Eerst eens kijken of je daadwerkelijk beide brandstoffen aan boord hebt....
Op de gastank zit een mechanische niveaumeter die gewoonlijk in procenten van het maximum de vulling uitdrukt.
De twee hendels, "start" en "accel" zijn de bediening van respectievelijk de choke en het handgas.
Handgas kun je voorlopig even helemaal vergeten en de choke heb je, als de boel in goede staat verkeert, ook niet nodig. Dus allebeide helemaal induwen.
De draaiknop is de brandstof selectie. Deze werkt in principe met de klok mee.
Knop indrukken geeft 1 "choke pufje" LPG en kan soms (meerdere malen) nodig zijn. Als het goed is hoor je een relais klikken als je dat doet (wel op contact!) en een pufje gas "ontsnappen" onder de motorkap.
Puntje aan de draaiknop naar boven (gas) selecteert LPG als brandstof met de benzine-aanvoer afgesloten.
Kwart slag (met de klok mee dus!) doordraaien naar "RV" selecteert zowel LPG als Benzine. Als je van LPG overschakelt naar benzine moeten eerst de vlotterkamers daarmee gevuld worden en daar heeft de benzinepomp even tijd voor nodig en dan is het handig als de motor nog even op LPG loopt (kan dus ook tijdens het rijden gedaan worden). Als je merkt dat de motor gaat rommelen na dat overschakelen betekent dat dat de benzine is gearriveerd en de motor in feite op dubbele brandstof loopt dus tijd om door te draaien naar "Benzine" waarmee de aanvoer van LPG word afgesloten en je alleen op benzine rijdt.
Omgekeerd moet je eerst de vlotterkamers leeg rijden als je naar LPG wilt overschakelen dus draai je door naar VV wat alle brandstofaanvoer afsluit. Zo rij je uitsluitend op de in de vlotterkamers aanwezige benzine totdat deze op en de motor begint te stotteren waarna je doordraait naar "gas" en er LPG aangevoerd wordt.
Zo simpel is het. Mits alles correct is aangesloten...
Starten na lange stilstand kan voor veel Nordjes problematisch zijn, zeker als de staat van onderhoud onbekend is (verhalen van vorige eigenaren in de trend van "goed!

" hebben hierbij generlei waarde....
Op welke brandstof te starten is vaak een kwestie van persoonlijk voorkeur of die van de auto zelf... sommige wagens willen na inbouw van LPG slecht starten op LPG als ze koud zijn... of warm... of slecht op benzine... als ze koud zijn.. of warm... geen peil op te trekken...
Als je LPG aan boord hebt zou ik het gewoon op LPG proberen... (mijn 1964 Fiat 2300 S Coupe start vele malen makkelijker op LPG dan op benzine... zowel koud als warm...).
Dus.... puntje omhoog naar "gas", op contact... paar keer de knop indrukken dat je het relais hoort en het pufje gas... klein beetje gas geven en starten.... pompen met je gaspedaal heeft op LPG geen enkele zin. Procedure mogelijkerwijs een aantal keren herhalen... Binnen de grenzen van het redelijke wat langer doorstarten kan wenselijk zijn (maar hou het binnen het redelijke om je startmotor niet te overbelasten).
Van vitaal belang is wel dat je voldoende LPG aan boord hebt want een te lege tank zorgt voor te lage aanvoerdruk (deze LPG installaties hebben geen aanvoerpomp...

).
Als je erg onervaren bent, zal ik je de truuk met remmenreiniger NIET aanraden...
Succes! Ze lopen wonderschoon (!) op LPG en je hebt een actieradius om U tegen te zeggen!