Pagina 1 van 2
33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: di aug 16, 2016 11:18
door Maxtor
Beste allemaal,
Mijn 33 16v loopt vast voor de APK op een te hoge lambda waarde en ook te hoog CO. En dat is ook wel te verwachten, de auto loopt niet heel mooi stationair en je hoort aan de uitlaat dat niet alle cilinders 100% meedoen. Maar er zit ook veel variatie in, soms loopt hij bijvoorbeeld te hoog stationair, en soms lijkt het wel mooi te lopen maar schommelt het toerental. Het lijkt er ook op dat naar mate hij warmer wordt het erger wordt. Het lijkt in mijn ogen dus echt in de regeling te zitten. Het gekke is, dat de ontsteking wel sterk genoeg is om de auto op zijn koppeling te laten rijden zonder gas te geven en zonder dat hij wegvalt..
Vanuit mijn gedachte dat als ik iets vervang het weer 23 jaar mee gaat en ik liever rij met de auto dan er steeds aan werk heb ik al het een en ander aan onderhoud gedaan en vervangen. Nieuwe bougies (NGK Platinum), nieuwe bougiekabels, nieuwe rotor + verdeelkap, nieuwe bobine en een nieuwe lambda sensor. Dus ik kom eigenlijk heel dicht bij dit verhaal:
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=74459 echter is het gestopt zonder een oplossing..
Wat ik eigenlijk zoek zijn wat tips om eea uit te sluiten van het door de ECU geregelde circuit. Bijvoorbeeld goede werking lambda en andere zaken. Of desnoods een tip voor een specialist die goed is met deze motoren.
Nog even wat achtergrond informatie:
1. Ik heb een tijdje terug een toevoeging bij de brandstof gedaan voor reiniging van het brandstof systeem (de auto had een langere tijd stilgestaan) maar het lijkt mij sterk dat dit het is gezien het wisselende gedrag. (brandstoffilter zal ik ook nog vervangen)
2. Ik heb een hele geschiedenis met deze auto, het is in mijn jonge jaren mijn dagelijks vervoer geweest en bracht mij 50.000km per jaar van a naar b. Gezien mijn jonge jaren, is er ooit een klep verbrand geweest op veel te hoge snelheid. Toen is slechts 1 van de 2 koppen gereviseerd, dus er zit een verschil tussen links en rechts.
Bedankt voor jullie advies en expertise!
Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: di aug 16, 2016 16:03
door Rob75
Gezien de leeftijd van de auto en ik vermoed dat deze ook een tijdje heeft stilgestaan, denk ik aan valse lucht hier en daar.
Eigenlijk alle slangen na de luchtmeter zijn dan verdacht. Bij de 16V motoren lopen er ook slangetjes naar de inlaten vanaf de stationairregelaar.
Aangezien de lambdasensor al is vervangen sluit ik die even uit van vervuiling.
Een hoge CO waarde geeft een arm-mengsel aan, dus teveel lucht. Een luchtlek is dan het meest voor de hand liggend. Maar het kan ook een tekort aan brandstof zijn. Een middel in de brandstof helpt dan meestal niet meer. Je kunt de injectoren laten reinigen bij een specialist. Uit ervaring weet ik dat dat een hele verbetering kan geven. Mijn idee is echter dat de hoofdmoot komt door luchtlekken.
Succes,
Rob
Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: di aug 16, 2016 23:07
door Alfa33_1.7
onregelmatig stationair kan te maken hebben met je nulstand schakel contact. Als gasklep dicht is dient dit contact gemaakt te zijn. Zwart kastje dat met de gasklep meebeweegt en een drie aderige stekker aansluiting kent. Als de motor niet loopt kun je dit contactje horen klikken bij bedienen van de gasklep met de hand, zo niet weet je zeker dat je dit contact mogelijk even moet afstellen.
Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: wo aug 17, 2016 08:42
door Maxtor
Bedankt voor de eerste tips!
Wat betreft valse lucht: hier heb ik inderdaad ook aan gedacht, gezien de diverse slangetjes porreus zijn zal ik deze sowieso vervangen, maar met valse lucht zou hij toch ook hoger in de toeren slecht moeten blijven lopen?
Wat betreft de gasklep sensor, zover ik mijn kan herrinneren zijn de 4 gaskleppen van een 33 niet geregeld.. Ze blijven op een bepaalde stand staan wat zorgt voor de stationair loop toch?
Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: wo aug 17, 2016 09:13
door Rob75
Juist poreuze slangetjes (kleine lekjes) geven bij stationair een effect en bij hogere toerentallen en een grote(re) gasklepopening minder effect.
De gaskleppen van een 16V zijn niet geregeld inderdaad. Maar er zit wel een sensor/schakelaar op om te herkennen dat de gaskleppen dicht staan (stationair) of er sprake is van deellast en/of vollast.
De stationairregelaar bij een 16V heeft vier aansluitingen naar elk inlaatkanaal. De gasklep staat dan dicht en er wordt lucht na de gasklep toegelaten. HIervoor is het ook noodzakelijk om de gaskleppen te synchroniseren bij deze motoren.
Succes,
Rob
Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: do aug 18, 2016 14:48
door alfaqv75
eigenlijk is het meeste wel genoemd, daarnaast:
- maak eens alles schoon van je inlaat (die retourleiding vanaf olievulhals naar inlaat zorgt voor de nodige zooi in je inlaat)
- rubbers (4 stuks) van je inlaat waar 16V op staat drogen ook uit
- injectoren zou ik gelijk vervangen voor die van een BMW (type weet ik niet uit mijn hoofd)
je hebt trouwens gelijk dat valse lucht zorgt voor hoger/onregelmatig stationair lopen, trek er maar eens 1 los
en volgens mij zit er niet heel ver van jou vandaan een echte specialist: a-repair (of ik moet het verkeerd hebben dan je niet ergens in het westland woont)
Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: zo aug 21, 2016 11:57
door stephen
vroeger eens probleem met 4-gastest gehad, met een 1.4 imola, en liep net minder lekker, bleek dat distributie aan 1 kant een tand versprongen stond, zonder dat er aan gewerkt was...
kon niets vinden verder, en distributie moest vervangen worden, en toen kwam dat aan het licht...verder daarna nooit problemen meer gehad..
Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: ma aug 22, 2016 09:34
door alfaqv75
lijkt me bij een 16V met de 2 nokkenassen, loop rol en span rol voor 1 snaar een onmogelijk fenomeen, dat er zo maar een tandje versprongen wordt
Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: ma aug 22, 2016 10:49
door AR823
Zit er een luchtmassameter op? Dan moet je eens een andere proberen, want ik had soortgelijke problemen met
mijn 156. Probeer eens de stekker hiervan los te maken en kijk of hij dan beter of anders loopt.
Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: di aug 23, 2016 16:14
door Carbella
Juist poreuze slangetjes (kleine lekjes) geven bij stationair een effect en bij hogere toerentallen en een grote(re) gasklepopening minder effect.
De gaskleppen van een 16V zijn niet geregeld inderdaad. Maar er zit wel een sensor/schakelaar op om te herkennen dat de gaskleppen dicht staan (stationair) of er sprake is van deellast en/of vollast.
De stationairregelaar bij een 16V heeft vier aansluitingen naar elk inlaatkanaal. De gasklep staat dan dicht en er wordt lucht na de gasklep toegelaten. HIervoor is het ook noodzakelijk om de gaskleppen te synchroniseren bij deze motoren.
Succes,
Rob
Rob, doel je hier op de gaskleppotentiometer die vooraan het blok zit?
En kun je ook iets zeggen over om de hoeveel tijd de gaskleppen bij de 16V gesynchroniseerd moeten worden? sorry voor de ietwat vervuiling Maxtor, maar deze vraag wilde ik altijd al stellen maar vergeet het steeds

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: di aug 23, 2016 17:13
door Lon
Juist poreuze slangetjes (kleine lekjes) geven bij stationair een effect en bij hogere toerentallen en een grote(re) gasklepopening minder effect.
De gaskleppen van een 16V zijn niet geregeld inderdaad. Maar er zit wel een sensor/schakelaar op om te herkennen dat de gaskleppen dicht staan (stationair) of er sprake is van deellast en/of vollast.
De stationairregelaar bij een 16V heeft vier aansluitingen naar elk inlaatkanaal. De gasklep staat dan dicht en er wordt lucht na de gasklep toegelaten. HIervoor is het ook noodzakelijk om de gaskleppen te synchroniseren bij deze motoren.
Succes,
Rob
Rob, doel je hier op de gaskleppotentiometer die vooraan het blok zit?
En kun je ook iets zeggen over om de hoeveel tijd de gaskleppen bij de 16V gesynchroniseerd moeten worden? sorry voor de ietwat vervuiling Maxtor, maar deze vraag wilde ik altijd al stellen maar vergeet het steeds

De gaskleppotentiometer is het zwarte blokje op 1 van de 2 gasklep huizen ( weet niet uit mijn hoofd welke maar dacht de rechter gezien vanuit de bestuurders stoel) .
Synchroniseren moet je net zo vaak doen als nodig is, de lagers en koppel stangetjes slijten nu eenmaal. Dus elke 6 maanden controleren kan geen kwaad.
Naast dat je die stangen moet synchroniseren moet je ook de onderdruk synchroniseren en co afstellen op alle vier de cylinders . Dus niet voor het gemak maar bij 1tje omdat je dan door de keuring komt wat vaak gedaan wordt helaas.
De stationairregeling die rob bedoelt is de koude start/choke regeling, dat is een lucht bypass zodat er bij koude start een rijker mengsel met voldoende lucht gebruikt kan worden aangezien de gaskleppen dicht zijn bij het start (tenzij je het gaspedaal intrapt natuurlijk).
Dat staat overigens los van de reden van synchroniseren, dat moet je doen omdat je twee losse gasklep huizen hebt 1 voor de linker 2 en 1 voor d echter2 cylinders. Gaan die niet synchroon open dan gaat de boel bokken en horten en stoten.
Als je heel langzaam je gaspedaal intrapt kun je dat merken, als ie dan gaat bokken moet de boel synchroon gesteld worden.
Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: wo aug 24, 2016 15:50
door Rob75
De gasklepschakelaar zit inderdaad voorop een van de gasklephuizen.
De stationairregelaar is zeker niet alleen een choke. Het is en blijft injectie waarbij mengselverrijking gebeurt door de KVS sensor en de ECU. Meer of minder brandstof inspuiting al naar gelang de bedrijfstemperatuur ban de motor.
Verder zijn de gaskleppen altijd dicht bij gas los en is er dus een omloop nodig net als bij elke andere inspuitinstallatie. Juist op de die regelaar kan het fout gaan bij deze motoren omdat er nogal wat slangetjes lopen die juist bij lage toeren zorgen voor een ongemeten luchtlek.
Het synchroniseren van deze gaskleppen is nodig om een gelijke stand te krijgen, zodat alle cilinders evenveel lucht krijgen. Bij twee dubbele carburateurs is het nodig om links/rechts en per paar te synchroniseren. Hier meestal links/rechts.
Overigens zijn deze systemen wel uit te lezen op sensorwaardes en geven die meestal een goede indicatie waar het fout gaat. Hoog CO is meestal oorzaak van valse lucht en dat is bij oudere motoren vaak te wijten aan poreuze slangen. Soms is dit niet zichtbaar/voelbaar en doet vervangen wonderen.
Groet,
Rob
Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: do aug 25, 2016 11:14
door Carbella
Heren, bedankt
Heeft niemand ooit die vacuumslangen vervangen voor andere, betere (bijv.siliconen) slangen?
Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: do aug 25, 2016 11:34
door Dirk-33
Vacuum slangetjes kun je gewoon krijgen bij elke automaterialen zaak net hoeveel je wil, en dan heb je normale zwarte slang. terwijl silicone slangen vaak van die tjoener blauwe of rode kleuren hebben. Dat wil ik niet in mijn auto
Ik vraag me af of er een verschil zit tussen een normale nieuwe slang of silicone slangen. Misschien op de lange termijn in levensduur, maar ik geloof niet dat de een meer vacuum vasthoud dan de ander.
Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO
Geplaatst: do aug 25, 2016 12:01
door Lon
Die silicone slangen heb je ook in het zwart hoor.. je hoeft niet alles bij AutoStyle te kopen
