Pagina 1 van 2

33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: zo nov 27, 2005 15:48
door Maurizio
Boxer fans,

de 33 van mijn vriendin is spontaan uitgevallen en is niet meer aan de praat te krijgen. Daar er sowieso nieuwe bougies in moesten, dat om te beginnen maar eens gedaan.
Echter bij de linker bank (dus bestuurders positie) ben ik er voor 99% maar niet 200% zeker van dat ik de bougie kabels goed heb terug gezet.


Wat het niet lopen betreft, ik heb vonk en de brandstofpomp krijgt spanning, verder ben ik nog niet gekomen vanwege dit fantastische weer.
:x wordt echt weer tijd voor een fatsoenlijke sleutelruimte.

Saluti,
Maurizio

RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: zo nov 27, 2005 16:34
door Remco S
De bougiekabelsmoeten aan de (bestuurderszijde) linkerzijde, gekruisd lopen dit in tegenstelling tot de rechterzijde

RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: zo nov 27, 2005 21:03
door AlfettaOwner
Jaren geleden hetzelfde probleem gehad met een 33 16V QV.
Zet hem s'avonds weg en wil smorgens starten..........zo dood als een pier.
Platinabougies zaten erin, auto had pas 28k gelopen, bougies zouden zeker nog 50k mee moeten kunnen.

Je gaat dan ALLES controleren, echt alle stekkerverbindingen etc....maar het mocht niet baten.
De 33 met de Alfetta GT (jawel) naar de garage gebracht (H.Frijsinger) met het verhaal dat ik alles had nagekeken ook de bougies.

Nadat ie daar 2 dagen heeft liggen zoeken uiteindelijk maar nieuwe bougies erin gedraaid en dat KRENG liep meteen :?

RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: zo nov 27, 2005 21:09
door Rees Cees
1-3-2-4

Re: RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: zo nov 27, 2005 23:09
door Alessandro
Jaren geleden hetzelfde probleem gehad met een 33 16V QV.
Zet hem s'avonds weg en wil smorgens starten..........zo dood als een pier.
Platinabougies zaten erin, auto had pas 28k gelopen, bougies zouden zeker nog 50k mee moeten kunnen.

Je gaat dan ALLES controleren, echt alle stekkerverbindingen etc....maar het mocht niet baten.
De 33 met de Alfetta GT (jawel) naar de garage gebracht (H.Frijsinger) met het verhaal dat ik alles had nagekeken ook de bougies.

Nadat ie daar 2 dagen heeft liggen zoeken uiteindelijk maar nieuwe bougies erin gedraaid en dat KRENG liep meteen :?
Een dergelijk verhaal heb ik ook l eens gehoord. Schijnt een specifiek boxer16V probleem te zijn. :o
het zal dus wel zo zijn, maar ik kan dat dus nog steeds niet begrijpen........ :( :?

RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: zo nov 27, 2005 23:17
door Graffiaturo
boxer16v is idd erg gevoelig voor natte bougies

RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: ma nov 28, 2005 07:05
door AlfettaOwner
Het leukste ervan was: aan de bougies was echt helemaal niets te zien :roll:

Re: RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: ma nov 28, 2005 09:26
door Maurizio
1-3-2-4

Dacht ik al, maar wat is 1-3...... bij een boxer :? Gokje: (linksvoor-linksachter-rechtsvoor-rechtsachter)


Het ding viel spontaan stil na het starten en even de raampjes open doen om de spiegel schoon te vegen....
Voor de rest eigenlijk weinig problemen gehad tot nu toe [-o< alleen een paar weken geleden bleek een stekkerverbinding van een injector slecht te zijn waardoor hij/zij op 3 cil liep (thanks Roy :D ). En toen bleek al dat er geen platina's in zaten.

ps. Heb ook nog nooit zo &^$#&@^ , bougie wisselen met het normale gangbare gereedschap..... uiteindelijk een kleiner doppensetje geleend.

Re: RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: ma nov 28, 2005 10:00
door Rees Cees
1-3-2-4

Dacht ik al, maar wat is 1-3...... bij een boxer :? Gokje: (linksvoor-linksachter-rechtsvoor-rechtsachter)


Het ding viel spontaan stil na het starten en even de raampjes open doen om de spiegel schoon te vegen....
Voor de rest eigenlijk weinig problemen gehad tot nu toe [-o< alleen een paar weken geleden bleek een stekkerverbinding van een injector slecht te zijn waardoor hij/zij op 3 cil liep (thanks Roy :D ). En toen bleek al dat er geen platina's in zaten.

ps. Heb ook nog nooit zo &^$#&@^ , bougie wisselen met het normale gangbare gereedschap..... uiteindelijk een kleiner doppensetje geleend.
cilinder 1 zit aan de bijrijderskant het verste van het schutbord af.

NB bij de 16v zijn de achterste (dichts bij het schutbord) vaak de moeilijkste om te vervangen en worden in de regel dan ook wel eens vergeten :whistle:

ik heb er een speciaal stukkie Alfa gereedschap voor. bougies binnen 15 minuten vervangen

RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: ma nov 28, 2005 10:07
door Maurizio
cilinder 1 zit aan de bijrijderskant het verste van het schutbord af.
:D , gokje was een 50% kans. Thanks

Re: RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: ma nov 28, 2005 12:29
door Huib
cilinder 1 zit aan de bijrijderskant het verste van het schutbord af.
:D , gokje was een 50% kans. Thanks
En vervolgens tel je van de distributie af, dus (met je neus in de rijrichting):
1 = rechtsvoor
2 = linksvoor
3 = rechtsachter
4 = linksachter

Het regeltje dat cilinder 1 het dichst bij de distributie zit gaat bijna altijd op, behalve bij franse auto's.

RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: ma nov 28, 2005 20:25
door Maurizio
Zijn die fabeltjes dan toch waar van 33 16v's die niet aan de praat te krijgen zijn bij een mislukte startpoging.
Vindt de platina's te kostbaar om even een setje op voorraad te leggen.

Re: RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: ma nov 28, 2005 21:09
door Alessandro
Zijn die fabeltjes dan toch waar van 33 16v's die niet aan de praat te krijgen zijn bij een mislukte startpoging.
Vindt de platina's te kostbaar om even een setje op voorraad te leggen.
Ik vrees toch echt dat die waar zijn. Ik heb het meer gehoord. (ook uit eerste hand) :wink:

RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: ma nov 28, 2005 21:12
door Graffiaturo
niet alleen mislukte startpoging, klein stukkie verrijden is ook al funest, helaas ook uit ervaring


wil nog wel eens helpen om te starten met de bobinekabel een stukkie uit de verdeler getrokken, krijg je een iets fellere vonk en met wat mazzel start hij dan

enne wat die bougies betreft, ik heb nog een setje nieuwe liggen compleet met kabels, bied maar

RE: 33 16v positie bougi kabels

Geplaatst: di nov 29, 2005 08:08
door reijnaje
Een 16V start slecht met natte bougies maar onmogelijk is het niet :lol:

1)
Afgelopen weekend gaf mijn startmotor de geest. Deed al langer moeilijk en ik had al een reserve exemplaar klaarliggen maar jullie kennen het vast, nog geen tijd gehad om die erin te plaatsen. En ach, met wat gas bij (ja met injectie werkt dat ook als je het met beleid doet) kreeg ik hem wel aan de praat. Afgelopen zondag dus niet meer, na een aantal mislukte startpogingen de startmotor vervangen (klinkt makkelijker als dat het is, tenzij je de thermostaat uitbouwt wat ik vertikte) en vervolgens de auto proberen te starten.... geen sjoege ... verzopen dus, door mijn mislukte startpogingen. Gelukkig is mijn accu sterk genoeg om de startmotor nog wat extra slagen te laten maken en na een paar rondes daarvan... pruttel de pruttel deden de eerste 2 cilinders alweer mee... nog wat pogingen later de derde en kort daarna de vierde... Lekker stukje toeren daarna met aan het einde flink wat doortrekken en alles werkt weer prima nu. Er zitten nu sinds zo'n 40.000 NGK's in....

2)
Een kort stukje rijden: van achteraan op de oprit naar voren zodat mijn vriendin haar auto achteraan kan staan en zij 's morgens niet hoeft te krabben levert bij mij geen moeilijkheden op de volgende morgen.... afgelopen zomer niet en nu deze laatste paar koude morgens ook niet.

Of heb ik nu een zeldzaam goed exemplaar te pakken en de enige 16V die dit kan?