Pagina 1 van 2

"Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: wo okt 11, 2017 10:09
door GTA287PK
Betreft m'n 156 2.4 20V:

Bij langere tripjes.... Volstrekt onvoorspelbaar, volkomen out-of-the-blue, soms honderden kilometers geen last van, soms twee keer op bijvoorbeeld een retourtje Doetinchem-Utrecht:

Rijden, rechtervoetje op het gas, linkervoetje in de pauzestand, niks aan de hand, dan opeens lichte vibratie's in de neus, die worden binnen een kilometer of 5 steeds steviger, zodanig dat het een mix lijkt van een tegelijk vergruisd wiellager én een loslopend wiel. Lijkt met name van bijrijderskant vóór te komen. De auto gaat dan wat zwaarder rollen. (trekt NIET scheef) Zaak om dat zsm een parkeerplek te vinden.. Zodra je dan veilig met weinig snelheid/stapvoets op de parkeerplaats rolt heb ik dan géén "vrije slag" meer in het rempedaal, nul, deze is keihard vanaf het moment dat je het pedaal aanraakt. Door, eenmaal stil staand, een paar keer flink door te trappen "de-blokkeer" je de boel en heb je weer het normale rempedaal gevoel/pedaalslag wat je hebt met stationair draaiende motor. Vervolgens probleemloos optrekken en vibratie-vrij je weg vervolgen.

Op korte stukjes (woon-werkverkeer is 11 kilometer met een stuk of 8 mini rotonde's ertussen) nóóit een centje pijn. Alleen bij lange stukken waar je niet remt en waar het tempo wat hoger ligt heb ik dit.

Ik heb dit maanden geleden een keer eerder/voor het eerst gehad, waarbij de boel zo vastliep dat het toch niet kinderachtige 2.4 torretje de auto op de parkeerplaats niet meer van zijn plek kreeg. Remmerij loei- en loeiheet. Pedaal toch "los" kunnen trappen, normaal naar huis kunnen rijden en auto op de brug gezet. Wat bleek: remblokken rechtsvoor/bijrijderskant voor de helft afgesleten... (toen ik de auto een paar maanden eerder kocht alles gecontroleerd ( toen 4 zo goed als nieuwe blokken van gelijke dikte) Maar gedurende deze "slijtageslag" géén scheef trekkende auto ?!?! De hele boel uit elkaar & schoongemaakt, klauwen gangbaar, (nieuwe) blokken geplaatst & gangbaar.. Geen nieuwe schijven, want remmen was okee en géén geslinger bij remmen. Met de oude schijven en nieuwe blokken géén geslinger/getril bij remmen, schijven dus niet krom. Het ging eventjes goed... Maar gisteravond weer aan de beurt geweest.

Op één of andere manier worden kennelijk tijdens heel gewoon/saai rechtuit rijden (snelheid rond de 130) , zónder rempedaal te beroeren, de remblokken iets tegen de schijf gemanouvreerd, en dan kennelijk met name rechtsvoor. Snap er geen biet van. Het enige wat ik weet van "wandelende remblokken" is van remblokken, die juist de klauw in trekken als je met (in dit geval) je racer eens te stevig over de curbs rost, en het pedaal dan richting bodem gaat. Ik heb dus precies het omgekeerde. En waarom gaat de boel zo enorm vibreren, als de blokken (licht, anders zat ik wel met mijn neus tegen de voorruit) tegen de schijf worden ehh "gemanouvreerd"???? Misschien dat die "neus tegen de voorruit" fase nog zou komen als ik langer door zou rijden, maar da's een test die ik dus niet wil uitvoeren, needless to say.

Roept u maar !!

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: wo okt 11, 2017 11:47
door Dirk-33
Laatst had ik met een auto ook iets soort van vergelijkbaars, die ging soms ook willekeurig behoorlijk trillen en geluid maken bij één wiel. Scheeftrekken deed ie niet. Bleek dat de remklauw was vastgelopen.

Je zegt dat je m wel gangbaar hebt gemaakt, maar misschien dat toch door de hitte de afdichtingsring niet helemaal fris meer is en de zuiger niet netjes terug gaat. Verklaart in mijn ogen alleen niet waarom ie überhaupt naar buiten komt.

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: wo okt 11, 2017 11:51
door Pietro Originale
Ik zou beginnen om de remblokken eruit te trekken, te schuren en niet te zuinig te zijn met kopervet.
Ik heb met de 75 weleens blokken voor achter gehad waarvan de maatvoering van het metale deel net iets anders (groter) was. Afvijlen was echt nodig. Nu zitten er Brembo blokjes op, die passen beter.

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: wo okt 11, 2017 12:18
door AVeloce
Ik heb hier zelf weinig technische kennis van, maar roep toch maar iets :P

Zou het iets met de expansie van de remvloeistof te maken kunnen hebben?

Het doet me denken aan iets wat ik ooit heb gehad: bij remproeven voor een afstudeerproject moest er enkel invloed zijn van de voorste remmen. Door een ventiel in de remleiding te sluiten waren de achterremmen afgekoppeld. Na verloop van tijd vertraagde de wagen steeds sterker uit zichzelf, en na hem aan de kant gezet te hebben blokkeerden de achterwielen. Bleek dat door een heel licht aanslepend remblok ahter de boel langzaam was opgewarmd, waardoor de remvloeistof uitzette. Door het gesloten ventiel kon deze maar één kant op uitzetten... en kneep de remmen achter dus steeds verder dicht, wat tot nog meer opwarming leidde enz.

Dat bij jou de boel heet is en je rempedaal meteen kort en hard zou misschien kunnen betekenen dat je uitzettende remvloeistof niet weg kan?

Groeten,

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: wo okt 11, 2017 12:20
door Stef33
Je zou haast zeggen dat hij spontaan druk opbouwt.
Kan het nog met opwarming remvloeistof te maken hebben? Vloeistof is vers?

Bij mijn Bertone heb ik iets dat er een beetje op lijkt, maar dan blijft er heel soms juist iets druk op staan na het remmen, dus niet spontaan. Even nogmaals op de rem 'tikken' lost het op. Tangen zijn gereviseerd, slangen vervangen, hrc vervangen, vloeistof ververst. Alleen de bekrachtiger is nog niet vervangen.

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: wo okt 11, 2017 12:56
door GTA287PK
Interessante uitgangspunten heren !! Remolie heb ik zelf nog niet vervangen, net even bekeken, is niet helemaal kraakhelder/als nieuw, maar gezien de recente APK zou het nog niet voor de helft uit water moeten bestaan. Ik begrijp de logica van opbouwende warmte door een slepend remblok/uitzetting olie/verergeren van het effect. Zelf nog niet bij stilgestaan. Dat zou eigenlijk zo goed als alles al verklaren, maaarrrr..... Waarom begint het hele feessie met vibratie's.... #-o

Komende dagen/weekend even druk met de Giulia (volgende week knallen met die perenkist op Zolder !!! :banana: ), dan de 156 maar weer op de brug en alles nog maar eens nalopen/"her-monteren"/ remolie doorspoelen. Eventuele langere afstanden tot die tijd dan maar in de Fabia van mijn Meiske.. :whistle:

Meerdere/andere invalshoeken: laat maar doorkomen aub.

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: wo okt 11, 2017 13:02
door Tonio
Ik heb hier zelf weinig technische kennis van, maar roep toch maar iets :P
Hier nog zo eentje. Met diagnose vanachter de pc :mrgreen: .

Ik denk ook dat de oorzaak bij het betreffende wiel zit. (Iets vastlopend remblokje / vastlopende remzuiger / warmlopende remvloeistof die niet weg kan.)
Ongewenste "Brake assist" suggereert een beetje dat het vanuit de rembekrachtiger kan komen. Maar dat verwacht ik niet, dan zouden alle vier de remmen moeten gaan aanlopen, toch? En dat is niet het geval.

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: wo okt 11, 2017 13:09
door @PM
De kwaliteit van de remvloeistof is geen APK-punt, toch?

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: wo okt 11, 2017 15:35
door joost
Kwaliteit remvloeistof is idd geen apk punt. Als het nivo goed is prima.

Maar kan je klacht ook niet met het abs te maken hebben?? Geen storingslampje aan?? Misschien even uit lezen??
Abs ring of sensor beschadigd of storing in pomp??

Tis maar een idee...

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: wo okt 11, 2017 16:08
door GTA287PK
Ongewenste "Brake assist" suggereert een beetje dat het vanuit de rembekrachtiger kan komen. Maar dat verwacht ik niet, dan zouden alle vier de remmen moeten gaan aanlopen, toch? En dat is niet het geval.
Ik heb het maar uit een narrige/melige bui zo genoemd.. Heeft niets met de eigenlijke term/functie te maken of met vacuüm, wel met de makke dat er wordt "geremd" zonder dat ik zelf rem en/of rare dingen doe achter het stuur.

ABS lampje, alsmede andere lampjes die (naderend) onheil aankondigen blijven allemaal uit.

Tot dusver allemaal thanks voor het meedenken, verdere/aanvullende verhelderingen blijven zeer welkom. Wordt vervolgd.

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: wo okt 11, 2017 18:51
door boessie
Is het misschien je ESP die ongewenst actief wordt op dat voorwiel?
Bandendruk en -slijtage hetzelfde L-R?
Kan je het ESP/tractiecontrole uitzetten bij een 156?

Groeten Gunther

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: wo okt 11, 2017 20:32
door spider1979
Ooit bij oude spider gehad dat de rembekrachtiger verkeert was afgesteld waardoor de remvloeistof niet altijd goed terug kon naar het vaatje. Hier werd ook druk opgebouwd en dan, als de blokken begonnen met aanlopen, en de boel warm werd, ging de auto ook vanzelf remmen.

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: wo okt 11, 2017 21:59
door AR823
Eerste verdachte is een verstopte remslang, ook kan het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder verstopt zijn.
Remslangen gaan op den duur inwendig rotten, je kan dus nog wel olie erdoor persen bij het remmen maar het
terugvloeien zal zeer moeilijk gaan. Door uitzetting bij hete remmen kan hij idd uit zichzelf gaan remmen.

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: do okt 12, 2017 00:03
door GA!S
Ik zou het ook in een remleiding zoeken. Had ooit een GTV tussenmodel met niet kloppende onderdeelnummers met iets te lange remleidingen. Bij volledige stuuruitslag klemde de leiding af en ging hij in het anker. Uiteindelijk leidingen op maat laten maken en probleem opgelost.

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: do okt 12, 2017 07:08
door Matteomeubel
Ergen een hitteschildje ribbedebie? Dat er een leiding gekookt wordt? Strookt met:
Op korte stukjes (woon-werkverkeer is 11 kilometer met een stuk of 8 mini rotonde's ertussen) nóóit een centje pijn. Alleen bij lange stukken waar je niet remt en waar het tempo wat hoger ligt heb ik dit.
zou ik denken.