Pagina 1 van 2
distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: ma jun 06, 2016 20:02
door chris75
Hallo,
Ik zit even met het volgende:
Distributieriem is in 2009 vervangen, tot nu 15.000km mee gereden.
Gezien de leeftijd wil ik hem toch vervangen, ik heb hem gecontroleerd en ziet er nog
wel goed uit. Maar toch, het gevoel.
de mechanische spanner en waterpomp zijn toen ook vervangen.
Mijn vraag is:
Kan ik nu alleen de riem vervangen of moet ik nou ook weer de spanner vervangen?
Mvg, Chris
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: ma jun 06, 2016 20:26
door giuliettaevo
Riem alleen zou genoeg moeten zijn als het lager verder goed is.
Mechanische spanner staat heel veel over geschreven... Die zou ik in ieder geval goed controleren als je hem blijft gebruiken.
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: di jun 07, 2016 09:45
door Marley164
Bij mijn 164 v6 lag de riem er bijna 9 jaar op maar had nog maar 40.000km gereden sindsdien.
Toch geen risico's genomen en alles vervangen , waterpomp , riem , mechanische spanner , spanrol en alle looprollen.
Iets meer uitgeven maar dan met een gerust hart het gaspedaal intrappen..
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: di jun 07, 2016 10:50
door Performa
Mechanische spanner demonteren en goed controleren dat het veertje niet gebroken is en oa lager goed draait.
Waterpomp laten zitten en gewoon voelen of die nog soepel draait. Wat ik overigens verwacht.
http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... ioner.html
Heb net nog bij mijn gtv6 de riem vervangen zelfde levensduur en kilometers. En op de oude riem zie ik eigenlijk niks van slijtage of haarscheurtjes. Maar daarna kan je met een gerust hart weer naar de toerenbegrenzer vlammen!
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: di jun 07, 2016 11:16
door rutgerdow
Een riem heeft naast een max km ook een max leeftijd en dat is niet voor niets.
Het rubber verouderd en dat heeft grote invloed op de sterkte. Van km krijg je slijtage
dus vandaar dat km ook gemaximeerd is.
Met looprollen, waterpompen etc. krijg je te maken met een verandering in belasting
als je een nieuwe riem monteert. Dit kan goed gaan als deze onderdelen in goede staat zijn,
maar als het slijtage patroon wijzigt door de andere belasting dan kunnen deze het binnen
afzienbare tijd begeven met alle gevolgen vandien. Omdat dit niet te voorspellen valt
worden deze onderdelen volgens voorschrift vervangen.
Zeker in garage's, waar ze natuurlijk niet kunnen weten hoe de auto in het verleden
gebruikt is geweest (rustig mee gereden of mee geragt), wordt dit zo gedaan. (of zouden
ze moeten doen)
Als je altijd zelf onderhoud doet en zelf de auto rijdt, dan kan ik me voorstellen dat je
vanuit je eigen ervaring niet altijd de rollen en pompen vervangt.
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: di jun 07, 2016 11:41
door Marley164
Zo zag mijn oude riem eruit na bijna 9 jaar..
Geen scheurtjes of andere beschadigingen maar toch.....
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: di jun 07, 2016 12:40
door Alfistroel
Hoi Chris,
geen risico mee nemen, je bent superzuinig op je 155 en er zit verschrikkelijk veel tijd, plezier en aandacht in je auto wat zeer zeker te zien is, misschien ben je een paar honderd euro meer kwijt maar het zou zonde zijn als hij daarop kapot loopt, neem eens contact op met Terence of Toon van het register voor de exacte prijzen, ik was vorig jaar iets van 800 kwijt voor complete distributie met alle vloeistoffen ververst!
Succes en ik hoor het wel!
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: di jun 07, 2016 12:55
door giuliettaevo
Verandert de belasting met een nieuwe riem?
Sorry, maar dat klinkt als een verkooppraatje van een garage.
Ik ben benieuwd hoe de belasting zou moeten veranderen.
Dat een garage aanraadt om alles te vervangen is omdat het arbeidsloon bijna gelijk blijft als je alles tegelijk doet. Dan loop je minder risico dat je binnen korte tijd weer een dure reparatie hebt.vooral als onbekend is wanneer het voor het laatst gedaan is.
Waterpomp is bij sommige auto's iets dat men standaard meeneemt vooral als hij door de distributie wordt aangedreven. Bij de Alfa v6 is dat niet van toepassing. Pompen gaan over het algemeen lang mee.
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: di jun 07, 2016 23:39
door rutgerdow
Verandert de belasting met een nieuwe riem?
Daar moet je dan nog maar even over nadenken dan.
Als de riem altijd hetzelfde zou zijn, dan had je ook geen spanner nodig, maar was
een vaste looprol voldoende.....
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: di jun 07, 2016 23:55
door giuliettaevo
Nu ben ik natuurlijk niet zo technisch...
Zou dat misschien ook niet iets te maken hebben met het uitzetten van het blok en de rek van de riem?
en het maakt het ook wel makkelijker om een keer een riem te wisselen. Overigens heb je bij een distributie ketting ook een spanner,om dezelfde redenen.
De kracht die op de riem uitgeoefend wordt blijft gelijk, welke riem je ook monteert. Kracht benodigd om de nokkenassen ed te draaien verandert immers niet. Enigste verschil kan een minimaal verschil in wrijving zijn.
Maar als ik het mis heb hoor ik het graag.
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: wo jun 08, 2016 09:37
door chris75
Oke duidelijk allemaal, bedankt.
De bedoeling is dat ik het zelf ga doen ieder geval, heb ik in 2009 ook gedaan
met waterpomp enz.
Ik ben er over uit dat ik ook maar gelijk de spanner vervang.
De waterpomp laat ik gewoon zitten.
Weet iemand trouwens de maat van de moer van de krukas poelie?
Was dat 41mm?
En weet iemand een beschrijving hoe het beste een spanner af te stellen of
gewoon manual aanhouden zoals ik toen ook gedaan heb.
Mvg, Chris
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: wo jun 08, 2016 10:28
door Michel75
Verandert de belasting met een nieuwe riem?
Daar moet je dan nog maar even over nadenken dan.
Als de riem altijd hetzelfde zou zijn, dan had je ook geen spanner nodig, maar was
een vaste looprol voldoende.....
Dat geldt niet voor de belasting, wel voor de lengte cq de elasticiteit van de riem.
De maximale kracht die de riem aankan verminderd wanneer die ouder wordt, maar de belasting op de riem veranderd niet door het ouder worden van de riem. Die wordt immers opgewekt door de kleppentrein en de verandering van het toerental van de krukas. Wanneer de riem losser zou gaan zitten doordat de rek eruit gaat, doet de spanner zijn werk niet goed. Overigens is het rubber hierin niet leidend, maar wel de inlages in de riem. De spanner is er voor montage, maar vooral voor het opvangen van dynamische lengteveranderingen door veranderingen in de kracht op de riem.
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: wo jun 08, 2016 11:03
door chris75
beide niet meer orgineel leverbaar bij Tuynder.
Riem is van Dayco
Spanner is van GKN
gewoon doen?
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: wo jun 08, 2016 17:15
door Rob75
Als ik er even snel op Google, dan zijn beide merken gewoon fabrikanten van onderdelen in OEM kwaliteit.
Voor zover ik het weet maakt Alfa zelf geen riemen of kogellagers, maar kopen ze die in. Veelal bij Magneti-Marelli en SKF.
Dat Tuynder dit levert, lijkt me wel een indicatie dat het goed is. Ze hebben wel een naam te verliezen. Mocht ik het verkeerd zien....
Groet,
Rob
Re: distributie 155 2.5 v6
Geplaatst: wo jun 08, 2016 17:29
door chris75
das waar, spul is besteld en
onderweg.
nu alleen nog ff een dop 41 regelen.