Distributie GTA 3.2 vervanging
Geplaatst: vr jan 19, 2018 10:13
Mede Afisten
Bij mijn 147 GTA heb ik de distributie riem vervangen, voornamelijk omdat de riem te 'oud' werd volgens de voorschriften. Veel te oud. We rijden weinig km dus daarvan was de grens nog niet in zicht.
De distributie riem kwam er als nieuw af (visueel) maar de multiriem was zeker niet vers meer. Alles rond de riemen, geleide- en spanrollen, en de waterpomp zijn vervangen. Keurig de nokkenas kappen voor instellen van de timing gebruikt.
Na opbouwen startte de motor prima en direct; met een ratel. Ik heb de auto bij een bevriende garage in onderhoud, waar de monteur geen liefhebber van ons liefhebbersmerk is . Monteur ken ik als vriend en vind ik wel dusdanig goed dat ik de auto liever bij hem breng dan elders. De verschillende 'experts', ook de monteur van een Alfa specialist, die langs kwamen spraken allemaal van "kleppen tegen de zuiger geluid" . Naar mijn eigen ervaring klopt het dat dit geluid niet is te verwachten van een hydraulische stoter of een drijfstang. Veel te vaak getik om bij 1 cilinder op te spelen, echt een geratel.
De motor heeft alleen stationair gedraaid en is daarna uitgezet. Als er iets met kleppen speelt willen we geen toeren maken. Als alle hydraulische stoters leeg zijn geraakt, kan dat misschien opspelen. Geluid is er wel naar. Maar waarom? We rijden weinig en de auto staat regelmatig 2 weken stil en nooit een klepstoter gehoord!
Klepdeksels weer los en timing nogmaals gezet. Lijkt allemaal perfect. Het markeerteken op de poelie is vaag, maar het kan bijna niet fout gegaan zijn. Met het plaatsen van de nokkenas kappen stond het markeerstreepje idd op de juiste plek, dus ik zie hier echt geen problemen.
Eén van de klepstoters voelt na 2 weken een beetje week. Maar 1! Er is met een camera niets in de verbrandingsruimtes gevonden, ook geen krassen op de zwarte aanslag bovenop de zuigers etc.
De volgende stappen zijn; compressie meting en nokkentrein demonteren. Startmotor wil echter niet werken met alle elektronica losgenomen en de 12 volt stekker van de startmotor kunnen we eigenlijk niet eens zien, laat staan er een kabel op aansluiten.
Ervaringen en ideeën ?? Ervaring in Rotterdam te vinden?
Bij mijn 147 GTA heb ik de distributie riem vervangen, voornamelijk omdat de riem te 'oud' werd volgens de voorschriften. Veel te oud. We rijden weinig km dus daarvan was de grens nog niet in zicht.
De distributie riem kwam er als nieuw af (visueel) maar de multiriem was zeker niet vers meer. Alles rond de riemen, geleide- en spanrollen, en de waterpomp zijn vervangen. Keurig de nokkenas kappen voor instellen van de timing gebruikt.
Na opbouwen startte de motor prima en direct; met een ratel. Ik heb de auto bij een bevriende garage in onderhoud, waar de monteur geen liefhebber van ons liefhebbersmerk is . Monteur ken ik als vriend en vind ik wel dusdanig goed dat ik de auto liever bij hem breng dan elders. De verschillende 'experts', ook de monteur van een Alfa specialist, die langs kwamen spraken allemaal van "kleppen tegen de zuiger geluid" . Naar mijn eigen ervaring klopt het dat dit geluid niet is te verwachten van een hydraulische stoter of een drijfstang. Veel te vaak getik om bij 1 cilinder op te spelen, echt een geratel.
De motor heeft alleen stationair gedraaid en is daarna uitgezet. Als er iets met kleppen speelt willen we geen toeren maken. Als alle hydraulische stoters leeg zijn geraakt, kan dat misschien opspelen. Geluid is er wel naar. Maar waarom? We rijden weinig en de auto staat regelmatig 2 weken stil en nooit een klepstoter gehoord!
Klepdeksels weer los en timing nogmaals gezet. Lijkt allemaal perfect. Het markeerteken op de poelie is vaag, maar het kan bijna niet fout gegaan zijn. Met het plaatsen van de nokkenas kappen stond het markeerstreepje idd op de juiste plek, dus ik zie hier echt geen problemen.
Eén van de klepstoters voelt na 2 weken een beetje week. Maar 1! Er is met een camera niets in de verbrandingsruimtes gevonden, ook geen krassen op de zwarte aanslag bovenop de zuigers etc.
De volgende stappen zijn; compressie meting en nokkentrein demonteren. Startmotor wil echter niet werken met alle elektronica losgenomen en de 12 volt stekker van de startmotor kunnen we eigenlijk niet eens zien, laat staan er een kabel op aansluiten.
Ervaringen en ideeën ?? Ervaring in Rotterdam te vinden?