Pagina 1 van 1

alfa 75 turbo

Geplaatst: zo okt 18, 2015 23:12
door ed
Hallo,

Ik heb een Alfa 75 turbo met een versleten motor en daarom wil ik een 2.0 liter carburateur uitvoering inbouwen en de turbo enzo overzetten maar de compressieverhouding zal te hoog zijn,wie weet wat te doen?

Bvd Ed

Re: alfa 75 turbo

Geplaatst: ma okt 19, 2015 00:48
door giuliettaevo
Dat valt op zich nog wel mee...

Maar is de tb motor niet te redden? Een goede 2 liter carbs motor brengt opk nog wel een paar euro op,die kun je dan gebruiken voor het opfrissen van de tb motor.

Re: alfa 75 turbo

Geplaatst: ma okt 19, 2015 09:09
door ed
Dat kan ook maar het lijkt mij ook wel weer een leuke uitdaging om er wat meer vermogen uit te halen.
Ben ik met compressie verlaging middels een dikke koppakking op de goede weg of moet ik met drijfstangen aan de slag?

Re: alfa 75 turbo

Geplaatst: ma okt 19, 2015 09:27
door Bertjegta
Heb zelf de voorloper van de 75 Turbo, de Giulietta Turbodelta.
Toegepaste techniek is grotendeels hetzelfde, maar doorontwikkeld. De Giulietta heeft een 2.0, de 75 een 1.8.

In essentie is het verschil tussen een gewone Giulietta 2.0 en een turbo het volgende.
De compressie is verlaagd door andere zuigers (cosworth) en een andere koppakking. Deze is versterkt, want hoewel de compressieverhouding afgenomen is, neemt de druk toe vanwege de turbo. Verder zijn er niet zoveel ander exotische aanpassingen. Er zit een oliekoeler op, andere kleppen, etc, maar geen essentiele zaken.

Ik sluit me dus aan bij eerdere adviezen. Probeer die turbomotor te reviseren vanuit een donorblok. Daarnaast nieuwe koppakking (OKP verkoopt ze van de plank), overmaatse zuigers etc en je hebt weer een mooi torretje.... :D :D :D

Re: alfa 75 turbo

Geplaatst: ma okt 19, 2015 12:26
door Zaagauto
Er zijn toch gewoon setjes zuigers & bussen te koop?

Re: alfa 75 turbo

Geplaatst: ma okt 19, 2015 16:39
door ed
Maar wat kan ik het beste doen wanneer ik toch het 2.0 liter blok gebruik

Re: alfa 75 turbo

Geplaatst: ma okt 19, 2015 16:51
door giuliettaevo
Gewoon met een verse standaard koppakking monteren. Vervolgens al het turbo spul erop schroeven en hem met de standaard 0,5 bar gaan rijden. Dat is voor de motor geen probleem, kan hij best hebben ondanks de hogere compressie. Levert je een vlotter spoelende turbo op en een fellere motor.

Chip op maat is wel aan te raden maar zal lastig zijn om iemand te vinden die het kan en wil doen...

Re: alfa 75 turbo

Geplaatst: ma okt 19, 2015 17:22
door Dominic
Gewoon met een verse standaard koppakking monteren. Vervolgens al het turbo spul erop schroeven en hem met de standaard 0,5 bar gaan rijden. Dat is voor de motor geen probleem, kan hij best hebben ondanks de hogere compressie. Levert je een vlotter spoelende turbo op en een fellere motor.

Chip op maat is wel aan te raden maar zal lastig zijn om iemand te vinden die het kan en wil doen...
Exact,plug and play ...mits de kop al niet gevlakt is.

Spesso performance pakking zou ik doen.

2 computers :1 regelt ontsteking,ander de inspuiting en die reageren op de sensorparameters en die veranderen eigenlijk niet.

Grootste bottelnek is de klopsensor...indien noodloop door pingelen dan misschien een chip met voorontstekingsretarding voor de ontstekingsmodule.

Re: alfa 75 turbo

Geplaatst: ma okt 19, 2015 17:27
door ed
Top,daar heb ik wat aan.

Gr Ed

Re: alfa 75 turbo

Geplaatst: ma okt 19, 2015 17:36
door Jelmer90
Klop sensor? 75 turbo heeft toch Motronic 4.1?

Re: alfa 75 turbo

Geplaatst: ma okt 19, 2015 18:44
door giuliettaevo
75 tb heeft zeer zeker geen motronic. Ouderwetse jetronic..

Re: alfa 75 turbo

Geplaatst: di okt 20, 2015 08:02
door Jelmer90
Aha! Maar Jetronic is toch niet te chippen? Tenminste, dat is mij altijd geleerd.

Re: alfa 75 turbo

Geplaatst: di okt 20, 2015 09:49
door Dominic
75 turbo leesvoer:

http://www.thesimp.org/workshopmanual_7 ... uel_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze is ook wel leuk dan zie je wat er allemaal anders is aan een turbo evo.

http://www.thesimp.org/workshopmanual_7 ... hanges.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;