Pagina 1 van 2

helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: wo jun 14, 2017 20:11
door swdriver
Hoi,

Ik vraag het maar hier ivm het feit dat de garage ondanks diverse pogingen het euvel niet kan verhelpen, zelfs niet na consultatie van een Alfa dealer. Voordat je begint over slechte garage etc. Daar gaat het niet om, ze doen hun uiterste best om dit garantiegeval op te lossen. Helaas echter zonder resultaat tot nu toe.

Wat is het "euvel"?

Kortgezegd komt de motor niet voorbij de max 5250 rpm in 2. Niet voorbij de 4750 a 5000 in 3 enzovoort tot max rond de 4000 rpm in 5 en een bijbehorende topsnelheid van net 150 km/u.

Doortrekken in de toeren levert op dat de motor hikt alsof de toerenbegrenzer ingrijpt die normaliter bij 6250 rpm moet ingrijpen. Dit verschijnsel doet denken dat er iets in de luchttoevoer niet goed gaat. Immers hogere snelheid is meer lucht door de inlaat en eerder ingrijpen. De lmm is vervangen en het luchtfilter bleek erg vervuld en is ook vervangen. Tevens gasklephuis gereinigd. Dit alles na telefonische consultatie van de Alfadealer door de garage. Ook is de thermostaat vervangen (buiten de bebouwde kom liep voorheen de temp terug naar 50 a 60 graden)

Echter het helpt niet. De motor is nu iets pittiger tot de 3000 rpm. maar daarboven in plaats van nóg iets pittiger (tgv nokkenasversteller) wordt hij juist minder fel. Nu tikkeltje beter dan voorheen, maar nog steeds hetzelfde verschijnsel.

De nokkenasversteller is gloednieuw en vervangen met de distributie die de garage heeft vervangen op het moment dat ze de auto in handelsvoorraad namen. Ik zie de relevantie niet, maar toch lijkt het me goed dit ook te delen met jullie. (kan die verkeerd gemonteerd zijn of de riem een tandje versprongen oid?)

De motor loopt mooi stationair op plm 700 toeren en tot de ongeveer 3000 rpm trekt hij ook goed. Geen foutcodes anders dan wanneer je keer op keer de niet te voorspellen toerenbegrenzing opzoekt.

Iemand een suggestie wat het kan zijn?

Het is uiteindelijk niet aan mij om de auto te repareren, maar een goed meewerkende garage maakt dat ik ook graag met hen meedenk voor een oplossing in plaats het het 200% hún probleem te maken.

Het gaat om een 2006 Alfa GT 1,8 ts met 147000 km op de klok en dus nieuwe distributie?

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: do jun 15, 2017 09:30
door Rob75
Heb je al geprobeerd zonder LMM te rijden? Deze kunnen defect zijn (versleten) en dat kan de ECU niet herkennen. Gevolg is een verkeerd mengsel, zeker bij hogere toerentallen.

Verder kan ook de brandstofdruk te laag zijn, maar dan zou je ook afwijkingen in de Long Term brandstof correctie moeten zien.

Succes,
Rob

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: do jun 15, 2017 09:44
door DJ
Doet mij aan (vermogen) brandstof te kort denken.
Knoop er eens een benzinedruk meter aan vast (lekvrij!) en ga rijden, kleine moeite.
Wanneer is benzine filter voor het laatst vervangen? Of versleten benzinepomp of drukregelaar.
Verstopte/geknikte benzineslang?
Die hoek zou ik het eerst zoeken

En volgens mij is signaal van LMM bij hogere toeren/plankgas/vol vermogen geen parameter meer waar op word geregeld.

Gr
DJ

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: do jun 15, 2017 14:08
door giuliettaevo
Brandstof zou ook mijn eerste verdachte zijn idd.

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: do jun 15, 2017 16:55
door leonm
Is het probleem ontstaan na het vervangen van de distributieriem?

Zo ja, hebben ze het juiste gereedschap gebruikt (calibers/bdp klokje)?

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: do jun 15, 2017 20:56
door swdriver
Vandaag gebeld met de garage en ze hebben gelijk een leenauto vrijgepland en mn vrouw kon de GT direct brengen.

Op basis van een zoektocht op dit forum een topic uit 2011 gevonden van een 156 1.8 ts met vergelijkbare problemen. Hier bleek de distri de boosdoener. Riem was daar te kort (fase 2 vs fase 3) en op 1 nokkenas versprongen.

De distri is vervangen door de garage waar we de auto kochten nog voordat ze hem in de showroom zetten. De verkoper is ook Alfist en kent de reputatie van ts motoren en distri en hij wilde niet meemaken dat al tijdens de proefrit deze zou knappe, dus eerst vervangen en toen in de showroom. Ook de nokkenasversteller is toen vervangen op zijn verzoek.

Probleem is dus dat ik niet weet hoe hij vóór de distriwissel reed. Was dit probleem al aanwezig en heeft de vorige eigenaar hem daarom weggedaan of is het echt na de distriwissel ontstaan?

In ieder geval het betreffende topic doorgeleid aan de garage en ze gaan de opties die daarin zijn genoemd bekijken

Let's hope for the best.

Bedankt zover voor het meedenken

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: zo jun 18, 2017 20:31
door swdriver
Vrijdag gebeld door de garage..... Ze hadden eerder die middag mijn vrouw gebeld en gezegd dat ze alles hadden geprobeerd wat ik hen had gemaild, zonder succes.

"Oww, dat geeft niet" zei mijn vrouw. "Gert heeft nóg wel een paar ideetjes....." :oops: Aandoenlijk, dat vertrouwen, maar wat ik weet is alles wat jullie hier hebben gepost en dat is dus allemaal geprobeerd. Alleen de benzineflow gaan ze maandag nog proberen.


PLeasepleaseplease hebben jullie nog ideetjes? Je beloning? Een eervolle vermelding en alle credits voor het oplossen van de storing......

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: zo jun 18, 2017 21:50
door Dirk-33
Ik zou eens iets anders voor gaan stellen.

Leg maar eens voor dat je ondanks goede wil van beide kanten nog steeds met een k*t auto zit, en graag zou hebben dat ze m terugnemen.

Een diagnose via een forum op basis van wat regeltjes tekst is haast onmogelijk bij zulke vreemde klachten. Dus ik denk niet dat daar nog iets nuttigs voorbij gaat komen buiten wat al genoemd is. Het gaat ook om een garantiegeval zoals je zelf zegt, dus hoewel je zegt dat het niet 200% de garage zijn probleem is, is het dat eigenlijk wel

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: zo jun 18, 2017 21:57
door DJ
Wat Dirk zegt...

Ik ben niet zo thuis in modern spul, maar katalysator verstopt of onder deel van uitlaat? Kan die z'n uitlaatgassen niet kwijt. Geeft ook vergelijkbaar beeld. Alhoewel dat mogelijk foutcode op zou moeten leveren?
Ff stukkie zonder uitlaat of met stuk pijp er tussen gefrommeld op afgelegen weg vol door trekken je weet wat.

Gr
DJ

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: ma jun 19, 2017 08:41
door swdriver
Van terugnemen is wat mij betreft geen sprake. Het is garantie dus het princie is "Je lost het maar op, al koste het meer dan de aanschaf". Ik blijf er alleen wel bovenop zitten want de verkoper is geen Alfa specialist. Ze gaven ook al aan de dealer te hebben geconsulteerd, maar dus zonder resultaat.

Ik heb ze daarnaast ook geadviseerd eens contact op te nemen met H&S, de absolute grootheid op TS motoren gebied. Wellicht dat er tzt ook uitkomt dat ze de qauto daar in zijn geheel heenbrengen, dat zou mijn voorkeur hebben moet ik zeggen.

En dan nog. Na jaren geen Alfa zijn we apetrots dat we eindelijk weer een Alfa hebben. Die binnen een een maand wegdoen lijkt me geen aantrekkelijk. En dan nog... wat daarna? De tweedehands prijzen stijgen gigantisch momenteel. We hebben de GT niet goedkoop gekocht, maar vergelijkbare exemplaren. met dezelfde specs en km"s zijn nu al duurder dan een maand geleden en duurder dan het geld wat we uit hebben gegeven. We zochten om een jonge Mito met min. 150 pk of een GT waarbij de GT altijd onze voorkeru heeft gehad. Als we de auto nu wegdoen, moeten we binnen een paar dagen wat anders kopen, vind dan maar eens iets waar je blij van wordt. In ieder geval niets bij dezelfde garage, dat hebben ze simpelweg niet.

Ik zal ze vandaag het idee van de uitlaat ook eens noemen, komt me ook logisch voor.

Thanks.

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: ma jun 19, 2017 09:23
door Dirk-33
Als teruggeven geen optie is, dan is dat idee van hem naar een specialist brengen is wss wel het beste idee. Die garage moet je dan ook vooral niks meer vertellen dan dat hij inhoud. Dan kijken ze tenminste met een frisse blik.

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: ma jun 19, 2017 11:45
door swdriver
Dat is wel een goed idee. Thanks

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: ma jun 19, 2017 15:30
door muppie
Zou het ook eens bij de kat gaan zoeken.heb het ook gehad bij mijn 147.kijk anders ff op mijn topic

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: di jun 20, 2017 00:02
door giuliettaevo
Verstopte kat is een hele goede idd.

Bij een 156 ook eens gehad.

Kat rammelde eerst een tijdje en af en toe schoot dat losse stuk dan voor het gat en dan was je de pineut.. Trok dan met pijn en veel moeite verder in toeren.

Kat vervangen, probleem opgelost.

Re: helluppie, max 5000 rpm ( vaak zelfs minder)

Geplaatst: di jun 20, 2017 19:39
door swdriver
Het was 4 dagen afzien met een Diehatsjoe Koejore voor de deur, maar de GT is weer terug. Én hij loopt heerlijk door het hele toerengebied.

Jullie vragen je allemaal af wat het was natuurlijk. Ik deed dat ook. Want hoewel garantie, was ik voorbereid op moeilijke gesprekken over vervanging van dure onderdelen.

Bij toeval kwam een monteur er achter dat voor de "mond" van de luchtinlaat een vlak stuk plastic los hing. Met veel toeren (of dus schijnbaar met veel rijwind al bij lagere toeren) werd dat stuk plastic vastgezogen met als gevolg dat de auto 0,0 (of in ieder geval een hoeveelheid daar dicht bij in de buurt) zuurstof kreeg met alle gevolgen van dien. Met een tierib werd het opgelost.

Ik vermoed dat de aluminium motorbeschermplaat daar wellicht mee te maken kan hebben (bv een stuk plastic dat "over" was na vervanging van het kunststof exemplaar oid?

In ieder geval hebben we wel aan de goede kant gezocht (inlaatkant), maar zoiets moet je heel toevallig ontdekken, en dat is dus gelukkig gebeurd.

Bedankt allemaal voor je input. Ik heb nu in ieder geval een nieuwe lmm, luchtfilter (discutabel), thermostaat, distri opnieuw nauwkeurig gechecked met het juiste gereedschap etc. Dus weer betrekkelijke zekerheid voor vele kilometers...

:)