Pagina 1 van 2

Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: za feb 04, 2017 19:34
door LC
Bij mijn Alfetta ontstaan vanaf zo'n 4000 toeren trillingen die vanuit de aandrijflijn lijken te komen, oa voelbaar in versnellingspook. Ook is in het koppelingspedaal vibratie te voelen wanneer wordt geschakeld na ver doortrekken in een versnelling. Trillingen zijn ook in stilstand aanwezig met ingetrapte koppeling bij > 4000 toeren. Blok is volledig gereviseerd, vliegwiel iets afgedraaid en gebalanceerd (ik weet niet of dit samen met de krukas of los van elkaar is gebeurd). Cardanas heeft nieuwe Hardy-schijven en is gebalanceerd. Vliegwiel van de koppeling/versnellingsbak is ook afgedraaid en gebalanceerd. Nu kreeg ik de suggestie om het vliegwiel samen met de drukgroep te laten balanceren, dus dat was ik ook van plan.
Maar... tijdens het demonteren ontdekte ik dat één van de 3 bouten waarmee de cardanas vastzit aan de flens van de versnellingsbak ca 3 mm langer is dan de andere 2. Waarschijnlijk heb ik er een verwisseld met m'n 75 TS donor. Ik heb ze gewogen en de langere bout is ca 2 gram zwaarder dan de korte. Dit kan uiteraard onbalans geven.
Wat ik mij afvraag is of die 2 gram onbalans (op 4,5 cm van het hart van de cardanas) deze voelbare vibraties kan veroorzaken. In dat geval hoef ik alleen maar 3 gelijke bouten te gebruiken en kan ik de zaak weer monteren. Anders toch vliegwiel met drukgroep laten balanceren?
(Ik heb het even uitgerekend: Deze onbalans veroorzaakt een centrifugaal kracht van ca 9 N bij 3000 toeren en 36 N bij 6000 toeren) :shock:

2e vraag: De markeringen op vliegwiel (van de motor) en de krukas waren niet duidelijk, het zou dus kunnen zijn dat ik bij het opbouwen van het blok het vliegwiel niet in de juiste stand op de krukas heb gezet. Hoeveel invloed kan dat hebben? Ik voel er weinig voor om dit vliegwiel steeds een stukje te verdraaien, alles te monteren om dan te constateren dat het nog niet goed is en alles weer opnieuw te moeten doen. :cry:

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: za feb 04, 2017 20:09
door Stefan Elshout
aandrijfas los koppelen bij de motor (als dat eenvoudig te doen is bij een alfetta?), nog eens testen en je weet in welk gedeelte je moet zoeken.
Mijn gevoel zegt me dat zo'n goed voelbare onbalans in de aandrijfas zit en niet in een vliegwiel oid.
Ik weet uit ervaring dat 'balanceren van een as' nogal een ruim begrip is, je hebt in veel gevallen met enorme lompe boeren te maken die normaal alleen aan vrachtwagenassen en traktorassen werken. Soms heb je echter met een bedrijf te maken die beschikt over de juiste mensen en mooie computergestuurde en geijkte apparatuur. Ik ben eerst 3 keer bij de verkeerde terecht gekomen voordat ik bij de juiste terecht kwam.....met ongeveer dezelfde symptomen als jij beschrijft.

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: za feb 04, 2017 20:42
door giuliettaevo
Vliegwiel op motor kan niet verkeerd gaan eigenlijk. Vliegwiel is los gebalanceerd, niet met krukas.

Wissel in elk geval die bouten maar even.

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: za feb 04, 2017 21:09
door frankalfa
Zijn de cardan delen gemerkt vóór dat de as is gesplitst om nieuwe hardy's te monteren? Zo niet bestaat de kans dat ie nu niet mee in balans is, de as wordt in de fabriek als een geheel gebalanceerd voor montage.

Je hebt dus nog '2 kansen' om de asdelen weer in de oorspronkelijke positie van elkaar te brengen. Ofwel zit het middelste centreerlagertje niet lekker op zn plek, dat heb ik ook wel eens gehad.

Suc6, grtz,fRank

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: za feb 04, 2017 21:32
door giuliettaevo
Dat verhaal heb ik nooit geloofd, dat ze als 1 geheel gebalanceerd zijn.

Elk deel apart balanceren is technisch makkelijker en dus goedkoper. Ook zijn beide delen gebalanceerd met een plaatje, niet maar eentje.

In het verleden heb ik ook regelmatig delen gecombineerd van diverse assen zonder problemen. Dat zou nooit goed moeten gaan als de as als geheel gebalanceerd zou zijn. Maar ik heb geen trillingen gehad..

Hanglager en de centreer- punten/lagers zijn de belangrijkste punten om te checken in mijn ogen.

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: za feb 04, 2017 22:54
door Dirk-33
Goed gemonteerd? Cardanas moet volgens handboek losjes worden gemonteerd en dan motor even laten draaien zodat de as kan zetten, dan pas vastdraaien.

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: za feb 04, 2017 23:31
door LC
Cardanas moet volgens handboek losjes worden gemonteerd en dan motor even laten draaien zodat de as kan zetten, dan pas vastdraaien
Bedoel je dan dat de bouten zowel aan de motor- als aan de versnellingsbak-kant losvast moeten blijven? Geldt dit dan ook voor het midden lager? Daar zaten bij mij overigens 2 spacers onder die in het restauratieproces zijn zoekgeraakt. Ik heb er zelf aan weerszijden een busje van ca 4 mm tussengezet, maar dat is op goed geluk. Ik kon nergens vinden hoe dik die spacertjes moeten zijn. Het lijkt mij dat als deze niet kloppen er een knik in het midden zit, hetgeen mij ook niet goed lijkt.

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: zo feb 05, 2017 00:18
door LC
Cardanas moet volgens handboek losjes worden gemonteerd en dan motor even laten draaien zodat de as kan zetten, dan pas vastdraaien
Geldt dit dan ook voor het midden lager? Daar zaten bij mij overigens 2 spacers onder die in het restauratieproces zijn zoekgeraakt. Ik heb er zelf aan weerszijden een busje van ca 4 mm tussengezet, maar dat is op goed geluk. Ik kon nergens vinden hoe dik die spacertjes moeten zijn. Het lijkt mij dat als deze niet kloppen er een knik in het midden zit, hetgeen mij ook niet goed lijkt.
:oops: Ik heb nog even gekeken, ik heb me vergist: Ik bedoel niet het middenlager, maar het staartstuk van de motor: Daar zitten afstandsbusjes onder. Moet ik die ook los laten en door de motor even te laten draaien de aandrijflijn zichzelf laten richten? En daarna busjes of een stapeltje revetjes ertussen zodat dit spanningsloos vast zit?

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: zo feb 05, 2017 00:29
door AlfaTom
Voor mijn Giulia 105, waar de as uit 2 delen bestaat is deze ook in zijn geheel gebalanceerd; dat is wel een gebruikelijke praktijk.

Er zijn bedrijven welke je as ook op de auto met diverse sensoren kan balanceren; vortex balanceertechniek in soest bijvoorbeeld; http://www.elmabv.com/nl/service-en-ond ... alanceren/

Groet Tom

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: zo feb 05, 2017 09:22
door DJ
Vraag: was cardanas trilling vrij voor montage van de nieuwe hardy's? Zou erg handig zijn om dat te weten.
Middensteun en lager zijn ook vervangen? (middensteun is namelijk niet symmetrisch, maar ik twijfel nu alleen of dat bij alle typen het geval is)

Krukas en vliegwiel zijn normaal los gebalanceerd. (Bij V6 overigens iets ander verhaal dan bij 4 cil)
Dus kunnen uitgewisseld.
Zelfde geldt voor voor cardanasdelen en koppeling delen. (ook eigen ervaring, maar dan wel met 105 serie)
Samen gebouwde delen als geheel laten balanceren kan. Maar dat is te beschouwen als na controle/fine tuning.
Het is overigens wel verstandig en een goede gewoonte onderdelen te markeren en in zelfde stand terug te monteren, ook al is er niet direct een noodzaak.

Er komen op de diverse fora regelmatig verhalen voorbij over trillende cardanasssen.
En vaak blijkt de oorzaak uiteindelijk niks met balancering te maken te hebben, maar met de al genoemde centreerlagers, of het middenlager, of de middensteun of een montagefout. (is mij zelf ook 2x overkomen trouwens, 1x met een bertone en 1x met een 75TS.)

Leuk voorbeeld lees je hier: viewtopic.php?f=8&t=77917
Vorige eigenaar van de auto is leuk met slangeklemmen bezig geweest, maar de oorzaak bleek toch anders toen huidig eigenaar de cardanas demonteerde.

Trouwens al gecontroleerd of de as delen zuiver recht zijn? Geen deuken? Drie poten niet verbogen oid?

Nog een opmerking over uitlijning van de cardan. Tijdens remmen en acceleren bewegen motor en bak behoorlijk tov elkaar in hun zachte ophangruggers. Zo nauw komt die uitlijning niet. Zelf ervaring mee met een nogal uit lijn staande motor en bak, met een trillingsvrije cardan.

Op alfetta-transaxle forum is ook nodig te vinden specifiek voor deze cardanassen.

Gr,
DJ

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: zo feb 05, 2017 17:31
door LC
Bedankt iedereen! As is mooi recht, tussenlager vernieuwd, 'poten' ook niet krom. Maar om nog even op mijn oorspronkelijke vraag terug te komen:
Maar... tijdens het demonteren ontdekte ik dat één van de 3 bouten waarmee de cardanas vastzit aan de flens van de versnellingsbak ca 3 mm langer is dan de andere 2. Waarschijnlijk heb ik er een verwisseld met m'n 75 TS donor. Ik heb ze gewogen en de langere bout is ca 2 gram zwaarder dan de korte. Dit kan uiteraard onbalans geven.
Wat ik mij afvraag is of die 2 gram onbalans (op 4,5 cm van het hart van de cardanas) deze voelbare vibraties kan veroorzaken. In dat geval hoef ik alleen maar 3 gelijke bouten te gebruiken en kan ik de zaak weer monteren. Anders toch vliegwiel met drukgroep laten balanceren?
(Ik heb het even uitgerekend: Deze onbalans veroorzaakt een centrifugaal kracht van ca 9 N bij 3000 toeren en 36 N bij 6000 toeren) :shock:
Kan die ene iets langere (en 2g zwaardere) bevestigingsbout van de cardanas aan de flens van de versnellingsbak volgens jullie de oorzaak zijn? Of moet ik toch drukgroep met vliegwiel samen laten balanceren?

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: ma feb 06, 2017 03:47
door DJ
Geloof niet dat het aan die bout ligt, maar kleine moeite om hem te vervangen of gewicht gelijk te maken..

Koppeling samen met drukgroep balanceren is geen noodzaak voor, Zou impliceren dat je bij elke koppeling wissel vliegwiel met drukgroep zou moeten balanceren. Onderdelen zijn al los van elkaar gebalanceerd.

Zou eerst de cardanas volledig demonteren en nog eens kritisch bekijken op alle al genoemde punten.
Vervolgens eens goed naar de koppeling kijken, vind het wel raar dat je trilling in pedaal voelt.
Om koppelingdrager te verlichten en te balanceren is koppeling ook helemaal uit elkaar geweest.

Ga er dan wel vanuit dat verlichten en balanceren van de beide vliegwielen allemaal goed is gedaan.

Gr
DJ

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: ma feb 06, 2017 08:21
door juultje
Je kunt de boel ook laten balanceren onder de auto.

http://www.transaxle-balancing.nl/fotos.html

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: ma feb 06, 2017 08:38
door DJ
Grappig, herken de naam van eigenaar van dat bedrijf.
Kwam vroeger bij ons op werk ook langs voor trillingsmetingen in een poging om slijtage van lagers en lagerschade's te voorspellen/diagnostiseren.
Blijf er overigens bij dat 9 van 10 problemen een basic oorzaak heeft en dus ook een basic oplossing, zo ook trillingen.

Gr DJ

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

Geplaatst: do mar 02, 2017 13:20
door DJ
Ben benieuwd of de oorzaak van de trilling al gevonden is.
Te meer daar ik zelf binnenkort ook met een trillende cardanas aan de slag ga.

Gr
DJ