Pagina 1 van 1

JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: ma mar 07, 2016 09:16
door De Block
De 147 geeft een "Storing voorgloeisysteem" na het starten. Wat te doen?

Re: JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: ma mar 07, 2016 11:01
door frankalfa
Laten maken als de melding je stoort. :wink: Is niet van levensbelang bij een 147/156/gt jtd, die slaan altijd aan, ook zonder gloeien. 159 niet.

Zal wellicht een kapotte gloeibougie zijn trouwens.

Grtz,fRank

Re: JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: ma mar 07, 2016 12:00
door De Block
Beetje mekkelijk zelf te doen? Bij scheepsmotortjes wel gedaan. Maar daar is vaak wat meer ruimte. En hoe test je welke stuk is?

Re: JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: ma mar 07, 2016 13:23
door roberto
Testen zou je kunnen doen door de stekker los te halen en een ohmmeter op de contacten van de gloeibougie te zetten. Ik neem aan dat de gloeibougie die kapot is een oneindige weerstand heeft.
Maar er is totaal niet bij te komen, heb er zelf ook 1 of meerdere kapot. Ik krijg niet eens de stekker eraf om te meten.

Re: JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: ma mar 07, 2016 13:26
door roberto
Laten maken als de melding je stoort. :wink: Is niet van levensbelang bij een 147/156/gt jtd, die slaan altijd aan, ook zonder gloeien. 159 niet.

Zal wellicht een kapotte gloeibougie zijn trouwens.

Grtz,fRank
Heb ergens op het www gelezen dat het bij de 159 in de software zit; een gloeibougie kapot => niet starten. Geeft iets hogere stikstof uitstoot.

Re: JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: ma mar 07, 2016 14:52
door De Block
Hij start wel. Zij het wat moeizamer.

Re: JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: ma mar 07, 2016 18:04
door Gtv4
8v motor is lastiger, 16v Jtd is een makkie.

Een 159 (euro 4) start wel met een defecte gloeibougie, wel wat gevoeliger als de oudere Jtd's
Misschien dat het bij de euro 5 is veranderd, die heb ik nog niet stuk gehad.

Re: JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: ma mar 07, 2016 19:34
door pas
Om te testen even eruit halen, plus bovenop en massa aan de zijkant. Als het puntje binnen een paar tellen roodgloeiend word zijn ze goed. Meten kan idd ook, ben alleen even kwijt hoe dat zat.

Re: JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: ma mar 07, 2016 22:08
door De Block
Kannone. Nooit over nagedacht of het een 8 of een 16 kleppert is. Het is een.... diesel.... Das al erg genoeg. Zal wel een 8 klepper wezen. Toevallig ergens een beschrijving van hoe die er dan uit moeten?

Re: JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: di mar 08, 2016 18:25
door Gtv4
Kannone. Nooit over nagedacht of het een 8 of een 16 kleppert is. Het is een.... diesel.... Das al erg genoeg. Zal wel een 8 klepper wezen. Toevallig ergens een beschrijving van hoe die er dan uit moeten?
Heb nooit een 8v gehad, enkel 16 en 20v's.

Volgens mij niet echt bijzonder anders werk bij een 8v, je kan er alleen slecht bij.
Je zou eerst eens meten op de stekker (van het relais) welke en hoeveel er precies stuk zijn.

Re: JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: di mar 08, 2016 20:29
door pas
Ik ken deze motoren niet maar volgens dte zit er alleen een voorverwarmer op een 1.9 jtd. Correct me if im wrong :mrgreen:
Op mn werk zie ik vaker dit systeem, gaan ook af en toe kapot.

Re: JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: di mar 08, 2016 20:32
door Alfajantje
Het is inderdaad het makkelijkst om ze aan de stekker van het relais ohms uit te meten.
Is makkelijker dan aan de gloeibougie zelf.
En als je een kapotte wil vervangen, spuit die dan eerst maar voor een nachtje in met WD40 of iets dergelijks.
Wanneer je voelt dat de bougie niet wil loskomen, breng dan de motor op bedrijfstemperatuur en probeer het dan nog eens.
Kreeg de mijne koud niet los, warm ging vanzelf.

Groeten, Jan

Re: JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: di mar 08, 2016 20:57
door De Block
Iemand een idee wat de juiste weerstand zou moeten zijn? of hebben die dingen ieder hun eigen relais?

Re: JTd: "Storing voorgloeisysteem"

Geplaatst: do mar 10, 2016 16:37
door Alfajantje
Bij de 156 staat het relais tegen het schutbord naast het brandstoffilter. Zal bij de 147 ook wel zo zijn veronderstel ik. Best is om één van de kabeltjes die van aan de gloeibougie vertrekken te volgen, kom je er vanzelf op uit. Trek dan maar de stekker aan het relais uit, de 4 kabeltjes van de bougies komen hier afzonderlijk op toe. Dan elk apart eens ohms uitmeten naar de massa, je ziet wel meteen dewelke stuk is hoor.

Groeten, Jan