twan
Full Member
Full Member

33 electronica "winterklaar" maken

wo nov 16, 2005 01:20

ik wil zoveel mogelijk electronica winter klaar gaan maken, daarmee bedoel ik zaken zoals de bougiedoppen, accupolen, bobinedraden, enzo.

hoe ga ik dit te lijf?
ik heb met mijn vorige 33 in de winter veel gezeik gehad, zoals een motor die pas na 2 minuten wilde starten en het af en toe spontaan uitvallen van de motor. mistlampen die het soms wel deden en dan weer niet.

dit duidt op een condens/vocht probleem dus hier wil ik wat aan gaan doen.

bijvoorbeeld de bougiedoppen, kan ik die luchtvrij maken door ze in te vetten met iets? en hoe pak ik draden aan zoals stekkers of pluggen zoals die op de bobine zitten?
33 1.5ie

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: 33 electronica "winterklaar" maken

wo nov 16, 2005 01:29

Lekker aan de knutsel man !

Om zomaar 'de electronica' aan te pakken, kan nog wel eens riskant worden? De stekkertjes wat opschuren en wat contactspray kan natuurlijk geen kwaad, zo denk ik. Dan wel een voor een, ik vermoed dat je je hiemee ontzettend veel ellende opde hals kunt halen......

Maar van wijze alfisten, heb ik geleerd,

If it ain't broke, don't fix it

twan
Full Member
Full Member

wo nov 16, 2005 13:28

contactspray, dat is na een paar dagen toch al weer uitgewerkt of niet?
33 1.5ie

roberto
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo nov 16, 2005 15:25

Vergeet alle massa punten niet, zowel in de motorruimte als de rest van de auto. Effe opschuren en dan voorzien van kopervet.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 16, 2005 19:28

Als alle vochtgevoelige onderdelen ( bougiekabels, stekkerommantelingen etc. ) in goede staat zijn dan is zoiets toch helemaal niet nodig? Ik heb het nog nooit gedaan iig. En ook nog nooit problemen gehad. WD 40en kan geen kwaad natuurlijk.

twan
Full Member
Full Member

vr nov 18, 2005 00:12

kan ik die draden van de bobine loshalen en insmeren met kopervet om vervolgens terug te plaatsen? zonder enig risico van stroomschokken?

ik kan mijn accupolen namelijk niet zomaar loshalen want die zitten helemaal vast met 1 of ander spul.

en is er ook spul wat ik in mijn bougiedoppen (van de kabels) kan doen om ervoor te zorgen dat de geleiding optimaal is?
33 1.5ie

reijnaje
Guru
Guru

vr nov 18, 2005 08:25

Twan deze 33 is volgens mij in prima staat, dan heb je dit echt niet nodig. Ik zou me meer zorgen maken over vastgevroren deuren en sloten, probeer die maar te voorkomen en zorg dat je accu in goede conditie is (vloeistof laten bijvullen indien nodig) dan komt je 33 de winter wel door hoor.

Maar wat je soewieso moet doen is zorgen dat je normaal je accupolen kunt losgooien. Jij hebt toch een nieuwe radio gemonteerd? En wilt een alarmsysteem aanleggen? Dat moet je altijd doen met losgekoppelde accu, ik zit net als velen hier net echt te wachten op foto's van een uitgebrande 33 omdat het net ff mis ging. Dus denk nu niet van ach, ik let wel extra op bij het aansluiten van die elektrische apparatuur maar doe het gewoon zoals het hoort.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Rees Cees

Re: RE: 33 electronica "winterklaar" maken

vr nov 18, 2005 08:32

Twan deze 33 is volgens mij in prima staat, dan heb je dit echt niet nodig. Ik zou me meer zorgen maken over vastgevroren deuren en sloten, probeer die maar te voorkomen en zorg dat je accu in goede conditie is (vloeistof laten bijvullen indien nodig) dan komt je 33 de winter wel door hoor.

Maar wat je soewieso moet doen is zorgen dat je normaal je accupolen kunt losgooien. Jij hebt toch een nieuwe radio gemonteerd? En wilt een alarmsysteem aanleggen? Dat moet je altijd doen met losgekoppelde accu, ik zit net als velen hier net echt te wachten op foto's van een uitgebrande 33 omdat het net ff mis ging. Dus denk nu niet van ach, ik let wel extra op bij het aansluiten van die elektrische apparatuur maar doe het gewoon zoals het hoort.
vooral geen vet op bougiekabels smeren, waarom wel? Vet en electronica horen wat mij betreft niet bij elkaar. en wanneer kabels niet goed meer zijn of de verdeler en rotor: gewoon vervangen!

vergeet je eike houte luchtinlaat niet te voorzien van een extra laage beits (vind ie lekker)

reijnaje
Guru
Guru

vr nov 18, 2005 08:39

vooral geen vet op bougiekabels smeren, waarom wel? Vet en electronica horen wat mij betreft niet bij elkaar. en wanneer kabels niet goed meer zijn of de verdeler en rotor: gewoon vervangen!

vergeet je eike houte luchtinlaat niet te voorzien van een extra laage beits (vind ie lekker)
Precies Cees...

Maar er is volgens mij geen enkele reden dat bij deze 33 te vervangen. Ik snap dat je wat slechte ervaringen hebt met je vorige 33 maar dat laag aan die auto, een 33 is modern genoeg om zonder problemen in de winter te starten en te rijden.... als alles in goede staat is natuurlijk. Ik heb mijn 33 afgelopen winter 4 maanden binnen laten staan in een ijskoude schuur, vervolgens een paar dagen in de sneeuw en vrieskou voordat ik er weer mee kon rijden..... maar het was sleuteltje omdraaien en starten maar...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 18, 2005 09:01

Afblijven!!! Ik doe er nooit wat aan en daardoor ook nooit problemen.

Zoals Reescees aangaf: Geen vet of wat voor spul dan ook gebruiken. Dat werkt storingen juist in de hand. (Ook die zg vochtverdrijvers!!) Die stoffen geleiden namelijk of zijn zodanig kleverig dat ze in vervuilde en/of natte toestand gaan geleiden.

Heb je overal als zooi opgespoten neem dan een schone droge doek en veeg alles weer netjes schoon. (Ook de porcelijntjes van je bougies, want daar treedt vaak een overslag naar de massa op als je met die "wondermiddeltjes" begint.

Dus: De beste investering in een goede start is: Je handen in je zakken houden..:biggrin:

Asl het geld dan echt in je hand brandt: Schenk het aan mijn of koop dan een nieuw verdelerkappie/rotor. Maar ziten die wel op jouw type 33 . :?: :?: (Denk dan wel om de ontstekingsvolgorde!!!!!)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 18, 2005 09:13

ik heb de vorige winter besteed aan het rijklaar maken van een 33, die stond buiten in de kou en werd één om de 2 weken of zo ff gestart. En die deed het ook telkens weer, hoor ! ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 18, 2005 09:37

Ik heb gisteren een 155 Ts gestart. Stond 5.5 jaar (Ja idd :shock: ) stil. Stinkende brandstof zeg, je rook gewoon dat ie uit het jaar 2000 was. Je hebt er geen weet van. Maar ja: Externe prik erop en de Startmotor was amper TWEE keer rond en hij eh zij, was alweer wakker in optima forma... Soms kun je dingen technisch niet verklaren..... :-k
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 18, 2005 10:23

onlangs bij de monteur waar ik wel eens ga, een GTV6. meer dan 2 jaar stilgestaan, buiten. nieuwe accu d'r in en "vroeeem" alsof ie de avond voordien was stilgezet....remmen nog gangbaar, koppeling kleefde niet....gewoon instappen en rijden . :shock:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

kroehlur

vr nov 18, 2005 12:31

Tsja. Ons (nee - mijn vriendin haar) Fiat 500 stond ook 7 jaar stil in een loods en toen ik er weer bij kon was het ook een kwestie van nieuwe accu plaatsen, sleutel draaien, starthendel omhoog en toen de benzine weer in de carb was gepompt - vroem of misschien eerder bladddappaaddapppaapppdpdpppaaappap ofzoiets.

Alles wat nodig was, was het afstellen van de kontaktpunten in de verdeeler en op tijd zetten van de onsteking.

Als je dus zorgd dat alles mooi schoon is is er niets aan de hand. Moet je 33 gewoon starten en lopen ondanks weer en vocht en kou.

Suc6.

Stef33
Guru
Guru

za nov 19, 2005 01:40

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met gebruik van vaseline in de doppen van de bougie kabels, dit houdt het vocht goed buiten. Ook het randje van de verdelerkap kun je zo iets dichter maken. Vet is op zich geen probleem met elektra, het geleidt niet. Normaal vet dan en liefst vaseline, kopervet zou wel eens kunnen geleiden of tenminste makkelijker doorslaan bij hoogspanning. En natuurlijk niet alles vol klodderen maar spaarzaam gebruiken. Een overmaat an vet kan vuil aantrekken en zo weer problemen geven.

Met die kleverige "vochtverdrijvers" heb ik ook hele slechte ervaringen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”