Pagina 1 van 1

GT Junior: koppeling pakt ineens op

Geplaatst: di mei 31, 2016 08:15
door Dottore Bonaccione
Goedemorgen,

Afgelopen weekend had ik iets heel vreemds. Na een tijdje te hebben gestuurd kwam ik thuis, waar ik een aantal keer moet steken om de Bert weer netjes op z'n plek te krijgen.

Ineens voelde het alsof de koppeling pakte, zonder dat ik daar "opdracht voor gaf". Ik heb dit wel eens eerder gemerkt, en het treed volgens mij vooral op na een stukje rijden. Als hij koud van zn plek komt merk ik hier weinig van.

De vloeistof van het koppelingscircuit staat nog steeds op goed niveau, en bij een korte scan van de beide hydraulische cilinders zag ik geen vloeistof rond deze units zitten.

Het gaat om een late GT 1300, dus hangende pedalen en een gescheiden systeem.

Weten jullie wat dit kan zijn?

Groeten,

Koen

Re: GT Junior: koppeling pakt ineens op

Geplaatst: di mei 31, 2016 09:43
door DB
Ontkoppelt de koppeling ondanks het feit dat je het koppelingspedaal intrapt? Zo ja, dan lijkt mij sprake van een versleten koppelingscilinder of hulpkoppelingscilinder.

Re: GT Junior: koppeling pakt ineens op

Geplaatst: di mei 31, 2016 09:52
door DJ
Is me niet helemaal duidelijk wat je bedoeld.
- Komt de koppeling uitzichzelf op terwijl je hem ingetrapt hebt,
- Of gaat koppeling uit zichzelf slippen tijdens rijden?

Gr
DJ

Re: GT Junior: koppeling pakt ineens op

Geplaatst: di mei 31, 2016 10:15
door Dottore Bonaccione
Het voelde alsof het pedaal niet helemaal meer terug kwam. Zodra ik mijn voet er een kleine beetje afhaalde, greep hij wel meteen aan. Dat deed hij iets te enthousiast, waardoor ik de Bert bijna tegen de gevel zette :shock:

Naar mijn idee pakt de koppelingsplaat dus wel gewoon, maar zit het ergens in de aansturing naar de plaat toe (dus de hoofd- of hulpcilinder) Echter, omdat er geen vloeistof verdwijnt weet ik niet of dit een juiste diagnose is.

Re: GT Junior: koppeling pakt ineens op

Geplaatst: di mei 31, 2016 10:23
door DB
ik vermoed een interne lekkage in een van beide (of beide) cilinders. Je ziet er van buiten niets van, maar van binnen stroomt de vloeistof langs de rubberen cilinderafdichtingen.

Re: GT Junior: koppeling pakt ineens op

Geplaatst: di mei 31, 2016 10:38
door Dottore Bonaccione
Ik vreesde het al. Thnx voor de hulp.

Is overigens prima zelf te doen toch? Het spul is allemaal redelijk toegankelijk viel me op. Ontluchten zal op dezelfde wijze gaan als bij de remmen lijkt me?

Grts,

Koen

Re: GT Junior: koppeling pakt ineens op

Geplaatst: di mei 31, 2016 11:59
door HAAK28
Kan ook nog het slangetje naar je werkcilinder zijn. Dit vergaat langzaam van binnen en dan gaat de koppeling vreemd doen.

Re: GT Junior: koppeling pakt ineens op

Geplaatst: di mei 31, 2016 14:22
door DB
Is overigens prima zelf te doen toch? Het spul is allemaal redelijk toegankelijk viel me op. Ontluchten zal op dezelfde wijze gaan als bij de remmen lijkt me?
Inderdaad, niet moeilijk en ontluchten gaat op dezelfde manier als het ontluchten van remmen. Op de hulpkoppelingscilinder zit een mogelijkheid om het systeem om te ontluchten.

Voor het afstellen van de speling, zie: http://www.alfaspeed.nl/documentatie/te ... afstellen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: GT Junior: koppeling pakt ineens op

Geplaatst: di mei 31, 2016 15:51
door DJ
Als hij uit zichzelf aan begint te grijpen na een tijdje ingetrapt houden en je ziet geen externe lekkage dan is je hoofdkoppelingcilinder intern lek.
Als je toch aan de slag gaat zou ik gelijk hulpkoppelingcilinder en de slang ook maar aanpakken, zeker als je niet weet hoe oud het is. Zo duur is het volgens mij niet en ben je in 1 keer klaar.
En koppelingslang die inwendig niet helemaal lekker weer is kan zoals al aangegeven idd ook allerlei rare storingen veroorzaken.
Gaat dan als een soort wikkelekeurige restrictie en/of terugslagklep werken.
Persoonlijk vind ik ontluchten van de koppeling altijd maar gedoe, je kan er niet heel best bij. en
En hulpkoppelingcilinder vervangen gaat vaak ook minder soepel dan het lijkt, stalen plaat tussen motor en bak zit paar mm in de weg om de circlips makkelijk te plaatsen. Bij mijn eigen auto gelijk iets materiaal weg geslepen.
Ook niet vergeten koppelingvloeistof samen met remvloeistof regelmatig te verversen. Elke twee jaar ofzo.
Je kan ook ook meten of er veel vocht in zit, maar gezien de prijs van remvloeistof (goedkoop) en de arbeid (doe ik zelf) ververs ik het gewoon elk jaar.
Goedkoper en minder werk dan remrevisie of weigerende remmen....

Gr DJ