De auto is er al 2x voor terug geweest naar de dealer (garantie). De eerste keer is er een stukje turboslang vervangen dat er verdacht uit zag. Dit maakte geen verschil. De tweede keer dacht men het probleem gevonden te hebben; een pakking waar het inlaatspruitstuk op het blok komt was lek. Hierdoor werd valse lucht aangezogen. Men heeft toen ook een reinigingsmiddel in de tank gedaan. Dit waarschijnlijk omdat er gedurende de periode dat de pakking lek was geen optimale verbranding heeft plaatsgevonden, met alle ellende vandien (inwendige vervuiling etc.). Ik merkte na deze reparatie dat de auto duidelijk beter trok, het heeft absoluut geholpen. Ook het flink roken (blauw/zwart) bij koude start, wat de auto regelmatig deed, was daarmee zo goed als verholpen. Maar de onregelmatige stationaire loop is helaas gebleven...
Ook is het brandstofverbruik aan de hoge kant, ik ben al blij als ik 1:18 haal. En dat terwijl ik er echt rustig mee rijd (altijd max. 125 km/h op de CC op de snelweg), ik niet lomp optrek, 'm uit laat rollen voor stoplichten, ik het start/stop-systeem gebruik waar mogelijk en ik er vrijwel uitsluitend lange afstanden mee rijd (woon-werk enkele reis is ruim 140 km.). Normaal gesproken zouden ze toch wel om en nabij de 1:20 moeten halen. De MiTo heeft altijd netjes de benodigde beurtjes gehad en de tellerstand is 91.xxx km.
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?