Pagina 1 van 2

Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen?

Geplaatst: di apr 05, 2016 14:17
door Dottore Bonaccione
Goeiemiddag,

Op dit moment ben ik alle benodigdheden aan het verzamelen om een mooi twinsparkblok te bouwen voor mijn GT junior uit 75. Deze gaat op dubbele webers lopen en ik ben van plan de setup tussen de 160 en 170 pk te laten genereren.

Het inlaatspruitstuk heb ik getackled, voor het uitlaatspruitstuk ga ik in de buidel tasten bij onze vrienden van Alfaholics.

Nu schrik ik behoorlijk van de mogelijkheden op het gebied van ontstekingen. Misschien dat ik op termijn echt wel een programmeerbare ontsteking erin wil hangen, maar om nu meteen €1200,- te gaan betalen voor een Alfaholics oplossing gaat mij wat ver.

Ik speel nu met twee gedachten, waarvan ik graag van jullie hoor of jullie hier ervaring mee hebben:

1. De huidige rotor van de 75 ombouwen naar een 8- draads verdeler met een dubbele bobine. Hiervoor gebruik ik de bekende Nissan items (met een totale kostprijs van 20 euro :)) Volgens mij de meest voor de hand liggende en voordeligste.

2. Een 4 cilinder 123 ontsteking kopen, en deze trachten om te bouwen met dezelfde bovengenoemde nissannhardware. Ik ben toch wel gecharmeerd van de programmeermogelijkheden van de 123 ontsteking, en ben dus wel benieuwd of deze units relatief eenvoudig om te bouwen zijn naar een unit dit 8 vonken kan aansturen.

Algemene vraag: Vonken de bougies bij de standaard twinspark altijd gelijktijdig? Ik lees hier verschillende theorieën over. Als het slechts een paar PK scheelt wil ik me de moeite besparen en vooral twee vonken tegenlijk naar iedere cilinder sturen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groeten,

Koen

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: di apr 05, 2016 17:12
door giuliettaevo
De 8 klepper TS vonkt tegelijk op beide bougies.

De Nissan kap en rotor is in mijn ogen de mooiste oplossing. En qua werking dus ook perfect te gebruiken. Of je met de 123 ontsteking 2 bobines kunt aansturen durf ik niet te zeggen.

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: di apr 05, 2016 23:48
door Macaco
Of je met de 123 ontsteking 2 bobines kunt aansturen durf ik niet te zeggen.
Kan niet. Je zou er dan een driver bij in moeten bouwen. Zal denk ik niet passen en waarschijnlijk warmteafvoerproblemen (als je alles in de verdeler wilt hebben).

Of je zet er 2 maal 123 op, lijkt het ook weer meer op origineel (75 TS) :)

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: wo apr 06, 2016 08:21
door vV
Optie 1 kan je ook laten ombouwen naar programmeerbaar. Kontakt daarvoor Hans Vooijs (onixx) of BAS autoservice. Die doen dat beiden. Hoewel de stap naar de AH oplossing dan wel erg dichtbij komt. Kost even uit mijn hoofd regio 600,- maar dat weet ik niet zeker.
Uitlaatspruitstukken zijn ook nog andere opties voor. Ik weet niet hoeveel haast je hebt en wat je planning is maar ik ben met wat plannen bezig op dat punt, wat zeker geen slechtere ademhaling oplevert als het AH spruitstuk. Er is voor mij alleen nog de overweging wel of niet kleine serie laten maken als ik toch bezig ben.

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: wo apr 06, 2016 11:07
door Dottore Bonaccione
Thnx gents.

Ik heb net dat Nissan spul besteld, dus ga ik gewoon die unit ombouwen en daarmee rijden. Kan altijd nog naar de volledig programmeerbare variant overstappen.

@vv: Ik heb zeer beperkte haast hoor. Dit voorjaar en zomer rijd ik nog met de GT junior zoals deze nu is. Vanaf september gaat hij naar Jan-Chris voor het betere carrosseriewerk en spuitwerk, terwijl ik parallel het blok, remmen en achteras prepareer.

Volgend jaar februari wil ik alles weer opbouwen, dus dan moet de uitlaat ook klaar zijn. Als het voordelig is om hier een batch van te maken hou ik me sterk aanbevolen!

Grts,

Koen

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: wo apr 06, 2016 12:59
door vV
Dag Koen, bij JC is ie in goede handen in ieder geval.
Tijdstraject loopt aardig in de pas met mijn plannen/tijdslijn.

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: wo apr 06, 2016 14:06
door bralfa
Het gebruiken van de 75 verdeler gaat m niet worden of je moet de 75 computer blijven gebruiken met bdp sensor. Wel kun je een verdeler van een carbs alfa pakken en hier de nissan kap op knutselen. Ik heb aan een bosch verdeler twee stuurunits hangen met twee bijbehorende bobines stuurkabels gewoon parallel gezet en t werkt.

Vergeet niet de vervroeging van een carbs verdeler te beperken. Een TS kan minder vervroeging aan als een nord....

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: wo apr 06, 2016 14:15
door Stefan Elshout
Voor de volledigheid dan maar,
Als ik het goed heb hebben de 8-cilinder 123ignition 2 IGBT's, deze kunnen ook een significant lagere weerstand bobine hebben dan de 4 en 6 cylinder varianten. Ik denk dat 1 vd 2 IGBT's in dit geval de bobine schakelt en 45verdelergraden verder de andere etc. etc. Hierdoor hoeft hij maar de helft van het vermogen te schakelen en blijft de temeratuur onder controle. Ik zou denken dat je 2 bobines kan gebruiken en de IGBT's tegelijk laten schakelen zodat je een twinspark hebt, maar dat zou wel een ombouw zijn die je met die fabrikant moet bespreken of dat mogelijk is.

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: wo apr 06, 2016 14:32
door vV
daarvoor kan je het beste kontakt opnemen met Hans Vooijs /Onixx, die is nauw betrokken bij 123.

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: wo apr 06, 2016 22:05
door DB
Zie hier ook een mogelijkheid: http://www.classicalfaparts.nl/ShowArti ... ArtID=9556" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: vr apr 08, 2016 11:50
door Dottore Bonaccione
Deze had ik ook gevonden ja. Maar die doet met 1200,- best veel pijn. In dat geval komt de Alfaholics oplossing wel heel dichtbij...

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: vr apr 08, 2016 19:37
door vV
Voor dat geld zou de ah setup de voorkeur hebben denk ik, tenzij je het er een beetje origineel ouderwets uit wilt laten zien. Bel toch eens met Hans Vooijs over je wensen....

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: vr apr 08, 2016 19:55
door bralfa
Mijn oplossing is vele malen goejekoper

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: za apr 09, 2016 02:56
door stephen
. Ik heb aan een bosch verdeler twee stuurunits hangen met twee bijbehorende bobines stuurkabels gewoon parallel gezet en t werkt.

Vergeet niet de vervroeging van een carbs verdeler te beperken. Een TS kan minder vervroeging aan als een nord....
zo zat het ook al in de Alfetta dat ik deze kocht, alleen of de vervroeging begrenst is :?: :roll:

nooit van gekomen, om dit om te bouwen naar vrij programmeerbaar, lees tijdgebrek, teveel projecten, want lijkt me wel de betere/mooiere oplossing.
kant en klare kit van ah zou makkelijkste zijn, maar zijn meerdere systemen opties, maar die kosten ook meer tijd...

@ Walter: enig idee van kostenplaatje spruitstuk ?? wellicht interesse :wink:

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

Geplaatst: ma apr 11, 2016 10:54
door vV
@ Stephen,

kosten weet ik nog niet. Alleen interessant als ik het onder de prijs elders kan houden. Maar verwacht geen 500 of minder.
Spruitstuk wat als voorbeeld dient kost voor je het hier hebt een 860 euro incl, de Nord versie zelfs regio 900-950.en dan heb ik nu extreem goedkoop transport. En ik ben net begonnen aan het onderzoeken of ik een andere als patroon/voorbeeld kan gebruiken.
Ik richt op een 600-650 ,- incl. En dan krijg je een spruitstuk wat qua flow in de top zit. staal. RVS kleine toeslag. denk ik. wordt het meer ga ik belangstelling peilen, en bij voldoende belangstelling serietje draaien, welke pas opgestart gaat worden na een substantiëel percentage aanbetaling van iedere belangstellende.