Pagina 1 van 2
staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: ma nov 14, 2005 19:57
door ilmostro
Heeft iemand ervaring met het monteren van staal ommantelde remleidingen op een 33?
RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: ma nov 14, 2005 20:04
door Raimon
RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: ma nov 14, 2005 21:45
door Alfa eL
Ja, en als je tegelijk met de remslangen ook de remvloeistof ververst merk je best wel een verschil in het remmen.
Om in de buurt te komen van bv. een 155 is het nog lang niet voldoende, maar toch.
RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: ma nov 14, 2005 23:19
door Gerhard Brethouwer
FF in het algemeen,
Staalommantelde remleidingen doen slechts 1 ding, ze geven een constante remdruk.
Wanneer de originele leidingen ouder worden zetten deze uit op het moment dat je remt.
Vergelijkbaar met het opblazen van een balon.
Wil je een "hard" pedaal hebben en houden dan is het zinvol deze leidingen te monteren. Rij je vaak op het circuit of doe je aan "sportief straatgebruik" dan is het zeker zinvol.
Voor de rest brengt het niets.
In combinatie met bijvoorbeeld Ferodo FD2500 aan de voorzijde remt de auto zeker beter.
Zag zondag bij Classic Alfa een setje leidingen liggen voor 60,-
Gerhard
RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: di nov 15, 2005 12:05
door Wilbert ARparts
En nog een belangrijk voordeel: de levensduur.
De standaard rubberen slangen verouderen en gaan na verloop van tijd barstjes vertonen. De RVS slangen zijn van Teflon en hebben in vergelijk het eeuwige leven.
Doen dus.
Re: RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: di nov 15, 2005 14:11
door Rees Cees
Om in de buurt te komen van bv. een 155 is het nog lang niet voldoende, maar toch.
Ja

RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: wo nov 16, 2005 20:11
door ilmostro
- Kan de hoofdremcilinder de grotere/constantere druk aan?
- moet je voor en achter voorzien van deze leidingen?
RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: wo nov 16, 2005 20:56
door Alfa eL
- Vast wel. Als ie het begeeft zat dat er waarschijnlijk toch al aan te komen.
-Je koopt ze per 4...
RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: wo nov 16, 2005 20:59
door Andretti Molletti
RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: wo nov 16, 2005 21:31
door ilmostro
alleen bij het remmen natuurlijk
Ik heb eigenlijk geen problemen met de remmen alleen dat ze voor mijn gevoel zachter worden en dat dit waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de flexibele remslangen aan de voorkant. Ben echter op zoek naar voors en tegens van het gebruik van staalommantelde remslangen uit praktijk voorbeelden

.
Re: RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: wo nov 16, 2005 22:00
door Andretti Molletti
RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: wo nov 16, 2005 22:16
door Rees Cees
Merkbaar is het wel (in de SW dan) want als je 5 of 10km per uur rijdt en GEEN riem omhebt als je remt vlieg je bijna door de voorruit heen.
RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: wo nov 16, 2005 22:31
door roberto
Ik heb ook het idee dat de demping van de slangetjes wel merkbaar is. Maar moet er wel bij zeggen dat ik 2 verschillende auto's als vergelijkings materiaal heb. Bij m'n 75 (met teflonslangen) vond ik het rempedaal een stuk harder dan het pedaal van m'n huidige lease-auto (noem verder geen namen, wil het topic niet vervuilen

) zonder staal omvlochten remslangen.
RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: wo nov 16, 2005 22:54
door Dottore M
Ik heb alleen ervaring met twee uitersten; een standaard TS met standaard alles (schijf, blokjes, slangen) en een Andretti getunede V6 met alles anders (Tarox ? Dre? schijven, Ferodo, Goodridge). Als de blokken goed warm zijn, wil ik nogal zoals Cees al schreef nogal eens bruusk stilstaan

Re: RE: staal ommantelde remleidingen
Geplaatst: wo nov 16, 2005 23:47
door ilmostro
alleen bij het remmen natuurlijk
Ik heb eigenlijk geen problemen met de remmen alleen dat ze voor mijn gevoel zachter worden en dat dit waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de flexibele remslangen aan de voorkant. Ben echter op zoek naar voors en tegens van het gebruik van staalommantelde remslangen uit praktijk voorbeelden

.
Ook bij het remmen blijft de druk gelijk aan normale slangetjes...
er zijn eigenlijk geen tegens... hooguit dat je doceerbaarheid terugloopt maar dat heb ik nog nooit gemerkt...
Daarnaast zou je pedaal meer bewegen omdat de demping van je slangetjes wegvalt... ook dat is in de praktijk niet merkbaar.
Kan me niet voorstellen dat deze leidingen alleen invloed hebben dat je een minder doceerbare rem krijgt. Dat is volgens mij net wat je niet wil hebben als je flink het gas erop zet en dus regelmatig flink wil afremmen

. Het lijkt mij doordat je minder drukverlies hebt, je juist harder kan remmen met dezelfde remslag van je pedaal. Hiernaast denk ik dat je meer remkracht over houdt als je echt aan het vegen bent en je remblokken faden.
Dus klopt het als ik zeg meer remkracht bij geen fading en nog steeds goede remkracht/vertraging bij fading en bovenal, is het de investering waard?