Alfa 166 2.0 twinspark is veel paarden kwijt
Geplaatst: zo aug 21, 2016 10:51
Beste mede alfisten,
Toen ik vrijdagmorgen met mijn alfa 166 2.0 twinspark op LPG naar mijn werk was gereden, een ritje van 100 km, reed hij nog prima.
Toen ik vrijdagavond van mijn werk naar huis wilde rijden moest ik wel 20 keer starten voordat de alfa pruttelend tot leven kwam. Omdat hij meestal wat slechter loopt op benzine en na 1 minuut over schakelt op LPG waar hij vervolgens prima op loopt had ik nog niet echt argwaan. Maar na overschakelen op van benzine op LPG bleef hij dit keer net zo slecht lopen, net alsof hij op 2 of 3 cilinders loopt met knallen in de inlaat bij lage toeren. Bij hogere toeren verdween het knallen en ging hij regelmatiger lopen, maar miste de motor veel vermogen. Eenmaal op de snelweg kwam ik niet boven de 100 km per uur, harder ging hij niet, dus er zijn heel wat paarden zoek. Er brand geen motormanagement lampje.
Zaterdag eerst alle slangen langsgelopen om te kijken of er geen valse lucht lekt maar daar kon ik niets vinden. Alle slangen zijn heel en zitten goed vast. Daarna heb ik de bobines en bougiekabels doorgemeten, en deze waren goed. Omdat de auto meer dan 4 ton heeft gereden wilde ik een kapotte koppakking uitsluiten door eerst de compressie te meten. De gemeten waarden bij koude motor zijn: cilinder 1=11,5, cilinder 2=9,5, cilinder 3=11,0 en cilinder 4=11,0. Uit de overige bougiegaten kwamen bij het meten brandstofwolken, dus benzine krijgt hij ook. Ik heb daarna andere bougies gemonteerd en weer gestart, maar geen verandering.
Nu zit ik zelf te denken, gezien het knallen in de inlaat bij lage toeren, dat het ontstekingstijdstip niet goed staat. Kan de distributieriem een tandje versprongen zijn, of zijn bij dit type motor dan de kleppen krom? Kan een kapotte nokkenas versteller of nokkenas fasesensor dit soort klachten geven? Hoe kan ik die testen?
Heeft iemand een idee waar ik het zoeken moet?
Toen ik vrijdagmorgen met mijn alfa 166 2.0 twinspark op LPG naar mijn werk was gereden, een ritje van 100 km, reed hij nog prima.
Toen ik vrijdagavond van mijn werk naar huis wilde rijden moest ik wel 20 keer starten voordat de alfa pruttelend tot leven kwam. Omdat hij meestal wat slechter loopt op benzine en na 1 minuut over schakelt op LPG waar hij vervolgens prima op loopt had ik nog niet echt argwaan. Maar na overschakelen op van benzine op LPG bleef hij dit keer net zo slecht lopen, net alsof hij op 2 of 3 cilinders loopt met knallen in de inlaat bij lage toeren. Bij hogere toeren verdween het knallen en ging hij regelmatiger lopen, maar miste de motor veel vermogen. Eenmaal op de snelweg kwam ik niet boven de 100 km per uur, harder ging hij niet, dus er zijn heel wat paarden zoek. Er brand geen motormanagement lampje.
Zaterdag eerst alle slangen langsgelopen om te kijken of er geen valse lucht lekt maar daar kon ik niets vinden. Alle slangen zijn heel en zitten goed vast. Daarna heb ik de bobines en bougiekabels doorgemeten, en deze waren goed. Omdat de auto meer dan 4 ton heeft gereden wilde ik een kapotte koppakking uitsluiten door eerst de compressie te meten. De gemeten waarden bij koude motor zijn: cilinder 1=11,5, cilinder 2=9,5, cilinder 3=11,0 en cilinder 4=11,0. Uit de overige bougiegaten kwamen bij het meten brandstofwolken, dus benzine krijgt hij ook. Ik heb daarna andere bougies gemonteerd en weer gestart, maar geen verandering.
Nu zit ik zelf te denken, gezien het knallen in de inlaat bij lage toeren, dat het ontstekingstijdstip niet goed staat. Kan de distributieriem een tandje versprongen zijn, of zijn bij dit type motor dan de kleppen krom? Kan een kapotte nokkenas versteller of nokkenas fasesensor dit soort klachten geven? Hoe kan ik die testen?
Heeft iemand een idee waar ik het zoeken moet?