Pagina 1 van 1

Dynamo probleem 105 serie

Geplaatst: zo jul 24, 2016 12:16
door Hans66
Ik heb een probleem met mijn dynamo.

Een van de laatste keren dat ik heb gereden, meer als 1 jaar geleden, zag ik mijn voltmeter steeds verspringen van 14 volt naar 12/11/10 volt totdat de motor uit begon te vallen en met horten en stoten mijn bestemming kon bereiken

Het probleem zat hem in de + pool van de accu, deze heb ik vermoedelijk bij inbouwen niet goed vast gezet en is toen los gelopen.

Auto is ongeveer meer als een jaar niet meer mee gereden en afgelopen week na opbouw eerste proefrit gemaakt.
Direct starten en liep goed, wel voltmeter op 12 volt, laad dus niet. Snel maar naar huis voordat ik stil val....

Thuis multimeter erbij, op de polen voltage meten 11 volt, is niet goed.
Lampje van de dynamo brand ook niet bij contact aan ....

Toen schoot me dat verhaal te binnen van de losse accupool. Dynamo zal wel zijn overleden (diodebrug of zoiets)

Dynamo uitgebouwd en naar de Dynamo boer, getest en idd, deze was overleden... een en ander was doorgebrand
Tegen een schappelijke prijs een nieuwe gekocht.

Inbouwen, aansluiten, contact aan, geen lampje
Inmiddels een paar dagen verder en ben een beetje radeloos waar het probleem zit.

Even voor de duidelijkheid;
- het betreft een Nippon Denso Dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.
- 4 aansluitingen op de dynamo, B+ vanaf de accu, Ignition vanaf het contact,het dynamolampje groene draad en massa
- ik weet dat bij dit type dynamo er een voorlaadspanning moet zijn ( dynamolampje) om de dynamo te laten laden.

Ik heb alles gecontroleerd en doorgemeten.
-Spanning op B+ 12 volt
- Het lampje werk als ik het aan massa leg bij contact aan
- 12 volt via contact gemeten
- massa doorgepiept, ook goed

Wat ik wel meet is spanning op het dynamo lampje bij contact aan. Hier zit denk ik het probleem.
Maar waar komt deze spanning nu vandaan???

Re: Dynamo probleem 105 serie

Geplaatst: zo jul 24, 2016 14:33
door spider1979
De aansluiting van het controlelampje op de dynamo, fungeert bij contact aan/motor uit, als massa waardoor het lampje gaat branden.
Als de dynamo gaat opladen, komt er 12 volt op deze aansluiting te staan, waardoor het lampje uit gaan (geen massa meer)

Re: Dynamo probleem 105 serie

Geplaatst: zo jul 24, 2016 18:02
door Hans66
De aansluiting van het controlelampje op de dynamo, fungeert bij contact aan/motor uit, als massa waardoor het lampje gaat branden.
Als de dynamo gaat opladen, komt er 12 volt op deze aansluiting te staan, waardoor het lampje uit gaan (geen massa meer)
:

Klopt, maar hier zit nu juist het probleem, lampje gaat niet branden bij contact aan....
Als ik het kabeltje van het lampje los haal van de dynamo en tegen de massa aan houd, gaat hij branden
Je zou zeggen, dynamo maakt geen massa???

Re: Dynamo probleem 105 serie

Geplaatst: ma jul 25, 2016 17:50
door spider1979
klinkt idd als geen massa via dynamo.

meten is weten: lampje los van dynamo, contact aan:
spanning op aansluiting lampje: niet goed
weerstand tussen massa voertuig en aansluiting lampje: niet goed

weet je zeker dat de goede aansluiting op de dynamo word gebruikt?
op de aansluiting van het contact staat natuurlijk de spanning van de accu!

Re: Dynamo probleem 105 serie

Geplaatst: ma jul 25, 2016 18:51
door Rob75
De dynamo een aantal aansluitingen waarbij:

B+: 12V naar accu
D+: aansluiting controlelampje
DF: aansluiting voor regelaar (hier ingebouwd?)

Het huis is de massa.

Het laadstroomlampje krijgt bij ingeschakeld contact 12V en gaat als de motor uitstaat aan, doordat de D+ aansluiting nu geen spanning levert en fungeert als massa. Als de motor draait levert D+ 12V en zorgt er dan voor dat het lampje uitgaat. Het lampje heeft een groene draad.

Je kunt met dit aantal aansluitingen snel een vergissing maken.

Succes,
Rob

Re: Dynamo probleem 105 serie

Geplaatst: wo jul 27, 2016 18:30
door Hans66
klinkt idd als geen massa via dynamo.

meten is weten: lampje los van dynamo, contact aan:
spanning op aansluiting lampje: niet goed
weerstand tussen massa voertuig en aansluiting lampje: niet goed
Dus als ik bij contact aan, spanning (aansluiting L)meet op het lampje, is dit nu wel of niet goed ?
Ik meet ook spanning op de aansluiting van de spanningsregelaar (aansluiting IG)
Dit is volgens mij de reden dat het lampje niet gaat branden, 2 x + maakt -

Wat bedoel je met " weerstand tussen massa voertuig en aansluiting"?

Re: Dynamo probleem 105 serie

Geplaatst: wo jul 27, 2016 21:10
door Stefan Elshout
Om het iets duidelijker te maken leg het volgende even duidelijk uit:

Wat voor dynamo/alternator was je oude, een glijkstroomdynamo, een wisselspanningsdynamo, had je met je oude dynamo een externe spanningsregelaar en zo ja wat heb je met de draden van de oude regelaar gedaan, hoeveel aansluitingen had je oude dynamo en wat voor aansluiting (letters en of cijfers) stonden er op de aansluitingen van je oude dynamo en op je nieuwe.

Als je dikke dynamokabel (vd accu/startmotor) goed aangesloten is en je de auto start, en hij begint niet te laden krijgt hij waarschijnlijk geen voorbekrachtiging, Prik je 12V op D+ wordt hij bekrachtigd en zou hij moeten laden. Op de D+ zou normaal ook je laadstroomlampje aangesloten moeten zitten.

Maar vertel even wat er precies voor aansluitingen op de dynamo zitten.....

Re: Dynamo probleem 105 serie

Geplaatst: wo jul 27, 2016 22:12
door Hans66
Zie post 1
Ik heb ongeveer 1 jaar met precies dezelfde dynamo gereden en nooit problemen gehad.
Ombouw van gelijkspannings dynamo met losse regelaar naar wisselstroom met ingebouwde regelaar had ik voordien
al gedaan.
Even voor de duidelijkheid;
- het betreft een Nippon Denso Dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.
- 4 aansluitingen op de dynamo, B+ vanaf de accu, Ignition vanaf het contact,het dynamolampje groene draad en massa
- ik weet dat bij dit type dynamo er een voorlaadspanning moet zijn ( dynamolampje) om de dynamo te laten laden.

Ik heb alles gecontroleerd en doorgemeten.
-Spanning op B+ 12 volt
- Het lampje werk als ik het aan massa leg bij contact aan
- 12 volt via contact gemeten
- massa doorgepiept, ook goed