Motorstoring Alfa Mito 0.9 Distinctive
Geplaatst: zo mei 08, 2016 08:35
Hallo allemaal.
Lange tijd geleden dat ik wat neergezet heb. Ik was eigenaar van een Alfa 145 maar die hebben we ingeruild tegen een Alfa Mito uit 2012. Deze Mito heeft een 0.9 2-cilinder TwinAir turbo motortje.
Alleen afgelopen vrijdag werden we de steek gelaten door hem. We hebben deze wagen nu 1,5 week in ons bezit en we zijn de 2de eigenaar.
Onderhoud is gepleegd op 30,000km en 60,000km en de teller staat nu iets op de 62.300km. We waren net de snelweg opgereden toen ik wilde schakelen naar de 6de versnelling toen de auto ineens een schok gaf en het lampje van de motor management , stuurbekrachtiging en DNA gingen branden met waarschuwingen dat het allemaal was uitgeschakeld en de motor liep op noodloop en had als het ware maar 1 cilinder waar ik op reed. Aan de kant gezet en auto uit gezet. Na een minuutje wachten weer aangezet en hij starte gewoon maar nog steeds op noodloop.
Wij door naar de dealer waar we hem gekocht hebben ( wat overigens een Toyota dealer is) en de melding gemaakt over de problemen. Monteur gekomen met uitlees apparaat om uit te lezen. Kwam wel wat uit maar vertelde niet wat het was. Hij zei in zijn woorden " dat de bobine een extra vonkje heeft gemaakt waardoor er een overspanning is ontstaan en nu alles op hol was geslagen". Maar zonder dat we het wisten en ook niet hadden gemerkt was de accu helemaal dood, geen pukkel sap er in. Dat merkte we op toen de monteur de jumper er bij haalde om even een jump te geven. De motor liep nog steeds niet goed. Dus naar binnen en wij wachten voor meer info. Later kwam de monteur terug en zei dat ze getracht hadden om de bobines om te wisselen maar dat maakte niet uit en de accu hadden ze vervangen omdat de oude slecht was.
Nu gaan ze er maandag weer aan de slag er mee omdat er dan iemand bij is die er meer "verstand" van heeft. Nu vraag ik me steeds af wat het zou kunnen zijn. Ik heb hier en daar gelezen dat bij de mito van ons bouwjaar misschien de stuurbekrachtiging electro module veel storing kan geven en dat vervangen absoluut een uitkomst is. Of dat de distributieriem op een manier een tandje is versprongen?
Ik hoor graag jullie ideeën.
Grt Arno.
Lange tijd geleden dat ik wat neergezet heb. Ik was eigenaar van een Alfa 145 maar die hebben we ingeruild tegen een Alfa Mito uit 2012. Deze Mito heeft een 0.9 2-cilinder TwinAir turbo motortje.
Alleen afgelopen vrijdag werden we de steek gelaten door hem. We hebben deze wagen nu 1,5 week in ons bezit en we zijn de 2de eigenaar.
Onderhoud is gepleegd op 30,000km en 60,000km en de teller staat nu iets op de 62.300km. We waren net de snelweg opgereden toen ik wilde schakelen naar de 6de versnelling toen de auto ineens een schok gaf en het lampje van de motor management , stuurbekrachtiging en DNA gingen branden met waarschuwingen dat het allemaal was uitgeschakeld en de motor liep op noodloop en had als het ware maar 1 cilinder waar ik op reed. Aan de kant gezet en auto uit gezet. Na een minuutje wachten weer aangezet en hij starte gewoon maar nog steeds op noodloop.
Wij door naar de dealer waar we hem gekocht hebben ( wat overigens een Toyota dealer is) en de melding gemaakt over de problemen. Monteur gekomen met uitlees apparaat om uit te lezen. Kwam wel wat uit maar vertelde niet wat het was. Hij zei in zijn woorden " dat de bobine een extra vonkje heeft gemaakt waardoor er een overspanning is ontstaan en nu alles op hol was geslagen". Maar zonder dat we het wisten en ook niet hadden gemerkt was de accu helemaal dood, geen pukkel sap er in. Dat merkte we op toen de monteur de jumper er bij haalde om even een jump te geven. De motor liep nog steeds niet goed. Dus naar binnen en wij wachten voor meer info. Later kwam de monteur terug en zei dat ze getracht hadden om de bobines om te wisselen maar dat maakte niet uit en de accu hadden ze vervangen omdat de oude slecht was.
Nu gaan ze er maandag weer aan de slag er mee omdat er dan iemand bij is die er meer "verstand" van heeft. Nu vraag ik me steeds af wat het zou kunnen zijn. Ik heb hier en daar gelezen dat bij de mito van ons bouwjaar misschien de stuurbekrachtiging electro module veel storing kan geven en dat vervangen absoluut een uitkomst is. Of dat de distributieriem op een manier een tandje is versprongen?
Ik hoor graag jullie ideeën.
Grt Arno.