Pagina 1 van 1

Alfa 33 met carbs en airco, wat is dit onderdeel?

Geplaatst: ma apr 11, 2016 10:42
door dojrn
Allereerst, de 33 heeft dus een werkende airco. Daarnaast is het er een met carbs, de combinatie laat menigeen met wenkbrauwen fronsen.
Zodra de kap open gaat is het vaak, jahoor.. airco? Hoe dan?
Maar goed, als je onder de kap kijkt wordt duidelijk dat de bouwers en ontwerpers stiekem ook niet heel blij waren dat het op de optielijst stond.
Of juist wel, want ze hebben aardig zitten knutselen.

Afbeelding
Airco pomp is eerste grijze ronde ding waar je tegenaan kijkt.

Chef, dat ding moet ergens heen pompen, maar daar zitten de carbs als. Ga je daar toch ruim langs? Jah eh.. daar loopt de slang naar het expansievat al.
Nou dan ga je maar met de voelermaat ertussen, het zal passen!

...ok chef.
Afbeelding

Maar nu? Hij moet naar het kachelhuis, maar die zit in de aparte bak. Daar zijn boren en rubbers voor uitgevonden.
Afbeelding

Doe gelijk even wat isolatie om de leidingen heen monteren vlak voor het kachelhuis, die pijpjes worden daar stervenskoud.
Afbeelding

En de retourleiding? Tja we hebben al gaten geboord in die bak.. we verzinnen wat anders. Kort het motorkaprubber maar ietsjes in!
Afbeelding

Ok, dat begint al ergens op te lijken. Nu die condensor nog.. Die past ammenooitniet voor de radiateur.. hmm...
Chef..? Ja? In de bumper? .... Je bent geniaal (voer hier italiaanse naam in)!!
Afbeelding

En dan aan weerszijden, want die dingetjes zijn veel te klein om het alleen af te kunnen.
Ayay chef!
Afbeelding

Oh en de ventilator! bijna vergeten! Geen probleem chef ik sloop wel wat werk PC's!
Afbeelding


Kom ik na dit lange verhaal aan bij dit tonnetje
Afbeelding
Afbeelding
zwarte slang soort van in het midden van 3 aansluitingen rechts gaat naar zwarte slang op enkele aansluiting links.
Onderste zwarte slang gaat naar de manometeraansluiting van de carb.
Afbeelding
Bovenste rechts is een stekkertje, de kabel daarvan gaat naar de aircopomp
Afbeelding
Afbeelding
Wat is dit voor raar tonnetje? Wat doet het? en heeft het vacuüm van de motor nodig om te functioneren, dus moet die manometer aansluiting open staan?
Al wat ik weet is dat het tonnetje van Pierburg is en uit W-Germany komt.
Afbeelding
Waarmee het ding dus minstens 2 jaar ouder is dan de auto.
Al wat ik op internet kan vinden over Pierburg is dat het een dochteronderneming is van Bosch, een rechtzaak heeft verloren en brandstofpompjes maakt(e) voor een Golf 1.

Wie o wie kan mij vertellen wat of dit nou is?

Re: Alfa 33 met carbs en airco, wat is dit onderdeel?

Geplaatst: ma apr 11, 2016 21:24
door dickvdh
een stationair toerental verhoger. zoals je weet kost het gebruik van de airco pomp energie.
laten we aannemen 500tpm dus als de motor stationair 1000 tpm draait en je zet de airco aan dan daalt het motortoerental tot 500 tpm met als gevolg dat hij afslaat. Nu schakel je dit potje in (zonder gebruik van de aircopomp ) en het toerental stijgt met 500tpm naar 1500tpm. schakel je dit systeem gelijk met je aircopomp, dan stijgt dus het toerental met 500 tpm en gelijk daalt weer met 500 tpm door het opgenomen energie voor de aircopomp . dus de motor draait dus 1000 tpm stationair Hoe dit potje werkt een elektro magnetische klep verbind de 2 vacuüm slangen een kant op het vacuüm van het spruitstuk en de ander op de ontstekings vervroeger. spanning op het potje vacuüm slangen worden verbonden en er komt nu vacuum op de ontstekings vervroegen met als gevolg dat de ontstekingstijdstip word vervroegd met als gevolg een toerental verhogong . sommige ontstekingen hebben 2 membramen andere werken met
T stukjes in de bestaande vuumleidingen/ slangen

Re: Alfa 33 met carbs en airco, wat is dit onderdeel?

Geplaatst: wo jun 22, 2016 15:53
door dojrn
Dat is een helder verhaal!

Maar dan toch nog een vraagje, moet even kijken voor de zekerheid, maar volgens mij is dit tonnetje helemaal niet verbonden met de ontstekingsvervroeger. Nogmaals ik kijk morgen nog eventjes voor de zekerheid.

Re: Alfa 33 met carbs en airco, wat is dit onderdeel?

Geplaatst: wo jun 22, 2016 16:36
door Hylke
Overigens is de set-up zelf helemaal niet zo vreemd, voor 33-doen.
De injectievariant heeft ook de koelers in de wielkuipen.
Ook het leidingwerk dat door het schutbord de "bak" in gaat: daar zit fabrieksaf sleuf voor.

Re: Alfa 33 met carbs en airco, wat is dit onderdeel?

Geplaatst: wo jun 22, 2016 16:58
door Robkg
Ik vind het ook nog best netjes zitten en goed bereikbaar. Je kan alles op de foto zetten... bij menig auto krijg je zelfs na het verwijderen van de kappen het meeste pas te zien na het demonteren van de halve motorruimte.

Re: Alfa 33 met carbs en airco, wat is dit onderdeel?

Geplaatst: wo jun 22, 2016 22:29
door dojrn
Oh serieus? had echt het idee dat er geknutseld was (no joke)

Wat is dat trouwens tegenwoordig dat alles bedekt moet zijn onder plastic?
Bij BMW weet ik het ongeveer, die maken maar één motor die zich door software en klankkasten moet onderscheiden bij het model waar hij bij hoort.
Maar waarom wordt het hart aan het oog onttrokken?
De nieuwe Giulia, en de 4c zijn daar trouwens net zo schuldig aan.

Re: Alfa 33 met carbs en airco, wat is dit onderdeel?

Geplaatst: do jun 23, 2016 09:02
door Robkg
Oh serieus? had echt het idee dat er geknutseld was (no joke)

Wat is dat trouwens tegenwoordig dat alles bedekt moet zijn onder plastic?
Bij BMW weet ik het ongeveer, die maken maar één motor die zich door software en klankkasten moet onderscheiden bij het model waar hij bij hoort.
Maar waarom wordt het hart aan het oog onttrokken?
De nieuwe Giulia, en de 4c zijn daar trouwens net zo schuldig aan.
Geluidsdemping. Hoe eerder het geluid gedempt wordt, hoe beter het is. Dus door alles af te dekken blijft het geluid en kleine trillingen beperkt.

En het scheelt ook in het opletten of het er netjes uit ziet, om topics zoals deze te voorkomen :jumping:

;)

Re: Alfa 33 met carbs en airco, wat is dit onderdeel?

Geplaatst: do jun 23, 2016 11:52
door dojrn

En het scheelt ook in het opletten of het er netjes uit ziet, om topics zoals deze te voorkomen :jumping:

;)
Door absolute onbereikbaarheid zelfknutselaars voorkomen :jumping:

Re: Alfa 33 met carbs en airco, wat is dit onderdeel?

Geplaatst: za jul 09, 2016 22:50
door wingrider
Bij een injectiesysteem laat deze electromagnetische klep wat meer stationaire lucht het luchthuis instromen.
Bij een carburateurversie moet eigenlijk hetzelfde gebeuren, er moet meer lucht langs de stationaire sproeier het luchthuis instromen.
Het heeft volgens mij niks met een ontsteking te maken.
Ik heb de klep laatstelijk nog zelf ingebouwd bij mijn 33 (injectieversie).

Joske

Re: Alfa 33 met carbs en airco, wat is dit onderdeel?

Geplaatst: zo jul 10, 2016 22:18
door dickvdh
Het doel is het zelfde, om het toerental stationair te verhogen. Dit kan dus bij carb uitvoeringen dus op 2 manieren , weer wat geleerd vandaag.

Re: Alfa 33 met carbs en airco, wat is dit onderdeel?

Geplaatst: ma jul 11, 2016 00:33
door dojrn
Bij een injectiesysteem laat deze electromagnetische klep wat meer stationaire lucht het luchthuis instromen.
Bij een carburateurversie moet eigenlijk hetzelfde gebeuren, er moet meer lucht langs de stationaire sproeier het luchthuis instromen.
Het heeft volgens mij niks met een ontsteking te maken.
Ik heb de klep laatstelijk nog zelf ingebouwd bij mijn 33 (injectieversie).

Joske
De enige manier om meer lucht langs de sproeiers in de motor te krijgen bij de carb versie is via de gashendel. Daar is het aansluitpunt voor het tonnetje (carb voet onder gasklep, van slechts 1 cilinder) onbruikbaar voor, daarnaast is het tonnetje niet aan de gashendel verbonden.

Het tonnetje is bij mijn auto ook niet doorverbonden aan de ontstekingsvervroeger.. Ergens in de afgelopen 25 jaar zijn waarschijnlijk die slangetjes of een koppelstukje gaan lekken en is het hele systeem de nek om gedraaid. Toen zal het koppelstukje vervallen zijn dat de ontsteking vervroegd wanneer de airco aangezet wordt.

Voor wat betreft de injectieversie geloof ik je op je woord.