Pagina 1 van 2

Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: vr jan 19, 2018 10:13
door ScHenk
Mede Afisten

Bij mijn 147 GTA heb ik de distributie riem vervangen, voornamelijk omdat de riem te 'oud' werd volgens de voorschriften. Veel te oud. We rijden weinig km dus daarvan was de grens nog niet in zicht.

De distributie riem kwam er als nieuw af (visueel) maar de multiriem was zeker niet vers meer. Alles rond de riemen, geleide- en spanrollen, en de waterpomp zijn vervangen. Keurig de nokkenas kappen voor instellen van de timing gebruikt.

Na opbouwen startte de motor prima en direct; met een ratel. Ik heb de auto bij een bevriende garage in onderhoud, waar de monteur geen liefhebber van ons liefhebbersmerk is :cry: . Monteur ken ik als vriend en vind ik wel dusdanig goed dat ik de auto liever bij hem breng dan elders. De verschillende 'experts', ook de monteur van een Alfa specialist, die langs kwamen spraken allemaal van "kleppen tegen de zuiger geluid" :oops: . Naar mijn eigen ervaring klopt het dat dit geluid niet is te verwachten van een hydraulische stoter of een drijfstang. Veel te vaak getik om bij 1 cilinder op te spelen, echt een geratel.

De motor heeft alleen stationair gedraaid en is daarna uitgezet. Als er iets met kleppen speelt willen we geen toeren maken. Als alle hydraulische stoters leeg zijn geraakt, kan dat misschien opspelen. Geluid is er wel naar. Maar waarom? We rijden weinig en de auto staat regelmatig 2 weken stil en nooit een klepstoter gehoord!

Klepdeksels weer los en timing nogmaals gezet. Lijkt allemaal perfect. Het markeerteken op de poelie is vaag, maar het kan bijna niet fout gegaan zijn. Met het plaatsen van de nokkenas kappen stond het markeerstreepje idd op de juiste plek, dus ik zie hier echt geen problemen.

Eén van de klepstoters voelt na 2 weken een beetje week. Maar 1! Er is met een camera niets in de verbrandingsruimtes gevonden, ook geen krassen op de zwarte aanslag bovenop de zuigers etc.

De volgende stappen zijn; compressie meting en nokkentrein demonteren. Startmotor wil echter niet werken met alle elektronica losgenomen en de 12 volt stekker van de startmotor kunnen we eigenlijk niet eens zien, laat staan er een kabel op aansluiten.

Ervaringen en ideeën ?? Ervaring in Rotterdam te vinden?

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: vr jan 19, 2018 11:14
door Dirk-33
Heb je de riem vervangen met behulp van de speciale calipers? Zo niet dan dat eerst doen. Zonder krijg je m nooit fatsoenlijk op tijd.

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: vr jan 19, 2018 12:44
door Veloce
Nokkenas kappen = calipers?

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: vr jan 19, 2018 13:07
door MiaGiulia
Mede Afisten

Ik heb de auto bij een bevriende garage in onderhoud, waar de monteur geen liefhebber van ons liefhebbersmerk is :cry: . Monteur ken ik als vriend en vind ik wel dusdanig goed dat ik de auto liever bij hem breng dan elders.

Ervaringen en ideeën ?? Ervaring in Rotterdam te vinden?
ten eerste de vraag en opmerking of de juiste kalibers zijn gebruikt.
Verdere kanttekening dat iemand die de riemen laat vervangen van een GTA blok, door een monteur die geen liefhebbers van Alfa's is, naar mijn optiek wel wat risico heeft genomen. Ten eerste is het niet de makkelijkste klus om overal bij te komen, en enige ervaring met deze klus zou ik wel als voorwaarde hebben als het moet gebeuren.

Mogelijk eens via de mannen bij Auto Zagato eens navraag doen. Deze hebben ruime ervaring met de Busso en GTA uitvoering.
Anyway succes gewenst.

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: vr jan 19, 2018 13:08
door butt head
markeertekens op de poelies?


haal nu eerst maar is de spullen in huis om hem op tijd te zetten. dus geen verf streepjes deukjes in kappen of poelies dat heeft een 24v motor niet is ooit is aan gebracht door een doe het zelver. dus die motor staat gegarandeerd niet op tijd

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: vr jan 19, 2018 14:02
door Stef33
In Rotterdam ken ik alleen AMSO (http://www.amsor.nl/nl/home), zitten in Rotterdam en Krimpen.
Ik ben daar eens geweest voor het vervangen van een baksteun van mijn 75, maar verder weet ik ook niets van ze. Je kunt allicht eens informeren of ze de juiste kalibers in huis hebben.

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: vr jan 19, 2018 15:26
door leonm
Vermoed dat ie met nokkenas kappen idd calibers bedoeld. Dan is de vraag inderdaad of dit de juiste waren: 3.2 wijkt af van 2.5/3.0

En dan zou ik graag willen weten of er ook een bdp klokje is gebruikt. Anders heeft het gebruik van calibers ook niet zo veel zin.

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: vr jan 19, 2018 20:29
door Niels
Vermoed dat ie met nokkenas kappen idd calibers bedoeld. Dan is de vraag inderdaad of dit de juiste waren: 3.2 wijkt af van 2.5/3.0

En dan zou ik graag willen weten of er ook een bdp klokje is gebruikt. Anders heeft het gebruik van calibers ook niet zo veel zin.
Mijn gedachte!

Zonder klok, en de juiste calibers is een 24V gewoon niet op tijd te zetten.

En ben ook heel benieuwd of ze de nokkenas poulys wel ''los'' gehad hebben met op spanner van de riem.

Ik zit niet echt in de buurt, maar je mag em altijd brengen ;) Ruime ervaring met ook deze motoren ;)

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: vr jan 19, 2018 20:52
door frankalfa
LenJansen in Voorburg. Niet zelf lopen klooien als je de juiste spullen/knowhow niet hebt. Dat is schijnbaar al eerder gebeurd wat zoals al beweerd werd heeft een 24v nooit streepjes of wet ik veel wat voor merktekens dan ook... #-o

Hoop voor je dat t met opnieuw timen afgedaan is... :(
Suc6!

Grtz,fRank

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: za jan 20, 2018 00:58
door @PM
Ik heb een aantal jaar geleden de motor laten vervangen door een universele garage, waarbij uiteraard ook de distributie vernieuwd is op de ruilmotor, maar die monteur meldde dat hij het vervangen van de distributie niet durfde voort te zetten toen hij het gevoel had dat hij iets ging forceren om de calibers te bevestigen en dat hij de motor weg ging brengen naar de Alfa-specialist waar hij de calibers geleend had. Dan heb je m.i. wel een goede monteur (want hij weet wanneer hij moet stoppen en durft dat ook gewoon toe te geven), maar daarmee is het ook duidelijk dat dit toch wel een specialistenklusje is.

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: za apr 07, 2018 21:30
door MiaGiulia
En.....ScHenk hoe is dit nu afgelopen???
Een terug koppeling wordt wel gewaardeerd. :wink:

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: za apr 07, 2018 22:33
door GA!S
In Rotterdam ken ik alleen AMSO (http://www.amsor.nl/nl/home), zitten in Rotterdam en Krimpen.
Ik ben daar eens geweest voor het vervangen van een baksteun van mijn 75, maar verder weet ik ook niets van ze. Je kunt allicht eens informeren of ze de juiste kalibers in huis hebben.
AMSO heeft de riem van mijn 3.2 GT met witte verf op de poelie en calibers van een 3.0 vervangen... Na 2 mislukte herstelpogingen kwamen ze met het verhaal dat de ECU vervangen moest worden. Auto door Roméo laten ophalen en de hele handel daar opnieuw laten doen.

Rekening van Roméo hebben ze overigens keurig betaald, dat dan weer wel. Ik ben er nooit meer geweest.

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: di okt 09, 2018 22:36
door ScHenk
Met verontschuldiging voor mijn late reactie.

De 3.2 Busso hebben we met BDP klok en GTA calipers op tijd gezet tijdens de grote beurt. Het blok heeft 165000 km gelopen en alle onderhoud is uitgevoerd. Alles nagekeken en de motor met alle elektronica er om heen weer opgebouwd.
Eerste startpoging slaagde en ....... de motor tikte vervaarlijk. Duidelijk een kleppen geluid.
Waarschuwingen in acht nemende hebben we na 20 seconden de motor uitgezet zonder het gaspedaal aangeraakt te hebben. Het geluid gaf ons verdenking op kleppen tegen zuigens oid , en dan wil ik geen verhoging van toerental.

Het vervolg duurde 2 maanden. Allerlei zaken afgebouwd en opgebouwd , wat niets veranderde. Wel vonden we enkele klepstoters iets zachter aanvoelen dan andere. Voorzichtig naast de nok op de stoter duwende. Dus nokkenassen uitgebouwd en er bleken hier en daar ook slijtvlakjes op de hydraulische klepstoters te zien.

Kort einde aan een lang verhaal. 8 nieuwe klepstoters ingebouwd en de motor liep gelijk stil en zeer regelmatig. Alles weer OK. Wij kunnen inmiddels Alfa 24 kleppers onderhouden (behalve als het onderblok open moet, dat is nog onbekend terrein.)
Saluti

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: di okt 09, 2018 23:10
door frankalfa
Dank voor je reactie, mooi dat het is opgelost met nwe klepstoters! :thumbs:

Ik lees echter diverse keren dan ie alleen maar stationair heeft gelopen in de periode dat 'de kleppen de zuigers zouden kunnen hebben geraakt' en proef daar min of meer uit dat dit niet schadelijk zou zijn, maar gas geven wel?
Kleptiming veranderd niet onder belasting bij deze motoren, als ze stationair zouden raken zijn ze net zo krom lijkt me...?

Grtz,fRank

Re: Distributie GTA 3.2 vervanging

Geplaatst: wo okt 10, 2018 12:53
door DJ
Bedankt voor de (late) terug koppeling.

Frank, klep zuiger contact betekend gelukkig niet altijd gelijk een kromme klep. Helaas ervaring mee, maar met een sisser afgelopen.
Een los moertje, of het ook geweest is, in de verbrandingskamer ging wel fout...toen was het geluk zeker op :wink:

Gr
DJ