Het laadstroom lampje van m'n Giulia blijft branden. Weliswaar maar een klein beetje en varierend met het toerental maar het gaat niet uit. Ook niet bij hoge toerentallen.
Allereerst heb ik de spanning van de riem gecontroleerd en verhoogd. Geen verschil. Alle aansluitingen van de dynamo en spanningsregelaar schoongemaakt: ook geen verschil. Spanningsregelaar heb ik even van binnen bekeken en ziet er als nieuw uit. Ook het mechanische deel daarvan zit niet vast. Mijn conclusie was dat in 'ruststand' de spanningsregelaar ervoor zorgt dat de accu opgeladen wordt en dat er spanning op de spoel komt als de accu opgeladen is waardoor de accu niet meer geladen wordt. In mijn geval gaat het lampje fel branden als ik de spanningsregelaar een handje help. Daaruit heb ik geconcludeerd dat de spanningsregelaar lijkt te werken. Klopt dat?
Vervolgens heb ik gekeken welke spanning de dynamo afgeeft. Op twee van de drie draden die naar de spanningsregelaar gaan meet ik geen spanning en op de derde 12,1V (en dat is dezelfde spanning als over de accupolen).
Is het dan zo dat de dnamo helemaal geen spanning lijkt te leveren of is dat de 12,1V die ik meet?
Als de conclusie is dat de dynamo niet werkt, lijkt het me voor de hand liggen dat de koolborstels versleten zijn of vast zitten. Zijn deze ook bij een Nord gemakkelijk te vervangen zoals bij een moderne dynamo?