daar ik hier in België vrij veel Alfa's te koop zie aangeboden met een geknapte distributieriem lijkt het me zinvol
om even aan te tonen dat het niet echt een groot probleem is om deze zelf te vervangen.
Onze sportwagon 156 jtd (2001) heeft er momenteel zo'n 395.000 km opzitten en rijdt nog steeds fantastisch, -zonder merkbaar olieverbruik en kan dus best nog enkele jaren mee. Tijd om (nogmaals) de synchroon riem te vervangen en ik heb daar zo mijn eigen methode voor, mogelijk bruikbaar voor zowat alle wagens.
Het vervangen van de riem kan gewoon met een krik en één auto-as steuntje gebeuren - geen autobrug nodig (heb ik ook niet).
Wat mag gedomenteerd worden is het rechter voorwiel, het plastiek afschermpaneeltje dat de toegang naar het motorcompartiment hindert,
de micro-V riem, de motorsteun boven/achter/rechts (steun tegen het motorblok inbegrepen) en alle afschermplaatjes die de synchroon riem verstoppen.
Mijn aanpak is vervolgens vrij ongewoon (denk ik toch..), ongeacht in welke positie de motor zich bevind ga ik enkele merktekens aanbrengen op de oude riem en de riemwielen waarvan de positie belangrijk is. Bij de 156 jtd is dat dus het riemwiel op de nokkenas en het riemwiel op de krukas. Vervolgens mag de riem ontspannen worden en worden gedemonteerd.
De merktekens op de oude riem ga ik overnemen op de nieuwe riem. Om het monteren te vergemakkelijken gebruik is enkele strookjes karton, omplakt met wat papieren tape. Deze strookjes gaan ervoor zorgen dat de synchroon riem mooi op zijn plaats blijft zitten en kunnen de riemwielen iets naar mekaar worden gedraaid om het monteren van de riem te vergemakkelijken.
![Afbeelding](https://s9.postimg.org/endc2otcv/20171220_156_Sportwagon-merktekens.jpg)
Als de nieuwe riem terug op zijn plaats zit kan de spanner terug worden gemonteerd en mag deze worden aangespannen. Het pijltje op de spanner geeft de informatie of deze correct is aangespannen.
![Afbeelding](https://s9.postimg.org/hk0d2x1qn/20171220_156_Sportwagon-spanner.jpg)
Bovenstaande uitleg kan wat summier overkomen, indien er wat meer uitleg wenselijk is, vraag maar raak.
P.s.: Voor de TS modellen heb ik met de laser een klein item uitgesneden dat met een boutje tussen de twee nokkenas riemwielen kan geschroefd worden. Hiermee vermijd ik dat de twee nokkenassen van positie zouden veranderen na het demonteren van de synchroon riem.
https://grabcad.com/library/timingbelt-tool-alfa-romeo