms valt het geluid weg, voornamelijk bij het remmen. Banden, onderstel, remmen en de gehele bodemsectie zijn nagekeken in de garage, speling op de onderdelen is gecheckt maar het geluid valt niet te verklaren en men weet niet waar het vandaan komt. Toch klinkt het niet lekker vind ik en misschien is hier iemand die vergelijkbare ervaringen heeft en kan vertellen wat de oorzaak bij hem of haar was?

Alvast dank en grtz,

Aad

jwst
Member
Member

RE: Moeilijke vraag over irritant geluid ....

za nov 12, 2005 16:40

Hele kapotte wiellager, MAAR dat zou wel te simpel gedacht zijn.....

succes ermee..

gr
AR GIULIA 2.1

Hans156
Advanced Member
Advanced Member

za nov 12, 2005 17:51

Aandrijfassen / homokineet beschadigd??? door de klappen die de kuilen veroorzaakten.
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Moeilijke vraag over irritant geluid ....

za nov 12, 2005 19:20

Aandrijfassen / homokineet beschadigd??? door de klappen die de kuilen veroorzaakten.
Dat is dus ook het erste (en enigste) wat bij mij opkwam/ opkomt.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Doix

zo nov 13, 2005 11:12

Fok dat zou niet zo gaaf zijn, want het geluid zat er nog niet in toen ik hem wegbracht naar de garage.....dat wordt morgen weer bellen.... :cry:

Doix

ma nov 14, 2005 12:05

Ankerplaat is gecheckt, banden zijn gecheckt, de aandrijfas en hoezen van de homokineet zien er op het oog goed uit. Dit kan het dus allemaal niet zijn?
Het geluid is inderdaad alleen hoorbaar als ik het raampje omlaag hebt, het komt van het linker voorwiel. Als ik langzamer rijd dan 50km/h hoor ik niets, daarboven wel en het tikken gaat sneller als ik harder ga rijden. Ik meende even dat het geluid er niet is als ik rem, maar helaas ook bij het remmen is het geluid hoorbaar. In het stuur voel ik nog niets, maar gisteravond was het wel soms lichtjes voelbaar in de voetensteun naast de koppeling. Ik hoop echter dat het niet een aandrijfas is. Weet iemand de kosten van vervanging van zo'n kapotte aandrijfas? Of weet iemand nog meer onderdelen die rond het linkervoorwiel een dergelijk geluid kunnen produceren? En misschien dat Egbert-Z aanvullende info kan geven. Jij hebt het geluid ook gehoord zaterdagavond.....

Grtz,

Aad

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma nov 14, 2005 12:14

Tja, voordat je van alles en nog wat gaat vervangen zou ik eerst iets heel eenvoudigs doen.

Even je linker voorwiel omwisselen met een van achterwielen.

Ik heb namelijk iets dergelijks gehad met mijn 33. We kwamen er maar niet uit. Banden waren zeker goed. Was me verzekerd in de garage.
Om een niet belangrijke reden moest ik toen de banden wisselen en heb daarbij perongelijk een band van voor achter opgelegd. Probleem over! Ik weet nog steeds niet wat er aan de hand was, maar er zat blijkbaar een probleem in die band.

Probeer het eens, niet geschoten is altijd mis!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Egbertone
Guru
Guru

ma nov 14, 2005 14:05

Kan niet echt aanvullingen op het geluid geven, alleen dat het klinkt alsof er iets in het loopvlak van de band zit.

Alleen zit dat er niet en dan zou het ook al onder de 50 km/u hoorbaar zijn.

Doix, die bandenwisseltruuk kunnen we komend weekend wel even in de stalling uitvoeren.

ilmostro

ma nov 14, 2005 19:54

hoor je dit geluid alleen als je rechtuit rijdt? wordt het meer of minder bij het nemen van een bocht en zit er dan een verschil bij het nemen van een bocht naar links of naar rechts? :roll: wiellager :roll:
Heb je lichtmetalen- of stalen wielen met wieldoppen? Zit er op het linkerwiel meer axiale speling dan op het rechterwiel?

Doix

ma nov 14, 2005 21:12

Tot zover gecheck op de brug zit er geen speling op, al moet ik wel toegeven dat ik niet weet wat er precies onder axiale speling valt.... :oops:
Tot zover ik me herinner van gisteren en eergisteren maakt het geen verschil of ik naar links of naar rechts stuur of rem of optrek, alleen boven de 50km/h is het hoorbaar en het metalen getik gaat sneller als ik sneller rijd.
Ben morgen en overmorgen vrij, dus ik duik even onder de auto (al heb ik geen sleutelplek) en mogelijk probeer ik ergens een second opinion te regelen in de regio Haaglanden, want liever rijd ik er eigenlijk niet mee voor het geval dat. Mogelijk valt het mee, ik hoop er op, maar mocht het niet zo zijn, dan wil ik niet TEveel rondgereden hebben..... :idea:
En zeker te weten dat we die bandenwisseltruuk kunnen toepassen. Ik heb inmiddels een hoop tips waar ik mee aan de slag kan, dus ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen met mijn Fiat Typo 930 :wink:

Grtz en thanx,

Aad

Remco S
Guru
Guru

ma nov 14, 2005 21:22

Het plaklood aan de binnenkant van de voorwielen komt tegen de remklauw aan, 100 procent zeker. De oplossing is het plaklood net iets te verplakken zodat het de klauw niet raakt.

Succes!!!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 14, 2005 21:35

Het plaklood aan de binnenkant van de voorwielen komt tegen de remklauw aan, 100 procent zeker. De oplossing is het plaklood net iets te verplakken zodat het de klauw niet raakt.

Succes!!!
Dat zullen ze bij die hercontrole toch wel gezien hebben zeker? Maar het kan heel goed. Het geluid wordt dan vanzelf wat minder uiteindelijk. :mrgreen:

ilmostro

ma nov 14, 2005 22:22

Tot zover gecheck op de brug zit er geen speling op, al moet ik wel toegeven dat ik niet weet wat er precies onder axiale speling valt.... :oops:
Tot zover ik me herinner van gisteren en eergisteren maakt het geen verschil of ik naar links of naar rechts stuur of rem of optrek, alleen boven de 50km/h is het hoorbaar en het metalen getik gaat sneller als ik sneller rijd.
Ben morgen en overmorgen vrij, dus ik duik even onder de auto (al heb ik geen sleutelplek) en mogelijk probeer ik ergens een second opinion te regelen in de regio Haaglanden, want liever rijd ik er eigenlijk niet mee voor het geval dat. Mogelijk valt het mee, ik hoop er op, maar mocht het niet zo zijn, dan wil ik niet TEveel rondgereden hebben..... :idea:
En zeker te weten dat we die bandenwisseltruuk kunnen toepassen. Ik heb inmiddels een hoop tips waar ik mee aan de slag kan, dus ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen met mijn Fiat Typo 930 :wink:

Grtz en thanx,

Aad
axiaal is in de lengterichting van de as. Je kan dit testen/voelen door het wiel omhoog te krikken, zodat het vrij van de grond is en dan proberen hetwiel naar je toe te trekken en weg te duwen. Als je je wiel dan toch vrij hebt, draai het dan eens langzaam rond. Als het plaklood tegen de schijf komt, merk je dit. Kun je meteen visueel het lood beoordelen op sporen. Kijk ook eens of de band goed op de velg zit en dan bedoel ik of de band met de juiste looprichting op de velg zit.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 14, 2005 22:33

Succes!!!
Wilde ik net zelf schrijven tot ik jouw posting zag. Heb dit namelijk met m'n voormalige 146 ook gehad, na een lekke band.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Egbertone
Guru
Guru

ma nov 14, 2005 22:59

Succes!!!
Zou kunnen.....

... maar ook met 16" velgen??

Maar het geluid is na het balanceren gekomen... dus dat maakt bovenstaande uitleg toch weer heel aannemelijk.

Terug naar “Algemene Technische vragen”