Dynamo probleem 105 serie
Geplaatst: zo jul 24, 2016 12:16
Ik heb een probleem met mijn dynamo.
Een van de laatste keren dat ik heb gereden, meer als 1 jaar geleden, zag ik mijn voltmeter steeds verspringen van 14 volt naar 12/11/10 volt totdat de motor uit begon te vallen en met horten en stoten mijn bestemming kon bereiken
Het probleem zat hem in de + pool van de accu, deze heb ik vermoedelijk bij inbouwen niet goed vast gezet en is toen los gelopen.
Auto is ongeveer meer als een jaar niet meer mee gereden en afgelopen week na opbouw eerste proefrit gemaakt.
Direct starten en liep goed, wel voltmeter op 12 volt, laad dus niet. Snel maar naar huis voordat ik stil val....
Thuis multimeter erbij, op de polen voltage meten 11 volt, is niet goed.
Lampje van de dynamo brand ook niet bij contact aan ....
Toen schoot me dat verhaal te binnen van de losse accupool. Dynamo zal wel zijn overleden (diodebrug of zoiets)
Dynamo uitgebouwd en naar de Dynamo boer, getest en idd, deze was overleden... een en ander was doorgebrand
Tegen een schappelijke prijs een nieuwe gekocht.
Inbouwen, aansluiten, contact aan, geen lampje
Inmiddels een paar dagen verder en ben een beetje radeloos waar het probleem zit.
Even voor de duidelijkheid;
- het betreft een Nippon Denso Dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.
- 4 aansluitingen op de dynamo, B+ vanaf de accu, Ignition vanaf het contact,het dynamolampje groene draad en massa
- ik weet dat bij dit type dynamo er een voorlaadspanning moet zijn ( dynamolampje) om de dynamo te laten laden.
Ik heb alles gecontroleerd en doorgemeten.
-Spanning op B+ 12 volt
- Het lampje werk als ik het aan massa leg bij contact aan
- 12 volt via contact gemeten
- massa doorgepiept, ook goed
Wat ik wel meet is spanning op het dynamo lampje bij contact aan. Hier zit denk ik het probleem.
Maar waar komt deze spanning nu vandaan???
Een van de laatste keren dat ik heb gereden, meer als 1 jaar geleden, zag ik mijn voltmeter steeds verspringen van 14 volt naar 12/11/10 volt totdat de motor uit begon te vallen en met horten en stoten mijn bestemming kon bereiken
Het probleem zat hem in de + pool van de accu, deze heb ik vermoedelijk bij inbouwen niet goed vast gezet en is toen los gelopen.
Auto is ongeveer meer als een jaar niet meer mee gereden en afgelopen week na opbouw eerste proefrit gemaakt.
Direct starten en liep goed, wel voltmeter op 12 volt, laad dus niet. Snel maar naar huis voordat ik stil val....
Thuis multimeter erbij, op de polen voltage meten 11 volt, is niet goed.
Lampje van de dynamo brand ook niet bij contact aan ....
Toen schoot me dat verhaal te binnen van de losse accupool. Dynamo zal wel zijn overleden (diodebrug of zoiets)
Dynamo uitgebouwd en naar de Dynamo boer, getest en idd, deze was overleden... een en ander was doorgebrand
Tegen een schappelijke prijs een nieuwe gekocht.
Inbouwen, aansluiten, contact aan, geen lampje
Inmiddels een paar dagen verder en ben een beetje radeloos waar het probleem zit.
Even voor de duidelijkheid;
- het betreft een Nippon Denso Dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.
- 4 aansluitingen op de dynamo, B+ vanaf de accu, Ignition vanaf het contact,het dynamolampje groene draad en massa
- ik weet dat bij dit type dynamo er een voorlaadspanning moet zijn ( dynamolampje) om de dynamo te laten laden.
Ik heb alles gecontroleerd en doorgemeten.
-Spanning op B+ 12 volt
- Het lampje werk als ik het aan massa leg bij contact aan
- 12 volt via contact gemeten
- massa doorgepiept, ook goed
Wat ik wel meet is spanning op het dynamo lampje bij contact aan. Hier zit denk ik het probleem.
Maar waar komt deze spanning nu vandaan???