Pagina 1 van 2

3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: ma nov 14, 2005 18:31
door pe1ryx
de vraag is moet je de originele gtv6 draadboom handhaven en wel de 75 computer aansluiten(weet nog niet eens of dit wel past)of moet je de hele draadboom gebruiken uit de 75??
zelf vermoed ik dat je gewoon de motor erin zet het thermostaathuis en computer overzet en klaar...maar is dit wel zo?

wie kan me verder helpen...

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: ma nov 14, 2005 19:32
door yuri 75 V6
Volgens mij kan een 'oude' 3.0 V6 met L-jetronic 1 op 1 overgezet worden, maar een nieuwere (Motronic), dat weet ik niet.

Ben overigens ook benieuwd; mijn huidige 75 3.0 is een L-Jet, en het is misschien een wijs plan om als ik de 3.5 af heb en over ga bouwen, meteen naar Motronic te upgraden ivm de betere 'tune-a-bility'. Het theoretische verschil tussen die 2 weet ik wel, maar hoe ziet het er in de (weerbarstige) 75-praktijk uit :?: Wat is het verschil in pin-bezetting tussen de ECU-stekkers; welke extra signalen moet de Motronic hebben om te functioneren tov de L-Jetronic?

Yuri

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: di nov 15, 2005 08:48
door marc7eleven
Je hebt de complete kabelboom van een QV nodig, anders gaat het niet lukken, ja, of met heel veel inspanning.
Motronic pakt ODB signaal op en regelt daarmee o.a. de vervroeging, dus ODB sensor zit er ook op. De jetronic heeft nog een mechanische vervroeging (dus feitelijk beperkt instelbaar). En er zit eventueel de mogelijkheid op om met lambdasonde te werken.
En je kunt de kenvelden goed bewerken bij de Motronic.

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: di nov 15, 2005 10:10
door yuri 75 V6
Ja, ik was al bang voor dat OBD gebeuren eigenlijk :(
En het vervangen van de complete kabelboom van een 75 vind ik ook al geen pretje, maar wellicht is het dan toch onontkoombaar (als ik al een goeie boom vind)...

Edit: of kan ik met de L-Jet toch wel wat aanvangen?

Yuri

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: di nov 15, 2005 15:48
door marc7eleven
Kai weet daar alles van, zie ook alfagtv6.com en dan forum en dan megasquirt...maar das ook een behoorlijke klus en ook zijn er kosten mee gemoeid....

Maar als je een betaalbare kabelboom en een nog goede computer weet te vinden...dan...en ik begrijp dat alfa nord een QV blok heeft liggen (dus ik neem zo maar 1s aan dat de kabelboom er dan ook nog is).

Heb mijn America ook omgebouwd naar QV, inclusief blok. Nu de bak nog, die is nog America. Oja, Luchthoeveelheidsmeter is ook anders!

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: di nov 15, 2005 15:50
door marc7eleven
Het loop trouwens ook allemaal prima met de jetronic van de GTV, alleen loop je kans dat ie bovenin te arm wordt (schijnt een bekend probleem (?) te zijn met Jetronics? Met een America blok schijnt dat weer minder te zijn. Maar goed, heb ik ook alleen maar van veel lezen op diverse fora.

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: di nov 15, 2005 16:04
door yuri 75 V6
Ik dacht er zelf aan om eventueel met VEMS motormanagment te gaan spelen, tzt (http://www.vems-group.org, da's sequentieel =P~ Je kunt er ook meerdere maps in zetten (bv een consrvatieve lambda = 1 map 'voor elke dag' en een lambda = 0,85 om flink te vegen.

Wbt MegaSquirt en VEMS en zo, da's erg interessant, en theoretisch komt het allemaal wel goed, maar met het in de praktijk aan elkaar solderen... :? Want zoals gezegd laat ik liefst de America-kabelboom liggen. Kun je een MegaSquirt met een adapter bv. op je Bosch-stekker knopen, en dan eventueel wat kabels bij trekken voor additionele signalen :?:

Maar eerst het hele zaakje eens in elkaar knopen met L-jet, denk ik, aanpassen kan altijd nog. Is zo ook al duur zat :oops:

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: di nov 15, 2005 16:16
door Dottore M
Voor VEMS is de support veel minder, het zijn twee kampen met de bijbehorende spanningen. Ik zou gewoon voor de MS-II gaan, kan je ook ontsteking aansturen.

Download eens MegaTunix, dan zie je wat de mogelijkheden zijn met MS

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: di nov 15, 2005 16:58
door yuri 75 V6
MS is ook goeiekoper, ook een argument natuurlijk. Ik moet er nog eens serieus induiken, maar alle info/tips is/zijn welkom natuurlijk. Ik zal dat MegaTunix eens opsnorren en kijken of we daar wijzer van worden. Thanks so far! (Enne.. sorry, dat ik je topic een beetje zit te verzieken... :oops: )

Re: RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: di nov 15, 2005 21:23
door Woody34
Ja, ik was al bang voor dat OBD gebeuren eigenlijk :(
En het vervangen van de complete kabelboom van een 75 vind ik ook al geen pretje, maar wellicht is het dan toch onontkoombaar (als ik al een goeie boom vind)...

Edit: of kan ik met de L-Jet toch wel wat aanvangen?

Yuri
Alfa Nord sloopt volgende week een QV. Ik heb het blok gekocht maar de kabelboom comp luchtinlaat e.d. heeft ie volgens mij nog niet verkocht.

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: za nov 26, 2005 19:59
door pe1ryx
let op mijn 3.0 v6 is met een L-JETRONIC uitgevoerd!! bj is 87!!
ook ik heb de computer en de draadboom maar volgens mij moet ik de gtv6 draadboom blijven gebruiken...(wel 75 computer)
heb geen obp sensoren oid...
maarre weet het niet zeker dat het zondermeer past met de gtv6 draadboom....

Re: RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: za nov 26, 2005 20:03
door ravado
let op mijn 3.0 v6 is met een L-JETRONIC uitgevoerd!! bj is 87!!
ook ik heb de computer en de draadboom maar volgens mij moet ik de gtv6 draadboom blijven gebruiken...(wel 75 computer)
heb geen obp sensoren oid...
maarre weet het niet zeker dat het zondermeer past met de gtv6 draadboom....
ja dat past. L-jetronic is gewoon overzetten blok + computer... verder niks..

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: za nov 26, 2005 20:09
door pepijn
klaverblaadje lezen DR. Molleti heeft er een heel stuk overgeschreven

Re: RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: za nov 26, 2005 20:32
door ravado
klaverblaadje lezen DR. Molleti heeft er een heel stuk overgeschreven
dat gaat over over/ombouw 164 V6 naar 75/gtv6.......

RE: 3.0 van een 75 inbouwen in een gtv6

Geplaatst: za nov 26, 2005 20:45
door yuri 75 V6
Toen was ik nog geen lid, kan iemand dat KB-artikel eens scannen en posten of zo? Vind dat ook wel interessant, een 24v overzetten, ooit 8)