PEPPERoncino

laadstroom uitdaging

wo nov 16, 2005 23:47

Het laadstroom lampje van m'n Giulia blijft branden. Weliswaar maar een klein beetje en varierend met het toerental maar het gaat niet uit. Ook niet bij hoge toerentallen.
Allereerst heb ik de spanning van de riem gecontroleerd en verhoogd. Geen verschil. Alle aansluitingen van de dynamo en spanningsregelaar schoongemaakt: ook geen verschil. Spanningsregelaar heb ik even van binnen bekeken en ziet er als nieuw uit. Ook het mechanische deel daarvan zit niet vast. Mijn conclusie was dat in 'ruststand' de spanningsregelaar ervoor zorgt dat de accu opgeladen wordt en dat er spanning op de spoel komt als de accu opgeladen is waardoor de accu niet meer geladen wordt. In mijn geval gaat het lampje fel branden als ik de spanningsregelaar een handje help. Daaruit heb ik geconcludeerd dat de spanningsregelaar lijkt te werken. Klopt dat?
Vervolgens heb ik gekeken welke spanning de dynamo afgeeft. Op twee van de drie draden die naar de spanningsregelaar gaan meet ik geen spanning en op de derde 12,1V (en dat is dezelfde spanning als over de accupolen).
Is het dan zo dat de dnamo helemaal geen spanning lijkt te leveren of is dat de 12,1V die ik meet?
Als de conclusie is dat de dynamo niet werkt, lijkt het me voor de hand liggen dat de koolborstels versleten zijn of vast zitten. Zijn deze ook bij een Nord gemakkelijk te vervangen zoals bij een moderne dynamo?

PEPPERoncino

RE: laadstroom uitdaging

wo nov 16, 2005 23:49

eindelijk Junior Member....ik ga dromen van nog meer klavers!

Andretti Molletti

do nov 17, 2005 00:52

:?:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op do nov 17, 2005 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

PEPPERoncino

do nov 17, 2005 13:45

thx!

En moet vooor het vervangen van de borstels de dynamo eraf? Of gaat dat net zo makkelijk als bij de 75?

Past een 75 dynamo, afgezien van de bedraging, zonder aanpassingen? En had je daar toevallig nog een stapeltje van liggen?

Andretti Molletti

Re: RE: laadstroom uitdaging

do nov 17, 2005 18:40

:?:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op do nov 17, 2005 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

PEPPERoncino

do nov 17, 2005 18:43

kijk, dat zijn de antwoorden! Ik ga het zaterdag even van dichtbij bekijken. En dan lijkt het me in eerste instantie de moeite waard om andere koolborstels te monteren. Wordt vervolgd!

Terug naar “Algemene Technische vragen”