Drijfstanglagers GTV6 vervangen
Geplaatst: wo jul 27, 2016 07:35
Goedemorgen,
Een 7-tal jaren geleden heb ik een GTV6 van 1983 gekocht als projectje. Aangezien ier dan ook een huis, een zoontje, een eigen zaak etc... bij is gekomen is het dus een wachtend projectje geworden. (bekend verschijnsel waarschijnlijk).
Daar is nu dus verandering in gekomen, al het laswerk is al gedaan, remmen zijn nieuw, nieuwe distributie geplaatst, waterpomp, benzinecircuit etc... etc...
Trots als een pauw de sleutel omgedraaid, en mirakel, ze sloeg aan! Ik had ze nooit horen starten voordien dus blij dat ze aansloeg.
Klein rondje gereden, nu en dan nog een kikker in de keel maar niets onoverkomelijks, zeker niet na +8 jaar stilstand.
1 probleem komt wel naar boven: als de olie echt in warm is (20W60 castrol klassieker olie), dus nog na het opengaan van de thermostaat zelfs komt er een lichte klop uit de linker cilinderbank.
Bij koude start loopt de oliedruk netjes op tot 6 à 7 bar en komt er absoluut geen geklop ofzo uit het blok. Als de temperatuur stijgt richting de 80° zakt deze geleidelijk tot +/- 1 bar stationair en 4 bar bij +/- 2500 toeren. Niets uitzonderlijks voor een busso V6 als ik zo wat lees op het forum.
Echter als de olie ook echt doorwarm is komt die tik tevoorschijn en heeft het oliedruk wijzertje nog echt weinig zin om nog boven die 1 bar uit te komen.
Mijn idee een drijfstanglager van de linker bank die bij warme olie wat teveel druk verliest?
Dus mijn vragen:
Iemand bekend met dit verschijnsel?
Zijn drijfstanglagers met de motor nog in de GTV te vervangen of is hier écht geen beginnen aan?
Verdere tips ook welkom!
Groeten!
Paul
Een 7-tal jaren geleden heb ik een GTV6 van 1983 gekocht als projectje. Aangezien ier dan ook een huis, een zoontje, een eigen zaak etc... bij is gekomen is het dus een wachtend projectje geworden. (bekend verschijnsel waarschijnlijk).
Daar is nu dus verandering in gekomen, al het laswerk is al gedaan, remmen zijn nieuw, nieuwe distributie geplaatst, waterpomp, benzinecircuit etc... etc...
Trots als een pauw de sleutel omgedraaid, en mirakel, ze sloeg aan! Ik had ze nooit horen starten voordien dus blij dat ze aansloeg.
Klein rondje gereden, nu en dan nog een kikker in de keel maar niets onoverkomelijks, zeker niet na +8 jaar stilstand.
1 probleem komt wel naar boven: als de olie echt in warm is (20W60 castrol klassieker olie), dus nog na het opengaan van de thermostaat zelfs komt er een lichte klop uit de linker cilinderbank.
Bij koude start loopt de oliedruk netjes op tot 6 à 7 bar en komt er absoluut geen geklop ofzo uit het blok. Als de temperatuur stijgt richting de 80° zakt deze geleidelijk tot +/- 1 bar stationair en 4 bar bij +/- 2500 toeren. Niets uitzonderlijks voor een busso V6 als ik zo wat lees op het forum.
Echter als de olie ook echt doorwarm is komt die tik tevoorschijn en heeft het oliedruk wijzertje nog echt weinig zin om nog boven die 1 bar uit te komen.
Mijn idee een drijfstanglager van de linker bank die bij warme olie wat teveel druk verliest?
Dus mijn vragen:
Iemand bekend met dit verschijnsel?
Zijn drijfstanglagers met de motor nog in de GTV te vervangen of is hier écht geen beginnen aan?
Verdere tips ook welkom!
Groeten!
Paul