Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Spanrol distributieriem GTV6

do mar 31, 2016 10:45

Heren,

ik nader het punt dat (na laswerk, remmen, etc...) het hart van de GTV6 weer opgestart zal worden.

Maar wat is nu het beste voor de spanner van de distributieriem?

Indien de hydraulische spanner niet lekt: gewoon laten zitten? Rol zelf apart vervangen als die los te krijgen is?
Of preventief ombouwen naar mechanische spanner omdat het vroeg of laat toch misloopt?

Alvast bedankt!

Groeten!

Paul

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Spanrol distributieriem GTV6

do mar 31, 2016 14:21

Of preventief ombouwen naar mechanische spanner omdat het vroeg of laat toch misloopt?
Misschien eens zoeken op dit forum, want als er iets vroeg of laat fout gaat, is het wel een nieuwerwetse mechanische spanner op een oud type V6 blok => Niet doen dus!

De spanner die er nu op zit is haast eindeloos betrouwbaar. Gewoon goed controleren en desnoods opnieuw smeren. Als het goed klinkt en voelt, dan s het ook goed. (nieuwe rol is zeer slecht verkrijgbaar, heb ik begrepen)

De olietoevoer afsluiten kan ook. Dat gaat ook altijd goed, nog nooit gehoord of gelezen, dat dat vroeg of laat mis ging!
Er zijn altijd criticasters, die roepen, dat de werking dan niet meer klopt, maar ja de praktijk heeft uitgewezen, dat het wél gewoon heel blijft.

Bedenk zelf maar, wat jou het meeste aanspreekt. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Re: Spanrol distributieriem GTV6

do mar 31, 2016 16:52

Dan blijft de hydraulische spanner zitten :wink:

Wilde gewoon zeker zijn dat ik de riem er geen 3 keer op en af moest halen omdat ik toch niet de goede raad van een nieuwe (mechanische) spanner wilde volgen.

Bedankt voor de bevestiging van mijn idee 8)

Jammer dat de spanrol moeilijk te leveren valt. Ik heb ooit een 33 16V gekocht bij een garage, mét nieuwe D-riemen erop.
2 dagen later 1 riem door de plastic beschermkast, bij het traag aanschuiven naar een rond punt dan nog wel... kleppen geplooid, etc... Grote discussie over te hoge toerentallen etc...
Gelukkig had hij me de week ervoor nog zoooo trots gezegd dat ze de spanrollen nooit vernieuwen omdat die toch nooit kapot gaan. Einde discussie :twisted:

Wil dat met de V6 liever niet, dus als iemand alsnog een adresje voor die spanrol achter de hand heeft?

Groeten!

Paul

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4405
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Spanrol distributieriem GTV6

do mar 31, 2016 18:02

Ik ken ook een paar minder fijne verhalen van ombouw hydr. naar mech. spanner.
Geen echte ervaringsdeskundige maar zou zeggen bij elke distributiewissel een revisiesetje in de hydr spanner stoppen en je hebt best of both worlds. Degelijke spanner en lekvrij. Is geen heidens karwei. Bij een transaxle kan je er bij.
Kosten ook te overzien. Pas zelf gedaan.

http://www.classicalfaparts.nl/ShowArti ... ArtID=5695" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr
DJ

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Re: Spanrol distributieriem GTV6

do mar 31, 2016 18:53

Dan blijft de hydraulische spanner zitten :wink:

Wilde gewoon zeker zijn dat ik de riem er geen 3 keer op en af moest halen omdat ik toch niet de goede raad van een nieuwe (mechanische) spanner wilde volgen.

Bedankt voor de bevestiging van mijn idee 8)

Jammer dat de spanrol moeilijk te leveren valt. Ik heb ooit een 33 16V gekocht bij een garage, mét nieuwe D-riemen erop.
2 dagen later 1 riem door de plastic beschermkast, bij het traag aanschuiven naar een rond punt dan nog wel... kleppen geplooid, etc... Grote discussie over te hoge toerentallen etc...
Gelukkig had hij me de week ervoor nog zoooo trots gezegd dat ze de spanrollen nooit vernieuwen omdat die toch nooit kapot gaan. Einde discussie :twisted:

Wil dat met de V6 liever niet, dus als iemand alsnog een adresje voor die spanrol achter de hand heeft?

Groeten!

Paul
3 weken geleden een nieuwe spanrol gekocht bij Tuynder.
Dus ze zijn er nog wel.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

joerie
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: za dec 26, 2009 17:08

Re: Spanrol distributieriem GTV6

do mar 31, 2016 21:42

Dag Italman

Heb hetzelfde probleem maar dan met de 75 America (heb je gezien in de garage). Mijn spanner lekt heel miniem en twijfel om deze te laten ombouwen of gewoon zo te laten. Trouwens doe je het zelf of laat je de D-riem vervangen.

Groeten Joerie

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

Re: Spanrol distributieriem GTV6

do mar 31, 2016 22:03

Met ombouw nw type spanner is niets mis, mooiste is poelies van een nwer type gebruiken. Als er iets mis gaat met nw type spanner,is ie of niet goed op spanning, of van een helling naar beneden gereden in een versnelling. En de motor blijft schoner.

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Re: Spanrol distributieriem GTV6

zo apr 17, 2016 09:46

Dit weekend aan de slag geweest met de motor van de GTV6.

Merktekens van de distributie wijzen zichtzelf, dat viel allemaal mee. Maar alsnog vastgelopen op de riemspanner.
Alle rubbertjes keihard en 'harde plekken' in het lager van de spanrol.
Dat wordt dus een revisiekitje en een nieuwe spanrol. (als het wat meevalt had ik graag de hydraulische spanner behouden)

Revisiekit geen probleem, echter de spanrol is moeilijker. Ik heb geen NL kenteken dus via de site van Tuynder een ramp om zover te raken. Meestal strand ik bij complete V6'en voor een 75 :P
Ga ook even informeren bij alfamotive. Of als iemand een "daar en met die nummer" spanrol weet liggen?

Ook tips voor het correct afstellen van de riemspanner altijd welkom!

Alvast bedankt voor de tips!

groeten,

Paul

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Spanrol distributieriem GTV6

zo apr 17, 2016 14:03

http://www.classicalfaparts.nl/ShowArti ... ArtID=5695" onclick="window.open(this.href);return false;
lager zelf is moeilijker aan te komen
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Re: Spanrol distributieriem GTV6

ma apr 18, 2016 20:57

Da's een behoorlijke understatement...
Via de officiële SKF weg zijn er wereldwijd nog 5 beschikbaar, 4 in Italië en 1 in Zuid Afrika...

kokos
Full Member
Full Member
Berichten: 316
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 13:02
Locatie: Den Haag

Re: Spanrol distributieriem GTV6

wo mei 04, 2016 22:54

Ik heb nog 1 nieuwe te koop.

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Re: Spanrol distributieriem GTV6

vr mei 06, 2016 13:53

Pb!

kokos
Full Member
Full Member
Berichten: 316
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 13:02
Locatie: Den Haag

Re: Spanrol distributieriem GTV6 60513022

do jul 07, 2016 22:36

Opruimen kan soms verassingen opleveren: ik heb er nog 1 gevonden! :o deze keer een echte FAG 536392. Past op alle 12V-motoren met hydraulische (ont-)spanner.

Terug naar “Algemene Technische vragen”