Pagina 1 van 2
Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: wo aug 23, 2017 19:38
door Jouke JS
Ik was (en blijf

) bezig met de revisie van mijn 1.8 blok. Bij het laatste rondje proefrijden voordat ik SLS ging rijden volgende week; een kapotte tor. Reden zoals het er nu naar uitziet ..de grondboring van de in de US gekochte nokkenassen is kennelijk dikker dan de ruimte in de cilinderkop. De kop waarin tot kort geleden normale nokkenassen zaten heb ik niet laten aanpassen omdat ik er vanuit ging dat dit als het ware "plug and play" was (dat wil zeggen niet op maat laten lijnboren). Bij indraaien ook geen moeite gehad en op de inloopolie liep de motor prima. Gevolg nu; 8 kapotte kleppen en bekers, beschadigde kop en wellicht ook 4 splinternieuwe dishdome zuigers....
Vraag 1: Is het logisch dat die grondboring zo afwijkt ?
Vraag 2: Heeft iemand nog een goede 1.8 kop te koop ?
Vraag 3: Een adres om alsnog te lijnboren op maat voor nokkenassen (als de schade niet te veel is ).
Alvast dank voor het meedenken....
Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: wo aug 23, 2017 20:18
door HAAK28
Hè gadver,balen man.
De basiscirkel is kleiner. Dat komt omdat er voor hoge lift nokkenassen vaak een nokkenas van een 75 1.8ie of 2.0ie wordt gepakt, die geherprofileerd wordt. Die hebben in beginsel een grotere basiscirkel. Zo kun je van de originele 11mm lift vrij eenvoudig richting 12mm lift of meer.
De basiscirkel is in principe geen probleem. De lagerboringen zijn hetzelfde.
Het probleem is vaak dat je nokken net wel, net niet genoeg ruimte hebben om rond te draaien als je boven de 11mm lift komt. Daarvoor moet ruimte worden gemaakt bij de boringen van de klepbekers.
Het kan zijn, dat dit in principe past, maar als de as een beetje gaat wandelen, doordat bijvoorbeeld het nokkenas tandwiel los loopt, dat het dan net niet meer past.
Spullen kan ik je helaas niet aan helpen.
Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: wo aug 23, 2017 22:15
door Jouke JS
OK dat snap ik, maar dan zou je toch moeten zien dat de nok de rand aantikt. Nu zie gewoon de vastlopers bij kap 1 en 4. Wordt vervolgd...
Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: wo aug 23, 2017 22:21
door giuliettaevo
Zijn alle lagerkappen wel op de juiste plek terug gezet? Bij geherprofileerde nokkenassen zou ik geen problemen verwachten met de lagertappen, die zouden gewoon moeten passen zou ik zeggen.
Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: do aug 24, 2017 08:14
door vV
of de lagerkappen hoorden niet bij de kop...
lijnboren van een oude nordkop is lastig heb ik begrepen...
Wat ik niet begrijp is dat het probleem aan beide kanten zit?
Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: do aug 24, 2017 08:17
door HAAK28
Geen smering op beide tappen is ook nog een optie, dan is het op een gegeven moment ook gedaan.
Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: do aug 24, 2017 09:14
door stephen
vreemd, als het met indraaien het geheel wel goed liep
zou dan idd aan verwisseld of gedraaide lagerkap denken, of smering...
zou de nokkenassen niet meer durven te gebruiken, als ze zoveel te verduren hebben gehad

zou pijnlijk zijn, als deze later op toeren zouden breken...
pfff wel een behoorlijke tegenvaller...succes met wederopbouw

Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: do aug 24, 2017 18:40
door Jouke JS
Lagerkappen zaten op de juiste plek. Smering moet ik inderdaad nog kijken of een olie-kanaal niet verstopt zat, kwam echter van draaiende motor en is niet gestraald o.i.d. Dus niet echt waarschijnlijk.
Wat nu blijkt is dat de nokkenassen wel eens 0,5 mm dikker zijn dan de ruimte in de kop en lagerkap. Heel vreemd....
Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: do aug 24, 2017 18:42
door vV
geen coil binding van de klepveren opgetreden?
Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: do aug 24, 2017 18:56
door leuv
Leg dat eens uit Walter
gr Jan
Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: do aug 24, 2017 21:10
door giuliettaevo
Als de nokkenassen aanzienlijk meer lift hebben druk je de klepveren verder in. De klepveren kunnen echter maar een bepaalde afstand ingedrukt worden voor de windingen elkaar raken. Als ze elkaar raken noemen ze dat coil binding. Resultaat is dat je ze eigenlijk niet verder in kunt drukken.
Vriend van mij heeft zo onlangs een heel stel nieuwe hydraulische stoters gesloopt met zijn nieuwe sport nokkenassen .. Had hier niet bij stilgestaan helaas.
Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: do aug 24, 2017 23:11
door Jouke JS
De klepveren kwamen van dezelfde US leverancier als waar de nokkenassen vandaan kwamen, dus dat zou merkwaardig zijn (op zijn zachtst gezegd). Morgen maar eens bij Van Lingen langs om te kijken of hij een 1.8 kop heeft liggen.
Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: vr aug 25, 2017 08:15
door vV
Soms moet de kop aangepast om de lift te kunnen verwerken. Ook met goede bijpassende klepveer. Blijft vreemd dat er dan veel schade aan mn de buitenste lagers is.
Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: vr aug 25, 2017 10:24
door JoorZ105
waren de kleppen vooraf wel goed te stellen met normale maat stelplaatjes?
Re: Nokkenas vastgelopen
Geplaatst: vr aug 25, 2017 10:29
door JoorZ105
ter toelichting:
ik had een 116 as gebruikt in een 105 kop.
deze paste wel goed binnen de lagerkappen maar de kleppen waren alleen met gevlakte stelplaatjes goed te stellen.
leverde een berg koppel onderin op!
