Pagina 1 van 1
Spider 1981 Motor afstellen + backfire?
Geplaatst: za nov 19, 2005 13:23
door edwinvanpoeijer
Na de carburateur rubbers te hebben vervangen en de inlaatspruitstukpakking (aangezien die er toch af moest) krijg ik mijn motor
niet mooi draaiende meer en heb ik zelfs 2x een backfire gehad (knal + rookpluim uit linker carburateur).
Ik heb de bougies inmiddels vervangen (waren allevier zwart geblakerd) maar ben een beetje huiverig om op mijn gemak aan de carbs te regelen ivm die backfire.
De motor wiebelt behoorlijk maar start wel meteen met de choke open.
Suggesties? kan ik veilig aan de carbs regelen?
Alvast bedankt!
RE: Spider 1981 Motor afstellen + backfire?
Geplaatst: za nov 19, 2005 17:28
door ravado
backfire= te arm mengsel of verkeerd ontstekingstijdstip
wat ik mij kan voorstellen is dat in het verleden het ontstekingstijdstip eens is aangepast ivm de carbs.rubbers die al wat begonnen te lekken..
Nu heb je nieuwe rubbers gemonteerd ( Ik ga ervan uit dat die allemaal goed zijn en goed afdichten) en dan zou het dus weleens kunnen dat je ontsteking verkeerd staat.
Probeer eerst de motor te latn draaien en dan met remmenreiniger 1 voor 1 op de rubbers te spuiten. Goed luisteren of je het motortoerental hoort veranderen (indien het rubber de remmenreiniger doorlaat dan hoor je het toerental even een paar honderd toeren omhoog gaan). Is dit niet het geval dan ga je naar het volgende rubber etc etc. Komt er bij geen enkel rubber een verandering in het motortoerental dan zijn de rubbers goed en luchtdicht.
eigenlijk moet je dan de klepspeling meten en als dat goed is; dan zul je de ontsteking en synchronisatie moeten gaan testen.
als dat allemaal goed is dan kom je bij de carbs. en de mengselafstestelling terecht......en als je daar geen kaas van hebt gegeten dan zou ik dat door een vakman laten testen/aanpassen...
suc6
RE: Spider 1981 Motor afstellen + backfire?
Geplaatst: za nov 19, 2005 17:54
door Alessandro
Je hebt een Pb.

RE: Spider 1981 Motor afstellen + backfire? (UPDATE)
Geplaatst: wo nov 23, 2005 08:54
door edwinvanpoeijer
Ff een update over mijn motorprobleempje.
Na samen met Alessandro de ontsteking (stond goed) en vacuum gemeten te hebben (veel te laag) heb ik de motor
gisteren draaiend gekregen.
De inlaatspruitstukpakking bleek toch te lekken op 1 of meerdere plaatsen waardoor valse lucht gezogen werd en er
koelvloeistof lekte.
De pakking gisteren verwijderd en het blok en spruitstuk nog een keer goed schoongemaakt met behulp van een plat
mesje om er zeker van te zijn dat alle restjes weg waren.
Motor gestart en hij draait weer, nog een beetje wiebelend maar hij lijkt beter te lopen dan toen ik de auto kocht.
Alessandro bedankt voor de hulp en Barend (Juultje) bedankt voor de tips!
RE: Spider 1981 Motor afstellen + backfire?
Geplaatst: wo nov 23, 2005 23:37
door Alessandro
Zo, dan heb jij nog aardig je best gedaan gisteravond!

Vloeibare pakking gebruikt? Of is het met enkel
goed schoonmaken goed gelukt.
En is die stofzuigersound nu ook weg???

RE: Spider 1981 Motor afstellen + backfire? (UPDATE)
Geplaatst: do nov 24, 2005 07:38
door edwinvanpoeijer
Ik heb het blok goed schoongemaakt, kon zo snel niet aan vloeibare pakking komen.
Het stofzuiger geluid is weg en heb gisterenavond een klein rondje rond onze blok huizen gereden en
de auto doet het best goed.
Ontdekte alleen dat ik in het donker mijn tellers niet kan lezen (lampjes te zwak) en dat het lampje van de
laadstroom een klein beetje brand.
Maar ach dat zijn kleinigheden..
Denk wel dat de verrijking nog een beetje bijgesteld moet worden, blokje schud nog wel een beetje.Maar in zijn
geheel lijkt de motor beter te lopen.
Dit weekend de benzinetank volgooien en daarna een lekker stukje rijden zodat alles weer eens goed in beweging
is geweest.
Had het spruitstuk er trouwens in 30 minuutjes vanaf en in 30 min erop, heb de carbs er gewoon op laten zitten en
gezorgd dat het spruitstuk geen koelvloeistof meer bevatte. Op zich dus heel goed te doen (wel eerst luchtfilter bak
verwijderen).
RE: Spider 1981 Motor afstellen + backfire?
Geplaatst: do nov 24, 2005 16:27
door Alessandro
Oké, goed bezig. Als je wilt mag je ook langs de kets rijden om de carb sfstelling te controleren. dan heb je gelijk een lekkere rit. Moet het wel ee beetje weer zijn natuurlijk en dat ziet er eigenlijk niet goed uit.
