Pagina 1 van 2

Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 10:07
door rskuik
Hallo forumleden,

Sinds kort ben ik de eigenaar van een 147 1.6 120pk uit 2003. Blij om weer alfa te rijden, jaren geleden had ik een gtv uit 85.

Ik heb een motormanagement storing (p0141) op lambdasonde bank1, sensor2. Deze pendelt niet. Alle 3 de sensoren zijn nu 3x vervangen, de ecu is meerdere malen gereset, alle massa's zijn schoongemaakt en de bekabeling is nagekeken. De bougies zijn gereinigd maar wel aan vervanging toe.

Toch, bijna direct nadat ik de motor start komt de storing er weer in. Uitgezonderd af en toe een beetje inhouden rijdt de auto goed. Alleen het verbruik is enorm, waarschijnlijk door de noodloop waar de auto in staat door de storing.

Heeft iemand een idee waar dit vandaan komt? Of kan dit alleen nog maar de ecu zijn?

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 10:47
door hoornstra
Wat is een enorm gebruik? 1 op 10 gemiddeld is vrij normaal voor deze motoren hoor.

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 13:31
door rskuik
Dank voor je reactie.
1 op 8 zit ik nu ongeveer. Dat zou verklaard kunnen worden omdat ie door de storing in noodloop gaat dacht ik.

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 17:40
door boessie
De P0141 heeft te maken met het verwarmingscircuit van de lambdasonde. Als het gaat over de sonde na de katalysator,
die mag niet pendelen want is geen regelsonde maar controlesonde. Als je de sonde al vervangen hebt dan zit de
fout waarschijnlijk in de stekker (overgangsweerstand). Zo'n verwarming trekt best wat stroom. Je kan proberen de
stekker te overbruggen met een soldeerverbinding.

Groeten Gunther

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 18:10
door rskuik
Hallo Gunther,

Bedankt voor je reactie. Ik heb alle 3 de sondes vervangen, dus beide voor en de controle sonde na de kat. De stekkers aan de sonde en naar de ecu zijn allemaal op spanning / waardes gecontroleerd. Dat lijkt in orde. Zou het dan toch zinvol zijn om de soldeer oplossing te proberen?

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 19:00
door boessie
Dat is de goedkoopste oplossing lijkt me.
Je kan ook deze https://www.rdae.nl/seal4-4-polig.html
ertussen zetten.
Is waterdicht en iets netter afgewerkt dan solderen.

Groeten Gunther

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 19:43
door rskuik
Nogmaals dank voor je reactie!
Zeker het proberen waard! Waar zou ik het nog meer in kunnen zoeken als dag het niet blijkt te zijn?

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 20:45
door @PM
Lekke uitlaat (flexibele stuk) wellicht?

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 21:35
door rskuik
Wat bedoel je precies met flexibele stuk van de uitlaat? De storing zit nog voor de eerste kat

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 22:23
door @PM
Dat flexibele deel toch ook, dacht ik?

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 22:35
door Rob75
De fout is de verwarming van de lambdasonde. Welke dit nu precies is is mij niet helemaal duidelijk.
Deze verwarming wordt door de ECU aangezet en de ECU levert zelf de benodigde spanning. Het is aan te raden eens te meten aan de connector of hier wel voldoende spanning staat.

Het hoge verbruik kan komen door de LMM die niet meer helemaal lekker is, of zelfs defect. Dit hoeft geen foutmelding te geven, wanneer de LMM een verbinding heeft met de ECU.

Een verbruik van 1 op 8 is wel hoog voor deze motoren.

Een flexibele deel heeft deze niet. Tenminste, als ik het wph bekijk.

Succes met zoeken. Een goede hulp kan Multiecu zijn, waarmee je ook real-time waardes van de sensoren kunt uitlezen van de diverse sensoren.

Groet,
Rob

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 22:47
door rskuik
Ik begrijp je niet goed denk ik. De storing zit op de lambda sonde nog voor de eerste kat. Inderdaad zit achter de 2de kat ook een sonde. Ik heb er 2 voor en een achter de kat. Voor de zekerheid zijn ze inmiddels alle 3 al 2x vervangen.

P0141 heeft te maken met het opwarmen van de lambda. Alleen na 2x vervangen te hebben en alle kabels naar de ecu te hebben gecheckt verwacht ik niet dat het een van de sondes zal zijn?

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 23:01
door Dirk-33
Ik zou zelf nooit zomaar sondes vervangen, dingen zijn veel te duur om dat zonder juiste diagnose te doen.

Zoals gunther al opperde, leg tijdelijke nieuwe bekabeling aan van de ecu naar de sensor en kijk of dat iets uitmaakt. Dan kun je namelijk dingen gaan uitsluiten. Of meet met draaiende motor de sensor eens door, en vergelijk de gemeten waardes met wat je hoort te krijgen.

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: zo apr 30, 2017 23:43
door rskuik
Hallo Dirk,

Wat ik lastig vind is dat ik niet weet waar ik het mee moet vergelijken. Is daar een schema voor? Met draaiende motor werkt 1 sonde wel en de andere niet. Omwisselen of vervangen leverde niks op. De storing schiet er al in zodra ik de motor start.

Er is in ieder geval geen sprake van een kabelbreuk, dat is doorgemeten. De optie van gunther moet ik nog uitproberen. Voor de zekerheid zijn ook alle massapunten schoongemaakt om zeker te zijn dat deze goed contact maken

Re: Lambda mysterie 147

Geplaatst: ma mei 01, 2017 01:11
door boessie
Hierbij het schema van de lambdasondes

Afbeelding

Ik weet niet hoe de stekker er juist uitziet maar je kan altijd eens proberen een
spanningsval te meten over de stekker: stekker aansluiten, multimeter op 20V, of daarna
op kleinere waarde, rode meetpen aan achterkant van stekker die van de ECU komt, zwarte
meetpen in achterkant van stekker naar lamdasonde. Telkens meten over kamer 3 en daarna
over kamer 4. Je mag bijna niets meten, meet je toch enkele volts dan heb je daar een spanningsval en
dus een overgangsweerstand. Let wel, er moet een stroom vloeien dus circuit moet aangestuurd worden
wat inhoud bij koude motor meten.

Voor alle duidelijkheid: een overgangsweerstand in een stekker is niet hetzelfde als een kabelbreuk!

Groeten Gunther