"Brake assist"... maar ongewenst !!!!
Geplaatst: wo okt 11, 2017 10:09
Betreft m'n 156 2.4 20V:
Bij langere tripjes.... Volstrekt onvoorspelbaar, volkomen out-of-the-blue, soms honderden kilometers geen last van, soms twee keer op bijvoorbeeld een retourtje Doetinchem-Utrecht:
Rijden, rechtervoetje op het gas, linkervoetje in de pauzestand, niks aan de hand, dan opeens lichte vibratie's in de neus, die worden binnen een kilometer of 5 steeds steviger, zodanig dat het een mix lijkt van een tegelijk vergruisd wiellager én een loslopend wiel. Lijkt met name van bijrijderskant vóór te komen. De auto gaat dan wat zwaarder rollen. (trekt NIET scheef) Zaak om dat zsm een parkeerplek te vinden.. Zodra je dan veilig met weinig snelheid/stapvoets op de parkeerplaats rolt heb ik dan géén "vrije slag" meer in het rempedaal, nul, deze is keihard vanaf het moment dat je het pedaal aanraakt. Door, eenmaal stil staand, een paar keer flink door te trappen "de-blokkeer" je de boel en heb je weer het normale rempedaal gevoel/pedaalslag wat je hebt met stationair draaiende motor. Vervolgens probleemloos optrekken en vibratie-vrij je weg vervolgen.
Op korte stukjes (woon-werkverkeer is 11 kilometer met een stuk of 8 mini rotonde's ertussen) nóóit een centje pijn. Alleen bij lange stukken waar je niet remt en waar het tempo wat hoger ligt heb ik dit.
Ik heb dit maanden geleden een keer eerder/voor het eerst gehad, waarbij de boel zo vastliep dat het toch niet kinderachtige 2.4 torretje de auto op de parkeerplaats niet meer van zijn plek kreeg. Remmerij loei- en loeiheet. Pedaal toch "los" kunnen trappen, normaal naar huis kunnen rijden en auto op de brug gezet. Wat bleek: remblokken rechtsvoor/bijrijderskant voor de helft afgesleten... (toen ik de auto een paar maanden eerder kocht alles gecontroleerd ( toen 4 zo goed als nieuwe blokken van gelijke dikte) Maar gedurende deze "slijtageslag" géén scheef trekkende auto ?!?! De hele boel uit elkaar & schoongemaakt, klauwen gangbaar, (nieuwe) blokken geplaatst & gangbaar.. Geen nieuwe schijven, want remmen was okee en géén geslinger bij remmen. Met de oude schijven en nieuwe blokken géén geslinger/getril bij remmen, schijven dus niet krom. Het ging eventjes goed... Maar gisteravond weer aan de beurt geweest.
Op één of andere manier worden kennelijk tijdens heel gewoon/saai rechtuit rijden (snelheid rond de 130) , zónder rempedaal te beroeren, de remblokken iets tegen de schijf gemanouvreerd, en dan kennelijk met name rechtsvoor. Snap er geen biet van. Het enige wat ik weet van "wandelende remblokken" is van remblokken, die juist de klauw in trekken als je met (in dit geval) je racer eens te stevig over de curbs rost, en het pedaal dan richting bodem gaat. Ik heb dus precies het omgekeerde. En waarom gaat de boel zo enorm vibreren, als de blokken (licht, anders zat ik wel met mijn neus tegen de voorruit) tegen de schijf worden ehh "gemanouvreerd"???? Misschien dat die "neus tegen de voorruit" fase nog zou komen als ik langer door zou rijden, maar da's een test die ik dus niet wil uitvoeren, needless to say.
Roept u maar !!
Bij langere tripjes.... Volstrekt onvoorspelbaar, volkomen out-of-the-blue, soms honderden kilometers geen last van, soms twee keer op bijvoorbeeld een retourtje Doetinchem-Utrecht:
Rijden, rechtervoetje op het gas, linkervoetje in de pauzestand, niks aan de hand, dan opeens lichte vibratie's in de neus, die worden binnen een kilometer of 5 steeds steviger, zodanig dat het een mix lijkt van een tegelijk vergruisd wiellager én een loslopend wiel. Lijkt met name van bijrijderskant vóór te komen. De auto gaat dan wat zwaarder rollen. (trekt NIET scheef) Zaak om dat zsm een parkeerplek te vinden.. Zodra je dan veilig met weinig snelheid/stapvoets op de parkeerplaats rolt heb ik dan géén "vrije slag" meer in het rempedaal, nul, deze is keihard vanaf het moment dat je het pedaal aanraakt. Door, eenmaal stil staand, een paar keer flink door te trappen "de-blokkeer" je de boel en heb je weer het normale rempedaal gevoel/pedaalslag wat je hebt met stationair draaiende motor. Vervolgens probleemloos optrekken en vibratie-vrij je weg vervolgen.
Op korte stukjes (woon-werkverkeer is 11 kilometer met een stuk of 8 mini rotonde's ertussen) nóóit een centje pijn. Alleen bij lange stukken waar je niet remt en waar het tempo wat hoger ligt heb ik dit.
Ik heb dit maanden geleden een keer eerder/voor het eerst gehad, waarbij de boel zo vastliep dat het toch niet kinderachtige 2.4 torretje de auto op de parkeerplaats niet meer van zijn plek kreeg. Remmerij loei- en loeiheet. Pedaal toch "los" kunnen trappen, normaal naar huis kunnen rijden en auto op de brug gezet. Wat bleek: remblokken rechtsvoor/bijrijderskant voor de helft afgesleten... (toen ik de auto een paar maanden eerder kocht alles gecontroleerd ( toen 4 zo goed als nieuwe blokken van gelijke dikte) Maar gedurende deze "slijtageslag" géén scheef trekkende auto ?!?! De hele boel uit elkaar & schoongemaakt, klauwen gangbaar, (nieuwe) blokken geplaatst & gangbaar.. Geen nieuwe schijven, want remmen was okee en géén geslinger bij remmen. Met de oude schijven en nieuwe blokken géén geslinger/getril bij remmen, schijven dus niet krom. Het ging eventjes goed... Maar gisteravond weer aan de beurt geweest.
Op één of andere manier worden kennelijk tijdens heel gewoon/saai rechtuit rijden (snelheid rond de 130) , zónder rempedaal te beroeren, de remblokken iets tegen de schijf gemanouvreerd, en dan kennelijk met name rechtsvoor. Snap er geen biet van. Het enige wat ik weet van "wandelende remblokken" is van remblokken, die juist de klauw in trekken als je met (in dit geval) je racer eens te stevig over de curbs rost, en het pedaal dan richting bodem gaat. Ik heb dus precies het omgekeerde. En waarom gaat de boel zo enorm vibreren, als de blokken (licht, anders zat ik wel met mijn neus tegen de voorruit) tegen de schijf worden ehh "gemanouvreerd"???? Misschien dat die "neus tegen de voorruit" fase nog zou komen als ik langer door zou rijden, maar da's een test die ik dus niet wil uitvoeren, needless to say.
Roept u maar !!