Pagina 1 van 1

Probleem 145QV

Geplaatst: wo nov 30, 2005 00:03
door Azhrarn
Opgelet, ik ben nieuw op dit forum en begrijp bitter weinig van mijn autootje...

Hier mijn vraag aan jullie,

Ik heb dus een 145 QV die enige tijd problemen geeft met zijn ontsteking.
Nu ja, om correcter te zijn het ontstekingslichtje in het dashboard.
Wanneer ik rijd, dan gebeurt het de laatste tijd steeds vaker dat het lichtje aan gaat tijdens het rijden.
Wanneer het dan aangaat dan doet hij a of b in vrijloop
a. verliest hij toeren en gaat in de richting van de 400 à 500 toeren om zich hierna te herpakken. Dit scenario herhaalt zich ongeveer elke seconde.
b. de motor blijft in vrijloop een toerental doen van pakweg een 2000 à 2500 toeren, dit blijft hij doen tot het lichtje uit is.
Wanneer hij niet in vrijloop is dan lijkt het lichtje geen effect te hebben...

Enig idee?

PS: Het dieselgeluidje heeft hij soms sinds pakweg een 10.000 km. Het zou de nokkenasversteller zijn had ik begrepen. Is dat erg dat dat niet meer werkt? Ik had begrepen dat het onbelangrijk was voor de werking van de motor

RE: Probleem 145QV

Geplaatst: wo nov 30, 2005 10:12
door Rob75
Makkleijkste oplossing is langs een (Alfa) garage rijden en het storingsgeheugen laten uitlezen.

Zelf doen:

alle sensoren en schakelaars nalopen van het inspuitsysteem. Ergens zal er een stekkerverbinding loszitten en/of niet goed zitten. Gezien de rare staionair loop zou het wel eens de staionairregeling kunnen zijn. Ik neem aan dat het een 2.0 TwinSpark is, dan is deze regeling in het gasklephuis geintegreerd.

Succes,

Rob

RE: Probleem 145QV

Geplaatst: wo nov 30, 2005 15:12
door jan bert
labda sonde misschien?
mijn vriendin had met de peus 306XSI hetzelfde en dat was de labdasonde.
kijk bijvoorbeeld ook even of er zwarte rookpluimen uit de uitlaat komen.....
jan bert