Pagina 1 van 2

Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: vr aug 11, 2017 12:08
door ZEN
Hallo, Titel zegt het zowat.
Ik heb zelf een Alfa 916 spider en een Lancia Montecarlo en steeds bezig geweest met vrij exlusive maar betaalbare karretjes.
Nou heeft familie van mij een spider bwj 1976 2000 cc staan waar ik helemaal niet van afwist en die sinds 4 jaar niet meer draaide.....................omdat hij hem niet gestart kreeg. Nu vroeg hij mij of ik het ding aan de praat kon krijgen en na juiste bougies er ingestopt te hebben ( er zaten 3 verschillende soorten in ) kreeg ik hem zowaar zij het moeizaam draaiend. Hij draaide duidelijk op slechts twee cylinders ook al kreeg ik op alle bougies vonken. Cylinder 1 en 2 leken wel dood.
Na wat aan de stel schroeven van de carburatie gedraaid te hebben kwam ik tot de constatatie dat voor wat de dubbele Weber carburator voor cylinder 1 en 2 ( deze dichts bij de ketting ) het helemaal voor geen reactie zorgde als ik de stel schroeven volledig indraaide. Carburator er afgehaald en naar best vermogen gekuist/doorgeblazen.
Deze terug gemonteerd en dit gaf enige verbetering maar lang niet zoals t hoort, dit klinkt onlogisch als ik er bij vertel dat 1 en 2 nog altijd evenveel reageerden als voor heen.
Dan maar compressie willen testen maar meter had het blijkbaar begeven na laatste gebruik.............volgende week maar proberen met andere compressiemeter.
Intussen tijd stel ik hier al graag de vraag of er ergens op de site of een link is naar een werkplaatshandboek? Zo niet alle gegevens zijn welkom want ik heb totaal niets van afstelgegevens , volgens eigenaar blijkt er ook gerommeld met de bougiekabels :x en natuurlijk staat er op het delcokop geen nummering.
Volgende gegevens zijn alvast welkom.
Op krukas poelie vond ik twee merktekens , welk dien ik te gebruiken voor stationaire afstelling?
Hoe vind ik in de delco de 1 ste cylinder?
Klepspeling in en uitlaat?
Basis afstelling Webers, heb geen syncro apparatuur?
Hoeveel bedraagt de compressie?
Enig wat ik heb is de ontstekings volgorde 1/3/4/2 en de afstand vAlles wat verder van typisch van belang kan zijn bij afstelling van dit type motoran de puntjes 0.36 a 0.4 mm

Alvast bedankt voor alle suggesties/gegevens

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: vr aug 11, 2017 20:41
door spider1979
Hieronder 2 links naar handboeken:

handboek 1750: https://mega.nz/#!qEJSTRSb!UIM7ZMTvBhp4 ... cvHDYsI4SE

afstellen carburateurs: https://mega.nz/#!2BRSlCDa!RmvWZf9v2anz ... GmXgvfqZMY

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: za aug 12, 2017 09:33
door Performa
Veel succes met de reanimatie.

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: za aug 12, 2017 10:45
door ZEN
@performa, thanks
@spider 1979, thaks maar kan bestaden zowel in edge als in Firefox niet openen. Krijg boodschap dat de site niet beveiligd is of iets dergelijks

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: za aug 12, 2017 11:17
door Performa

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: za aug 12, 2017 17:10
door ZEN
@performa, thanks
Mein deutsh is op niveau Jean Marie zelfs nog iets minder :oops: maar t was is toch al leuk prentjes kijken en hier en daar snap ik er wel iets van echter denk ik niet dat de motor van 1989 nog volledig hetzelfde afgesteld werd als die van 1976 kan iemand hier uitsluitsel overgeven?

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: za aug 12, 2017 17:23
door Scalino
http://www.aroc-usa.org/tech-library/

Ik weet niet of ze hebben wat je zoekt, maar dat is een kwestie van even de lijsten door te kijken.

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: zo aug 13, 2017 00:07
door AR823
Het lijkt er op dat de carburateurs van cilinder 1 en 2 niet synchroon staan met die van 3 en 4.
Dit zal eerst goed moeten staan anders kun je niets bereiken met de mengselschroeven.
Je kunt dit eenvoudig afstellen door het luchtfilter eraf te halen en met een plastic slang aan je oor aan iedere
venturi te luisteren of het aanzuiggeluid dezelfde toonhoogte heeft. Je kunt dit bijstellen met de grote schroef
tussen de 2 carburateursets, de kleine schroef is voor het stationair toerental.
Het beste resultaat krijg je als ook de klepspeling juist is. Controleer ook of de inlaatrubbers niet gescheurd zijn,
want door de valse lucht kun je dan helemaal niks afstellen.

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: wo aug 16, 2017 17:41
door ZEN
Het is me niet 100 % duidelijk welke schroef je bedoeld
Hoe kan ik hier een tekening/foto van de carbus invoegen via Img lukt mij dit niet
Alvast bedankt

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: wo aug 16, 2017 22:13
door AR823
Ik ga proberen het duidelijker te omschrijven. De schroeven zitten dus tussen de beide carbs, aan de achterste zit de kleine
schroef en als je op het kogeltje van de gasbediening drukt zie je een armpje bewegen die tegen de schroef aanvalt.
Als je deze indraait verhoog je het stationair toerental. Dan zit er aan de gaskleppen van beide carbs een lepel die als het ware
over elkaar heen vallen. Hier zit een schroef met spiraalveertjes doorheen , de grote dus , hiermee verstel je de gaskleppen
onderling en dat heet synchroniseren.

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: do aug 17, 2017 10:41
door Rob75
De motor in deze Spider is volgens mij niet anders af te stellen als elke andere Nord.
Mocht je een handleiding zoeken, kijk dan naar vergelijkbare modelen zoals de Giulia, maar ook de Haynes van de Alfetta kan al helpen.

Gezien de symptomen zou ik alle onderdelen eens goede bekijken. Dus ook de ontsteking controleren op juiste werking.

Succes,
Rob

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: za aug 19, 2017 17:15
door ZEN
Ga inderdaad met ontsteking en kleppen stellen beginnen alvorens tot de carburatie over te gaan.........................;; is voor nu donderdag namiddag

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: vr aug 25, 2017 15:34
door ZEN
Vandaag de koe bij de horens gevat.
1 ste stap controle van de ontstekingsvolgorde.............1 en 2 zaten gewisseld
2 e stap statisch afstellen ontsteking en afstellen puntjes. Van het laatste ben ik wel zeker dat de afstand correct is ( 0.4 ) van het eerste niet helemaal . Op de krukas poelie kom ik twee merktekens tegen die op +/- 1 cm van elkaar staan. ik heb het eerste genomen ( clock wise ) . Mocht dit niet het juiste zijn dan hoor ik het graag.
Dan al eens proberen starten maar lukte niet. dacht eerst dat batterij onvoldoende geladen was maar dat bleek niet het geval want met andere volledig opgeladen batterij kregen we net hetzelfde resultaat. Is dus waarschijnlijk ook al de starter die het laat afweten :x
3 e stap dan maar compressie controleren................................dramatisch
Cylinder 1 - 3 kg
Cylinder 2 - 3 kg
Cylinder 3 - 5 a 6 kg
Cylinder 4 - 9 a 10 kg
Kleppen blijken +/- juist te staan.
Mijn idee is dat het compressie verlies van de cylinders /pistons of compressie veren komt want logischer wijze zou er totaal geen compressie zijn moesten de kleppen lekken. Of zie ik het verkeerd? Nou dacht ik dat je kon testen of het van de veren/pistons/cylinder door wat olie op de cylinders te gieten en terug compressie te meten....................maar ondertussen was de starter zo goed als helemaal dood.
@ Kees uiteraard ben ik gezien bella niet wou draaien niet aan carbu afstelling toegekomen.
Volgende week brengen ze karretje naar mij toe zo dat ik er wat meer tijd kan insteken en smeerput zal zeker van pas komen om starten er uit te halen.
Alle opbouwende suggesties zijn absoluut welkom

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: zo aug 27, 2017 10:05
door vV
Met deze compressie heeft het mi geen zin de starter er uit te halen... begin maar met de kop eraf...die starter is een secundair probleem waar je vanzelf langskomt. Wellicht is dat trouwens gewoon een massa probleem.

Re: Werkplaats handboek Spider bouwjaar 1976 2000cc

Geplaatst: ma aug 28, 2017 23:07
door Performa
Afbeelding
Ivm timing hier de tekening.
Ivm starter met wat elektrische kennis ga je het wel kunnen oplossen (contactslot, massa, kabels...)
Als er al bouiekabels verwisseld zijn kan ik alleen maar denken dat er nog veel meer potentieel vern##kt is. Dus zou zo veel mogelijk "op nieuw beginnen" met afstellen en nergens vanuit gaan ligt de ketting er wel goed op. ...
Je gaat hier heel veel hulp krijgen maar een complete cursus autotechniek ga je hier niet krijgen. Probeer u wat te verdiepen in de werking van de auto en koop zeker een basic werkplaatshandboek en kopers/eigenaarsgids.
https://www.bol.com/nl/p/the-alfa-romeo ... 018289938/

https://www.autonetcarbooks.com/praxish ... 28532.html
https://www.autonetcarbooks.com/alfa-ro ... -6792.html