Pagina 1 van 2

rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: do dec 22, 2016 17:38
door frankalfa
Heren dames,

Daarnet, na een klein maar redelijk enthousiast blokkie om door de polder met mn giulia, had ik t ding terug in de loods gereden en geheel volgens gewoonte koppel ik daarna de accu los (je weet maar nooit met die ouwe zooi tenslotte, als t af moet branden steek ik t liever zelf aan.. :roll: )
Daarmee doende (accu afkoppelen that is :mrgreen: ) zag ik dat er ietwat rook vanuit de motorruimte opsteeg... Kwam van de uitlaatzijde, bij nadere beschouwing bleek dat t van ónder de auto kwam.
Toch niet geheel content met zulks [-X heb ik m op de brug geduwd en ff bekeken aan de onderkant.

Het lijkt alsof de rvs uitlaat zodanig veel warmte afgeeft dat de destijds door van Egmond zo knap aangebrachte coating daar weet van heeft..

Spruitstuk (Schulze fabrikaat, geen rvs btw) is omwikkeld met heatwrap en geeft zover ik kon zien geen troubles, maar de verbindingspijp etc is rvs (alfaholics) en mn ter hoogte van het 1e hitteschild (waar org. de vlamdover zit) was t al dusdanig warm dat ik daar mn hand niet op kon leggen. Dit na een ritje in december met wisselende belasting, van pakweg 10 minuten.
Ik voorzie in meer zomerse condities/langere ritten/evt in combi met enthousiast poken problemen hiermee.

Wie van de heren 105rijdersmeteenrvsuitlaatdronder heeft hier soortgelijke ervaringen mee? Uiteraard ga ik t spul asap omwikkelen met heatwrap maar vraag me af of dit afdoende zal zijn? Heb weinig zin om die mooie beschermlaag op de bodem ervoor te moeten verwijderen..

Dank voor de input, grtz, fRank

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: do dec 22, 2016 18:28
door giuliettaevo
Staat de ontsteking wel goed en loopt hij verder lekker? Verkeerde timing kan ook een hoop hitte in de uitlaat brengen.

Te veel tegendruk door te weinig flow levert ook hitte op. Uitlaat beetje klein qua diameter?

Je zou een alu hitteschild kunnen fabrieken, dat zal waarschijnlijk genoeg bescherming bieden.

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: do dec 22, 2016 19:19
door frankalfa
Ontsteking staat 100 punten, is een frisse 1/2/3 unit trouwens.
Hij moet nog wel op de bank voor finetunen, onderin verslikt ie zich vaak (te rijk?) en als je doorhaalt naar hoge toeren knijpt af op een gegeven moment, lijkt me dan een brandstof tekort?

Spruitstuk is rond 50mm uitgang, verloopt naar 57mm AH spul. Lijkt me ok, heb destijds voor aanschaf van dat spruitstuk begrepen van 105 deskundigen dat dit een goed ding zou zijn om onderin koppel te krijgen (grotere doorlaat in je spruitstuk is beter voor hoge toeren maar kost koppel onderin, zoiets?)

Zal eerst eens een rol heatwrap spenderen aan de rvs pijp.

Grtz,fRank

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: do dec 22, 2016 21:26
door vV
Klinkt alsof hij bovenin te arm loopt,wordt heet...daarnaast wordt het altijd behoorlijk warm, hitteschild is wel compleet?

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: do dec 22, 2016 22:32
door frankalfa
Mag dat van een kilometer of 3 a 4 halfgas rijden door de polder al zo goed merkbaar zijn Walter?Ik bedoel van echt stevig doorgassen zou ik het snappen.

Hitteschild zit op 2 plaatsen, thv de voetenbak bestuurder en thv de middendemper.

Zowiezo gaat ie eerst nog op de bank.

Grtz,fRank

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: do dec 22, 2016 23:54
door Ron GS
Zet hem eerst eens op de bank Frank, meten is weten ! Zou zonde zijn als je schade aan de motor krijgt omdat het serieus niet goed is afgesteld. Of je moet alles met de specs hebben opgebouwd van een snelle Nord, incl. sproeiers enz.

Gr Ron

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: vr dec 23, 2016 12:30
door MiaGiulia
Hey Frank, mbt de tempratuur van een RVS pijp nog geen ervaringen onder een 105 (staat op de "To do list" van deze winter) Maar zou gewoon een extra hitteschild fabrieken ter hoogte van de vlamdover. Anders kun je een dubbele uitvoering maken, maw een tussen ruimte waarbij warmte overdracht door de extra luchtruimte wordt beperkt.
De lokale sloop is uw perfecte leverancier hiervoor. :wink:

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: vr dec 23, 2016 12:53
door Robkg
Misschien een beetje overbodig, maar je realiseert je dat (een groot deel van) de hitte van het spruitstuk door de heatwrap nu bij het eerst volgende onderdeel vrijkomt?

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: vr dec 23, 2016 15:52
door frankalfa
Misschien een beetje overbodig, maar je realiseert je dat (een groot deel van) de hitte van het spruitstuk door de heatwrap nu bij het eerst volgende onderdeel vrijkomt?
Uiteraard, I know. :wink:

@Ron; hij gaat zowiezo op de bank. Carbs zijn wel gereviseerd door iemand met verstand van zaken maar terug standaard opgebouwd, wetende dat er toch gerold ging worden tzt. Dus zal ie ongetwijfeld wat te arm lopen nu.

@Arthur; ik ga beginnen met heatwrap om de rvs delen na het 4-1 spruitstuk, kijken wat dat doet. Hopelijk voldoende symptoombestrijding... :mrgreen:

Grtz,fRank

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: vr dec 23, 2016 16:18
door Ron GS
:mrgreen: dat wordt een rokende achterbank of als je lekker doorwikkeld een rokende kofferbakmat.......

Gr Ron

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: vr dec 23, 2016 18:01
door frankalfa
:jumping:

Grtz,fRank

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: zo dec 25, 2016 13:14
door vV
je zou ook de heatwrap er helemaal af kunnen halen. hitteschildje bij HRC en klaar. eventueel voorzijde parafan gaten maken als dat kan bij een juul (heb ik ook bij de racer) voor beterere luchtafvoer.
Ik heb op de racer geen heatwrap meer na diverse keren doorscheuren spruitstuk. Of het ermee te maken heeft gehad weet ik niet overigens, maar daarna is het nog maar 1 x gebeurt, en op een heel andere plek dan eerst.

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: zo dec 25, 2016 14:39
door giuliettaevo
De heatwrap houdt de hitte in het spruitstuk waardoor het veel heter wordt. De belasting voor het materiaal is dan ook veel hoger. Materiaal wordt heter en zet dan ook meer uit.

Een hogere temperatuur in de motorruimte is niet echt een issue zolang de motor koude lucht aan kan zuigen en de temperatuur van olie en koelvloeistof niet te hoog wordt. Zoals vV aangeeft moet je wel je hrc afschermen tegen de hitte.

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: zo dec 25, 2016 16:59
door sebastiaan
je zou ook de heatwrap er helemaal af kunnen halen. hitteschildje bij HRC en klaar.
Dit. Klaar.

Re: rvs uitlaat vs warmteontwikkeling?

Geplaatst: di dec 27, 2016 08:21
door Matteomeubel
RVS heeft een uiterst belazerde thermische geleidbaarheid waardoor warmte niet over de uitlaat wordt verspreid met als gevolg plaatselijke opwarming/ophoping van warmte.
Daarom zijn hitte schilden ook van aluminium. Dat neemt warmte snel op en, door de rijwind, raakt het snel kwijt. Een truc bij RVS lassen is om er koper onder/tegenaan te leggen, de warmte ophoping is dan geringer omdat een deel van de warmte na gedane smeltingstaak wegvloeit.

Slechte afstelling is dan nog meer een probleem omdat het de bbq meer opwarmt dan voor het conserveringsvet wenselijk is.
Vandaar dat kunstgrepen als warmteschilden en warmtewindsels noodzakelijk zijn, de koeling van de auspuf is daarmee nog verder weg, maar of dat kwaad kan weet ik niet.