Pagina 1 van 1

Spanrol distributieriem GTV6

Geplaatst: do mar 31, 2016 10:45
door Italman
Heren,

ik nader het punt dat (na laswerk, remmen, etc...) het hart van de GTV6 weer opgestart zal worden.

Maar wat is nu het beste voor de spanner van de distributieriem?

Indien de hydraulische spanner niet lekt: gewoon laten zitten? Rol zelf apart vervangen als die los te krijgen is?
Of preventief ombouwen naar mechanische spanner omdat het vroeg of laat toch misloopt?

Alvast bedankt!

Groeten!

Paul

Re: Spanrol distributieriem GTV6

Geplaatst: do mar 31, 2016 14:21
door Alessandro
Of preventief ombouwen naar mechanische spanner omdat het vroeg of laat toch misloopt?
Misschien eens zoeken op dit forum, want als er iets vroeg of laat fout gaat, is het wel een nieuwerwetse mechanische spanner op een oud type V6 blok => Niet doen dus!

De spanner die er nu op zit is haast eindeloos betrouwbaar. Gewoon goed controleren en desnoods opnieuw smeren. Als het goed klinkt en voelt, dan s het ook goed. (nieuwe rol is zeer slecht verkrijgbaar, heb ik begrepen)

De olietoevoer afsluiten kan ook. Dat gaat ook altijd goed, nog nooit gehoord of gelezen, dat dat vroeg of laat mis ging!
Er zijn altijd criticasters, die roepen, dat de werking dan niet meer klopt, maar ja de praktijk heeft uitgewezen, dat het wél gewoon heel blijft.

Bedenk zelf maar, wat jou het meeste aanspreekt. ;)

Re: Spanrol distributieriem GTV6

Geplaatst: do mar 31, 2016 16:52
door Italman
Dan blijft de hydraulische spanner zitten :wink:

Wilde gewoon zeker zijn dat ik de riem er geen 3 keer op en af moest halen omdat ik toch niet de goede raad van een nieuwe (mechanische) spanner wilde volgen.

Bedankt voor de bevestiging van mijn idee 8)

Jammer dat de spanrol moeilijk te leveren valt. Ik heb ooit een 33 16V gekocht bij een garage, mét nieuwe D-riemen erop.
2 dagen later 1 riem door de plastic beschermkast, bij het traag aanschuiven naar een rond punt dan nog wel... kleppen geplooid, etc... Grote discussie over te hoge toerentallen etc...
Gelukkig had hij me de week ervoor nog zoooo trots gezegd dat ze de spanrollen nooit vernieuwen omdat die toch nooit kapot gaan. Einde discussie :twisted:

Wil dat met de V6 liever niet, dus als iemand alsnog een adresje voor die spanrol achter de hand heeft?

Groeten!

Paul

Re: Spanrol distributieriem GTV6

Geplaatst: do mar 31, 2016 18:02
door DJ
Ik ken ook een paar minder fijne verhalen van ombouw hydr. naar mech. spanner.
Geen echte ervaringsdeskundige maar zou zeggen bij elke distributiewissel een revisiesetje in de hydr spanner stoppen en je hebt best of both worlds. Degelijke spanner en lekvrij. Is geen heidens karwei. Bij een transaxle kan je er bij.
Kosten ook te overzien. Pas zelf gedaan.

http://www.classicalfaparts.nl/ShowArti ... ArtID=5695" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr
DJ

Re: Spanrol distributieriem GTV6

Geplaatst: do mar 31, 2016 18:53
door roberto
Dan blijft de hydraulische spanner zitten :wink:

Wilde gewoon zeker zijn dat ik de riem er geen 3 keer op en af moest halen omdat ik toch niet de goede raad van een nieuwe (mechanische) spanner wilde volgen.

Bedankt voor de bevestiging van mijn idee 8)

Jammer dat de spanrol moeilijk te leveren valt. Ik heb ooit een 33 16V gekocht bij een garage, mét nieuwe D-riemen erop.
2 dagen later 1 riem door de plastic beschermkast, bij het traag aanschuiven naar een rond punt dan nog wel... kleppen geplooid, etc... Grote discussie over te hoge toerentallen etc...
Gelukkig had hij me de week ervoor nog zoooo trots gezegd dat ze de spanrollen nooit vernieuwen omdat die toch nooit kapot gaan. Einde discussie :twisted:

Wil dat met de V6 liever niet, dus als iemand alsnog een adresje voor die spanrol achter de hand heeft?

Groeten!

Paul
3 weken geleden een nieuwe spanrol gekocht bij Tuynder.
Dus ze zijn er nog wel.

Re: Spanrol distributieriem GTV6

Geplaatst: do mar 31, 2016 21:42
door joerie
Dag Italman

Heb hetzelfde probleem maar dan met de 75 America (heb je gezien in de garage). Mijn spanner lekt heel miniem en twijfel om deze te laten ombouwen of gewoon zo te laten. Trouwens doe je het zelf of laat je de D-riem vervangen.

Groeten Joerie

Re: Spanrol distributieriem GTV6

Geplaatst: do mar 31, 2016 22:03
door cmva
Met ombouw nw type spanner is niets mis, mooiste is poelies van een nwer type gebruiken. Als er iets mis gaat met nw type spanner,is ie of niet goed op spanning, of van een helling naar beneden gereden in een versnelling. En de motor blijft schoner.

Re: Spanrol distributieriem GTV6

Geplaatst: zo apr 17, 2016 09:46
door Italman
Dit weekend aan de slag geweest met de motor van de GTV6.

Merktekens van de distributie wijzen zichtzelf, dat viel allemaal mee. Maar alsnog vastgelopen op de riemspanner.
Alle rubbertjes keihard en 'harde plekken' in het lager van de spanrol.
Dat wordt dus een revisiekitje en een nieuwe spanrol. (als het wat meevalt had ik graag de hydraulische spanner behouden)

Revisiekit geen probleem, echter de spanrol is moeilijker. Ik heb geen NL kenteken dus via de site van Tuynder een ramp om zover te raken. Meestal strand ik bij complete V6'en voor een 75 :P
Ga ook even informeren bij alfamotive. Of als iemand een "daar en met die nummer" spanrol weet liggen?

Ook tips voor het correct afstellen van de riemspanner altijd welkom!

Alvast bedankt voor de tips!

groeten,

Paul

Re: Spanrol distributieriem GTV6

Geplaatst: zo apr 17, 2016 14:03
door Performa
http://www.classicalfaparts.nl/ShowArti ... ArtID=5695" onclick="window.open(this.href);return false;
lager zelf is moeilijker aan te komen

Re: Spanrol distributieriem GTV6

Geplaatst: ma apr 18, 2016 20:57
door Italman
Da's een behoorlijke understatement...
Via de officiële SKF weg zijn er wereldwijd nog 5 beschikbaar, 4 in Italië en 1 in Zuid Afrika...

Re: Spanrol distributieriem GTV6

Geplaatst: wo mei 04, 2016 22:54
door kokos
Ik heb nog 1 nieuwe te koop.

Re: Spanrol distributieriem GTV6

Geplaatst: vr mei 06, 2016 13:53
door Italman
Pb!

Re: Spanrol distributieriem GTV6 60513022

Geplaatst: do jul 07, 2016 22:36
door kokos
Opruimen kan soms verassingen opleveren: ik heb er nog 1 gevonden! :o deze keer een echte FAG 536392. Past op alle 12V-motoren met hydraulische (ont-)spanner.