Pagina 1 van 1

Probleem wegligging en bandenslijtage 156

Geplaatst: zo nov 20, 2016 00:05
door Sergio
Al enige tijd, ik schat zo'n 10000km (veel te lang), rij ik met een probleempje met de wegligging van de 156 rond.
Sinds vervanging van de bovenste en onderste draagarmen rechtsvoor rijdt 156 nerveuzer, hij reageert onrustig op langsrichels, er zit soms bij drempels een lichte 'kloenk' in de wielophanging en nu ik vandaag de winterbanden ging monteren bleek dat de rechter voorband aan de bonnenzijde enorm afgesleten is, zie foto.

Afbeelding

De uitlijning is destijds na de vervanging van de draagarmen niet gedaan, op internet lees ik verschillende meningen over de noodzaak hiervan.
Is de oorzaak toch in de uitlijning te vinden of kan er een andere oorzaak zijn (stuurkogel?)? Met het wiel los van de grond voel ik geen speling, met het wiel op de grond voel en hoor ik, bij boven vastpakken en rammelen, lichte beweging.

Re: Probleem wegligging en bandenslijtage 156

Geplaatst: zo nov 20, 2016 00:52
door easyrider
Met een (verlaagde) 156 is uitlijning altijd een probleem.
Ik laat mijn 156 (af fabriek verlaagd) 1 keer per jaar uitlijnen.
Dit laat ik wel doen door een bedrijf met verstand van zaken (géén kwikfit ) omdat ze vaak de verkeerde waardes pakken.

Re: Probleem wegligging en bandenslijtage 156

Geplaatst: zo nov 20, 2016 09:11
door GA!S
Wanneer zijn de onderste draagarmen voor het laatst vervangen? De fuseekogels van de onderste draagarmen gaan bij mij nooit langer dan 60k mee, dan komt er speling op.

Ik zou in ieder geval 2 nieuwe stuurkogels en 2 stabilisatorstangetjes plaatsen en laten uitlijnen.

Re: Probleem wegligging en bandenslijtage 156

Geplaatst: zo nov 20, 2016 12:35
door Sergio
De onderste en bovenste draagarmen zijn zo'n 10.000km geleden vervangen, sindsdien heb ik het andere stuurgevoel.

Kan het vervangen van de draagarmen (de kleine stabistangetjes zijn toen ook meegenomen)deze extreme slijtage veroorzaken?

Morgen dan maar naar de specialist.

Re: Probleem wegligging en bandenslijtage 156

Geplaatst: za jan 21, 2017 19:51
door christ70
Komt me bekendvoor. Mijn ex 156 (niet verlaagd) had ook de neiging om te binnenrand van de band kaal te vreten.
Zeer belangrijk dus om regelmatig door een kundig persoon te laten uitlijnen, zeker als er weer eens wieldraagarmen zijn vervangen.

Re: Probleem wegligging en bandenslijtage 156

Geplaatst: zo jan 22, 2017 13:16
door De Block
Check ook ff of je velg niet krom is. Had ik laatst in de 147. Ook binnenkant weggevroten.

Re: Probleem wegligging en bandenslijtage 156

Geplaatst: zo jan 22, 2017 19:31
door Stefan Elshout
Altijd opnieuw uitlijnen, al kan ik me voorstellen dat dat niet echt leuk is met de wetenschap dat je dat elke paar jaar moet doen.
Je zal verbaasd zijn om te zien hoeveel je uitlijning al vergaat als je een schokdemper/draagarm los haalt en weer vast zet, bijna zeker zit je dan al buiten zijn specificities. Laat staan als je een deel vervangt door een nieuw onderdeel welke nooit 100% overeenkomt qua maatvoering.
Het proberen te vinden van een bedrijf dat serieus een auto uitlijnt is alleen vaak moeilijk. Even de sporing een beetje verstellen willen ze vaak nog wel doen maar je caster en camber binnen spec krijgen is vaak teveel moeite, en ik weet bijna zeker dat die, inclusief je sporing na het vervangen van een draagarm aardig buiten spec. staan.
Vaak kan je door maximaal te rommelen met de speling in de boutgaten van de wielophanging de camber en caster aardig binnen de specificities krijgen (maarja dat is tijdrovend en moeilijk en hebben de meeste bedrijven zoals hierboven al benoemd werdt geen zin in).

Re: Probleem wegligging en bandenslijtage 156

Geplaatst: ma jan 23, 2017 21:41
door Berlina addicted
bij een 156 is het caster en camber van de voorwielen niet te stellen, alleen de sporing is te stellen, maar altijd als de draagarmen (bovenste en/of onderste) losgeweest zijn altijd laten uitlijnen,

Mvg, Richard

Re: Probleem wegligging en bandenslijtage 156

Geplaatst: ma jan 23, 2017 22:56
door Sergio
Het lek is inmiddels boven water, van de nieuwe bovenste draagarm bleek het draad op de fuseekogel slecht te zijn, enkel het eerste gedeelte had goed draad, waardoor er veel speling op zat, de kogel zat los.
De wielstand veranderde hierdoor fors, met de slijtage als gevolg.
Het weggedrag was al een tijdje onnatuurlijk en onrustig maar ik had geen tijd (gemaakt) om het goed na te kijken en er daardoor veel te lang mee doorgereden.

Iedereen bedankt voor het meedenken, binnenkort wordt hij uitgelijnd!

Re: Probleem wegligging en bandenslijtage 156

Geplaatst: di jan 24, 2017 13:58
door rutgerdow
Toon (bullettooth) had camber correctie bouten te koop. Een verlaagde 156/147 krijgt daarmee een betere uitlijning.
En inderdaad, na vervanging delen wielophanging altijd opnieuw uitlijnen.
En, de ene uitlijnboer is de andere niet......