Pagina 1 van 2
Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: zo nov 06, 2016 20:00
door GTA287PK
Mijn " project dieseltje". Bjjna klaar.
Raar iets met het rempedaal :
Bij motor uit hard en kort rempedaal. Met lopende motor na een paar seconden stationair trap ik het rempedaal vrij moeiteloos in één beweging naar de bodem. Ik kan met snel pompen weer een kort en hard rempedaal creëren, wat ik vervolgens langzaam maar zeker weer naar de bodem kan duwen. Zodra het pedaal weer hoog staat, al dan niet met pompen kort/hard gemaakt, zakt het pedaal gelijk een plumpuddingkje weer naar de bodem na een paar seconden stationair lopen..motor uit en ziedaar: kort en hard rempedaal. roept u maar. Lucht kan het niet zijn, en een lekke(nde) HRC discrimineert toch ook niet tussen " motor uit/ motor aan " ?? Vóór de Grote Klusserij had ik dit niet en aan de remmerij is behalve nieuwe schijven en blokken voor nog niets gedaan.
Roept u maar...
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: zo nov 06, 2016 20:37
door frankalfa
Hard en hoog rempedaal bij uitgeschakelde motor heeft mijn 20v oliestokert ook, is zover ik weet normaal bij diesels (iets met vacuum oid? ). Als ik dat pedaal ingetrapt hou bij starten zakt ie ook wel wat maar houd wel gewoon druk.
Denk toch dat je hrc lucht heeft of inwendig doorlekt (na vernieuwen blokken je pedaal helemaal ingetrapt om druk op te bouwen, en zo de cups in een ander deel van de hrc getrapt waar ze nooit komen en nu dus beschadigd zijn?)
Suc6,grtz,fRank
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: zo nov 06, 2016 20:48
door GTA287PK
Hmm.. klinkt "plausibel". (Ik haat dat woord..) Hoewel mijn getrainde been, gewend aan onbekrachtigde remmerij, ook bij " motor uit" dan het pedaal zuidwaards zou moeten krijgen !? Ik heb al ff een korte blik in de motorruimte geblikt: volgens mij is het wisselen van de HRC geen klus waar ik vrolijk van ga worden.
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: zo nov 06, 2016 23:33
door AR823
Nog niet gereden met nieuwe schijven en blokken? Dan is het pedaal altijd sponzig en verdwijnt na een paar rondjes
inremmen. Als je ook achter hebt vernieuwd heb je de zuigers helemaal ingedraaid en moeten met behulp van de handrem
weer nagesteld worden, ook tussendoor de voetrem gebruiken. Controleer of de hevels op de klauwen helemaal
terugkomen, anders wordt er niet bijgesteld en is er teveel ruimte tussen blok en schijf zodat je het pedaal naar de
bodem trapt. Succes.
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: ma nov 07, 2016 08:40
door Rob75
Als het inderdaad de afstelling van de achterremmen niet is, dan vermoed ik toch de hrc. Zeker het wegvallen van de druk bij bekrachtiging duidt daar wel op.
Ook de voorste klauwen willen nog wel eens problemen geven met onjuiste montage van blokken, pennen en veertjes. Blijven de blokken klemmen etc.
Succes,
Rob
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: ma nov 07, 2016 09:21
door GTA287PK
Achter remmen niets aan gedaan: schijven en blokken zagen er prima uit, in tegenstelling tot de remmerij voor. Vanochtend de auto naar de uitlijner gereden ( letterlijk 200 meter en één bocht), lijkt wel of het met de dag erger wordt, en bij motor-uit wil bij nader inzien (en een uitgerust rem-been ??) het pedaal ook wel door blijven zakken, hoewel dit uiteraard veel zwaarder gaat zonder vacuüm. Nergens lekkage, er is tijdens de Grote Knutsel ook geen leiding los geweest, dus lucht kan/zal het niet zijn, en tijdens paar kilometer die ik er bij aanschaf mee gereden heb was er niets ongewoons aan de remmerij.
Nieuwe HRC dan maar...
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: di dec 06, 2016 09:00
door GTA287PK
Én gemonteerd. Hageltjenieuw. En perfetto ontlucht. Resultaat ? Er is nada niets niënte noppes veranderd. Behalve dan dat het pedaal met motor uit niet op de vloer te krijgen is (ik ben geen Schwarzenegger, maar ook niet gehandicapt), en met draaiende motor een keertje kuchen voldoende is het pedaal op de vloer te krijgen. Nergens lucht, nergens lekkende remolie. Ding remt voor geen drol. Letterlijk onvoldoende remkracht om de oppervlakteroest van de schijven te krijgen. Hoe groot is de kans dat een hagelnieuwe HRC stuk is ? En is 'ie dan "selectief" (motor aan/uit) stuk ????
Ik ben verre van onhandig, maar hier trek ik het lijntje. Slecht voor m'n bloeddruk. Eind deze week op de kar ermee en naar AlfaSpecials (ook wel bekend onder de naam "Omdat hier ALLES goedkomt").
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: di dec 06, 2016 10:39
door HAAK28
Remslangen inwendig lek?
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: di dec 06, 2016 10:47
door GTA287PK
Vóór zijn staal omvlochten. Nivo in het reservoir verandert ook nul komma nul... En aangezien ik behoorlijk gewend ben aan onbekrachtigde remmen zou ik bij enig lek, waar dan ook, het pedaal met motor-uit toch ook naar beneden moeten krijgen...
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: di dec 06, 2016 12:03
door giuliettaevo
Zit een vacuümpomp op de cilinderkop. Wellicht is die niet goed? Zit er ook zo'n eenweg klepje tussen?
Slang er afhalen en kijken wat er dan gebeurt.
Je zou in ieder geval eens voorzichtig kunnen kijken wat de vacuümpomp doet.
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: di dec 06, 2016 12:17
door GTA287PK
Weet je Remco, ik vind dit soort dingen zó enorm annoying... Ik ben geen beroeps sleutelaar (ik heb sowieso nooit een vak geleerd..

), maar heb toch een redelijk beeld van hoe alles in elkaar steekt en wat wel/niet kan/zou moeten kunnen.
De pedaalslag, alsmede de hoeveelheid remolie die je met één pedaalslag kunt verplaatsen, is uiteraard begrensd. Als er iets in de vacuümpomp/rem bekrachtiger niet goed zit dan snap ik dat je meer/minder kracht op het rempedaal moet uitoefenen. Maar als de blokken vast op de schijven zitten, en je pedaal ergens halverwege zijn slag zit (zoals het "hoort", en met motor uit ), hoe kan een pomp/bekrachtiger het pedaal, als de motor loopt, dan naar de bodem trekken ? Dat betekent toch dat er, in het "tweede gedeelte" van de slag van het rempedaal (van "normaal halverwege tot de bodem") óók olie wordt verplaatst ? En waar gaat dat dan naar toe ? Blokken kunnen niet de schijf in (die is van staal, niet van peperkoek, overgebleven van gisteravond), slangen staan niet "bol", nergens olielekkage, en géén daling in het reservoir boven de HRC. Dakentognie ?? Dat soort dingen..
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: di dec 06, 2016 12:46
door giuliettaevo
Mijn logica geeft je gelijk.
Maar ik ben ook maar een verkoper zonder enige autotechnische opleiding dus wat weet ik er nou helemaal van?
Maar aangezien je hydraulisch alles op orde lijkt te hebben moet je verder gaan kijken. Bekrachtiger en vacuümpomp zijn dan de eerste verdachten.
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: di dec 06, 2016 13:07
door bralfa
of een zieke abs pomp......
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: di dec 06, 2016 13:15
door Dirk-33
Is de wagen gewoon ontlucht of is er een speciale procedure voor de ABS pomp?
In een ABS pomp zitten een hoop kleppen om de druk af te laten en weer op te bouwen (hoeveel in een 156 weet ik niet, maar 2 per wiel sowieso). Kan zijn dat met een computer de ABS pomp getriggerd moet worden om zo de lucht uit dat systeem te krijgen.
Re: Zompig rempedaal 156 1.9 JTD
Geplaatst: di dec 06, 2016 13:22
door GTA287PK
Welja Bas, verhoging van de feestvreugde...

Kan/mag ik hier crowdfunding actie's organiseren ???
Anyway Dirk, dit gaat way beyond mijn knutselkennis. Auto is "gewoon" ontlucht. Ik heb een keer of 5 remdelen van een 156 met ABS gewisseld/gerepareerd en met ABS nog nooit gedoe gehad. Het gaat ook tegen mijn gevoel in: ik kan me voorstellen dat een ABS pomp die niet helemaal jofel is de ABS-sluizen wagenwijd openzet (lees remdruk vermindert), als er een wiel blokkeert/dreigt te blokkeren. Maar als er géén wielen draaien ? En als de motor stilstaat en mijn pedaal helemaal goed is/voelt met lengte slag en hardheid ? Als er ergens lucht in die ABS pomp zit dan zou ik dat toch ook met motor-uit moeten merken ?
De woorden van mijn LiefVriendinneke dreunen maar in mijn hoofd... ("Schop dat ****ding eruit en koop een Audi !!!")