Dirk-33
Guru
Guru

lage laadspanning, ondanks goede dynamo

ma jun 06, 2016 16:03

Ik heb van het weekend mijn dynamo vervangen voor een ander exemplaar (2e hands) omdat mijn accuspanning met verbruikers aan op 12,5 zat. acculampje knipperde ook. Zondag avond vervangen, vandaag gereden en geen accu lampje.
Nu ging ik net tanken, en ik start de auto weer: hoppa, acculampje knippert weer.
Dus ik maar weer even meten en ja hoor: 13,1 volt stationair. Dat lijkt mij toch echt te weinig. De dynamo kwam uit een auto die nooit problemen gehad heeft, dus ik ga er van uit dat dat gewoon goed zit. Aangezien de afgelezen voltages erg overeenkomen met de andere dynamo, vraag ik me af of daar het probleem wel zit.

Massapuntjes op blok en bij de koplampen heb ik losgemaakt en opgeschuurd, maar dat maakt dus blijkbaar geen verschil.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Slechte bekabeling? Ik heb wel de oude dynamo kabels gebruikt aangezien die van de vervanger niet erg netjes meer waren.
Of ergens een contactje wat wel eens moeilijk doet? Kan de accu er iets mee te maken hebben?

AlfaVirus
Newbie
Newbie

Re: lage laadspanning, ondanks goede dynamo

ma jun 06, 2016 17:47

Spanningsregelaar nagekeken?
'92 33 1.4IE Imola

Dirk-33
Guru
Guru

ma jun 06, 2016 18:51

Tja dat zou ik over de accu polen moeten meten toch?

Volgens mij is deze dynamo ook verrot, of ik mis iets....

Met alle verbruikers aan (achterruitverwarming, lampen, mistlampen, radio, kachel) valt het voltage zelfs terug naar 12,05!!!
Iets gas dan wordt het hooguit 12,4. Maar dat is echt veel en veel te weinig.

Een dynamo moet naar mijn weten 14v laden, als je die verbruikers aan zet mag ie terugvallen maar dan moet ie daarna toch weer op niveau komen?

Gek genoeg brand het lampje dan niet, terwijl dat echt geen gezonde waarde is.

AlfaVirus
Newbie
Newbie

ma jun 06, 2016 22:12

Tja dat zou ik over de accu polen moeten meten toch?

Volgens mij is deze dynamo ook verrot, of ik mis iets....

Met alle verbruikers aan (achterruitverwarming, lampen, mistlampen, radio, kachel) valt het voltage zelfs terug naar 12,05!!!
Iets gas dan wordt het hooguit 12,4. Maar dat is echt veel en veel te weinig.

Een dynamo moet naar mijn weten 14v laden, als je die verbruikers aan zet mag ie terugvallen maar dan moet ie daarna toch weer op niveau komen?

Gek genoeg brand het lampje dan niet, terwijl dat echt geen gezonde waarde is.

Ja, en dat doe je ook. Over de accupolen meet je een (te) lage laadspanning.

Het zou kunnen dat je vervangdynamo ook slecht is, maar aangezien de vorige eigenaar er geen problemen mee gehad zou hebben zou het sterk zijn..

Ik had wel eens hetzelfde probleem met m'n 33. Maar dat was vooral na een tijdje stilstaan dat de spanning enorm zakte. Dat bleek toen een versleten accu te zijn.

Als je accu echter nog recent/goed is zou ik toch eens je spanningsregelaar verder onderzoeken, er bestaat als ik het goed voorheb wel een bepaalde methode om de werking hiervan te controleren, al weet ik het ook het fijne niet van..
'92 33 1.4IE Imola

Performa
Guru
Guru

di jun 07, 2016 07:31

Laadvermogen moet goed zijn bij de polen, maar om een alternator of regelaar uit te sluiten meet je toch de spanning zo dicht mogelijk daarbij? Als de spanning daar goed is. Ga je de spanningsval meten. Indien slecht regelaar bekijken sommige zijn bvb maar geregeld op 13v je hebt ze ook tot 14,8volt voor calcium batterijen.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

di jun 07, 2016 08:49

Het kan natuurlijk wel, maar is niet voor de hand liggend dat je ook nu een defecte dynamo hebt.
De spanningsregelaar is in de dynamo ingebouwd.
Ik vermoed eerder dat de dikke rode draden naar de startmotor (daarvandaan gaat een dikke draad naar de accu) het probleem opleveren. Met eens of je daar geen grote weerstand hebt. En als het even lukt, meet de spanning bij de aansluiting van de dynamo zelf. Dan kun je uitsluiten wat het is.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Dirk-33
Guru
Guru

di jun 07, 2016 09:31

Bedankt voor de tips, ik zal vanavond weer eens met de multimeter aan de slag gaan. De zwarte beschermende sleeve om de bedrading heen ziet er nog goed uit, maar wie weet. Ik zal het eens doormeten, en de spanning van de dynamo zelf.
En de draad van de dynamo die gaat bij mij naar een verdeeldoosje naast de ruitensproeiertank. Volgens de elektrische schema's is dat ook de bedoeling.

Dirk-33
Guru
Guru

di jun 14, 2016 15:59

Update: Van t weekend andere accubedrading gemonteerd waarvan ik weet dat die goed is. Alle 12v contacten (accu, verschillende oogjes) opgeschuurd, omdat de dynamo nu toch los was de contactvlakken tussen dynamo en blok (daar hoort ie massa te maken) geschuurd en ontvet.

Spanning is nu stationair 13,8. Met lampen en achterruitverwarming rond de 13,4.

Accu lampje gaat alleen aan of uit na opnieuw starten auto. Tijdens het rijden gaat ie niet opeens aan of uit.
Of dat lampje brand of niet lijkt nu niks uit te maken voor de gemeten spanning.

Ik ben tevreden, ik rijd er nu mee door en negeer vrolijk dat lampje. Mocht er toch iets niet kloppen en gaat het fout dan bellen we de ANWB wel :lol:

Terug naar “Algemene Technische vragen”