Egbertone
Guru
Guru

De Berlina voor dagelijks.... en dan.

vr jan 21, 2005 10:21

Ik heb nu al een maandje of zo een prachtig mooie Berlina die ik (bijna) dagelijks gebruik.
Nu kan je met deze auto natuurlijk prima meekomen in het hedendaagse verkeer, toch zijn er wel wat dingetjes waarvan ik denk dat ze beter kunnen.

Wat dat betreft heb ik de volgende plannen:
- RVS Mugello stabilisator met Spider IV armpjes;
- Koni rood voor;
- elektronische ontsteking;
- RVS/Teflon remslangen;
- Sportremschijven (nee.... niet geventileerd!);
- Ferodo remblokken.

Iemand verder nog tips om de Berlina nog wat aan te passen aan het hedendaagse verkeer?

Emilio
Guru
Guru

RE: De Berlina voor dagelijks.... en dan.

vr jan 21, 2005 10:25

Twinspark startmotor.
Ik heb er nu een elctronische ontsteking op zitten, das echt super.
Samen met de twinspart startmotor is het een betrouwbare wagen.
De overige zaken die je beschrijft wil ik ook...
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Lennart
Member
Member

vr jan 21, 2005 11:46

Is dat moeilijk om er electronische ontsteking op te zetten? En wat kost dat ongeveer?
Ik dat eigenlijk ook op mijn junior hebben.

kroehlur

vr jan 21, 2005 13:04

Plug and play Pertronix kan je bij Prins voor 99.95 ex + een bobine krijgen.

Kheb ook gehoord (gelezen) dat je een systeem van een Golf op de sloop kan halen en met enige aanpassingen werkend maken...

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr jan 21, 2005 13:05

Kleine moeite. Je zoekt gewoon een complete electronische onsteking van een 75 of Alfetta (bij voorkeur met dezelfde cilinderinhoud!).
Of.. je gebruikt een ombouw setje voor in je originele stroomverdeler. Ik heb er eentje van Newtronic in mijn Giulia 1.3 (daar is namelijk geen plug & play onsteking voor uit andere Alfa's).

@Egbertone, Back on topic: ik durf het bijna niet te typen maar een antiroestbehandeling evt. met binnenspatschermen? En uit eigen ervaring: fatsoenlijke ruitenwissers!
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Berlina addicted
Guru
Guru

vr jan 21, 2005 13:17

Als mede Berlinaliefhebber en trotse bezitter heb ik niet zozeer een tip om je berlina aan te passen maar wel om te beschermen. Je zegt dat je je Berlina bijna dagelijks gebruikt. Vooral bij gebruik in de winter raad ik je aan om de auto van een GOEDE antiroest behandeling te voorzien.Ik heb in het verleden vaak gave Alfa's gezien (meestal geimporteerde) die na een paar jaar intensief gebruik zwaar verroest waren.
Het is een investering die zich op langere termijn terugverdient. En..... een Berlina verdient het. Ik wens je veel plezierige rijkilometers toe. mvg. Richard.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Egbertone
Guru
Guru

vr jan 21, 2005 13:37

Ja... haha... dat was ik dus even vergeten in m'n opsomming, die anti-roest behandeling.
Dat hoort dus ook wel tot m'n plannen inderdaad!

[edit] heb zojuist een afspraak gemaakt bij Van Egmond voor de inspectie[/edit]

Die binnenspatschermen wil ik wel eens van dichtbij zien.

@ Wilbert: Fatsoenlijke ruitenwissers? Bedoel je een nieuw setje of een upgrade van het systeem? Overigens werken de wissers die er op zitten best wel goed!

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 21, 2005 14:11

Nou, toen ik pas met mijn Spider reed, ergerde ik me steeds aan het slecht zicht tijdens regenbuitjes. Toen heb ik de flimsy, te korte RVS wissertjes van onbestemde herkomst vervangen door een set fatsoenlijke Hi-Tech Champion wissers en voila; zelfs in sneeuwbuien perfect zicht.
Als je het mechanisme eens demonteert en voorziet van nieuw vet, zul je zien dat zelfs een 30 jaar oud systeem prima functioneert.

Ik heb eigenlijk altijd mijn klassiekers dagelijks gebruikt. Maar sinds m'n baas me een lease-L*g*n* in m'n maag gesplitst heeft, rijdt m'n vrouw in de 156 en staan de Giulia en Spider netjes binnen te wachten op het zonnetje.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Floor
Guru
Guru

Re: RE: De Berlina voor dagelijks.... en dan.

vr jan 21, 2005 15:34

Twinspark startmotor.
Wat is daar zo geweldig van :?:
Oo==v==oO

Emilio
Guru
Guru

vr jan 21, 2005 16:01

Floor schreef:
Emilio schreef:
Twinspark startmotor.
Een 105 startmotor heeft geen vertraging, en heeft daarom het bij kou echt erg moeilijk. Een Twinspark startmotor heeft een vertraging en een hoger vermogen motor. Zelfs met -10 start het als een jet!

Een must!
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Floor
Guru
Guru

vr jan 21, 2005 19:18

aha, ik vond al dat de ts startmotor rondging als een gek ventje :lol:
Oo==v==oO

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 21, 2005 20:26

@Egbert:

Die remslangen zou ik gewoon vervangen door een paar frisse. Ook dan merk je al een behoorlijk verschil. Die RVS-remslangen hebben geen zin voor normaal gebruik. Het geld wat je daarmee bespaart zou ik investeren in een electronische ontsteking, die je ook best zelf kunt maken. Gebruik ff search op het oude forum en je weet alles. Als je er niet uitkomt stuur je me de boel maar op dan wil ik best je huidige verdeler ff ombouwen naar electronisch hoor.
Die antiroestbehandeling had ie al moeten hebben. Ik zou geen meter in de pekel rijden met een berlina zonder anti roeste behandeling. Die behandeling heeft nu ook weinig zin. Alles zal eerst eens lekker droog moeten worden, want met name de plaatsen waar het plaatwerk opelkaar gepuntlast zit (zaden onder dorpels en spatscherranden achter, blijven wel maanden nat. Pas als de zaak echt top droog is kan het antiroestmiddel op die plekken doordringen. Op de plaatsen die nog nat zijn niet... :wink:
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op vr jan 21, 2005 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

LC
Member
Member

vr jan 21, 2005 21:15

Domme vraag misschien, maar eh... hoe kan ik ook weer zoeken op het oude forum ? :oops:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 21, 2005 21:17

Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Egbertone
Guru
Guru

vr jan 21, 2005 21:51

Arjen, die elektronische ontsteking ligt al klaar, dus daar hoef ik geen geld voor te besparen...

Antiroestbehandeling laat ik door Van Egmond uitvoeren.... dat zit wel goed met het reinigen en drogen, maak ik me geen zorgen over.

Terug naar “Algemene Technische vragen”