Pagina 1 van 1
147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4
Geplaatst: zo feb 18, 2018 11:18
door RubensGiulia
Beste alfisten,
Sinds kort ben ik eigenaar van een 147 2.0 TS
Moet zeggen dat ik het een hele fijne auto vind om in te rijden, voelde me al snel thuis in deze auto!
Na aardig wat kilometers gereden hebben ging gisteren het MIL lampje branden. Na het uitlezen kwamen deze errors naar voren:
P0300 - Willekeurige/Meervoudige cilinder overslag gedetecteerd
- Intermitterend
P0303 - Cilinder 3 overslag gedetecteerd
- Intermitterend
P0304 - Cilinder 4 overslag gedetecteerd
- Intermitterend
blijkbaar dus onstekingsproblemen/bougies/bobine....
Het MIL lampje was gereset maar kwam na zo'n 150 km rijden weer terug.
Wat mij ook laatst al opviel dat bij stationiar draaien de toerenteller niet strak op een getal blijft staan (misschien normaal)
Daarnaast merkte ik op als je vanuit stationiar aardig wat gas geeft dat de motor zich een soort van even verslikt/inhoud. Met het rijden zelf kan ik tot nu toe geen gekke dingen ontdekken.
Recent heb ik de olie bijgevuld tot aan het max niveau, zou het kunnen zijn dat de bougies/bobines vervuild zijn/kleppendeksel lek? Hier wil ik binnenkort wel even naar gaan kijken, als iemand nog andere tips en tricks heeft hoor ik dat graag!!
Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4
Geplaatst: zo feb 18, 2018 13:11
door Niels
Wat is de staat van de bougie's?
Bobine's gaan niet heel veel stuk, dus meerdere cilinder fouten zou ik eerst eens beginnen met de bougies te controleren.
Ook even controleren of de bobine's niet gescheurd zijn.
En miss wel de makkelijkste tip, kijk aller eerst eens of de bougie schachten niet vol met olie en/of water staan.
Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4
Geplaatst: zo feb 18, 2018 16:38
door RubensGiulia
Oke dan ga ik dat even bekijken!
Wat mij ook opviel is dat de motor zowel koud als warm gaat trillen (teminste de auto shaked) rond de 1500 toeren. (bij stil stand).
Dank!
Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4
Geplaatst: ma feb 19, 2018 14:26
door Rob75
Als het op meerdere cilinders is zijn de bougies meestal niet het probleem. Kan natuurlijk wel en is na te gaan door te kijken wanneer ze vervangen zijn.
Wat vaak ook oorzaak is, is een verkeerd mengsel (net uit marge) waarschijnlijk door valse lucht of te weinig brandstof. Je zou kunnen proberen wat injectorreiniger aan de brandstof toe te voegen en te zien of het fenomeen verdwijnt. Anders alle slangetjes na de LMM goed te bekijken op scheurtjes of uitharding.
Succes,
Rob
Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4
Geplaatst: ma feb 19, 2018 17:20
door RubensGiulia
Als het op meerdere cilinders is zijn de bougies meestal niet het probleem. Kan natuurlijk wel en is na te gaan door te kijken wanneer ze vervangen zijn.
Wat vaak ook oorzaak is, is een verkeerd mengsel (net uit marge) waarschijnlijk door valse lucht of te weinig brandstof. Je zou kunnen proberen wat injectorreiniger aan de brandstof toe te voegen en te zien of het fenomeen verdwijnt. Anders alle slangetjes na de LMM goed te bekijken op scheurtjes of uitharding.
Succes,
Rob
Rob, bedankt voor je reactie! Ik ga dit weekend even kijken!
Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4
Geplaatst: ma feb 19, 2018 18:41
door Niels
In dat geval krijg je doorgaans andere foutcode's
Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4
Geplaatst: ma feb 19, 2018 19:01
door Dirk-33
Bij valse lucht verwacht je inderdaad codes die te maken hebben met short en long term fuel trim, was laatst een topic over.
Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4
Geplaatst: ma feb 19, 2018 19:35
door Niels
Mengsterkte, LMM, Lambda...
Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4
Geplaatst: do feb 22, 2018 08:50
door Rob75
Ik weet dat je dan vaak andere codes krijgt (P0170 etc.) echter wanneer alles nog binnen de trim blijft, kan een wat zwakkere ontsteking ook niet meer lekker verbranden. Overigens kan het wel zo zijn dat de bobines slechter zijn geworden. Deze zijn tegenwoordig gewoon een slijtonderdeel, gezien de inbouwplaats.
Als dit ook nog eens bij deellast gebeurt (of vollast) dan zijn de trim waardes niet relevant.
Misschien aanvullend voor het probleem: scoop aansluiten op de bobines om wegvallende signalen te ontdekken.
Succes,
Rob
Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4
Geplaatst: do feb 22, 2018 18:52
door GA!S
Ik heb bij meerdere auto's kapotte bobines vervangen, toch redelijk standaard onderhoud. Als je ze lis haalt kun je kijken of er roetaanslag aan de binnenkant zit, die kun je meteen vervangen.
Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4
Geplaatst: wo jul 18, 2018 16:58
door RubensGiulia
Probleem kwa motorstoring lijkt opgelost te zijn.
Na demontage bobine rail stonden wat bougies in de olie. Dit schoon gemaakt. 1 bougie brak zelfs af
bougie had in mijn hand maar het schroefdraad gedeelte niet... dit gelukkig kunnen herstellen. Wat me dus wel op viel is dat 1 vd bougies van 3 en 4 handvast/los zaten! Ik denk dan zelf aan een compressie probleem...
Wel gezien dat de bobines niet in topstaat zijn. Hier en daar wat scheurtjes. Het enige wat ik nu wel eens heb en heb het idee dat het door vochtig weer komt. Is dat de motor Wellens stotterd met optrekken. Met dit droge week heb ik dit nog niet gehad. Zou het niet een idee zijn om de scheurtjes te dichten met een 2 componenten lijm/iets....
Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4
Geplaatst: do jul 19, 2018 20:22
door sebastiaan
Bobines lijmen gaat niet werken. Er liggen voldoende TS'en op de sloop om een net setje bobines voor weinig te kunnen scoren. Niet mee door blijven rijden, iedere misfire brengt je een stapje dichter bij een kapotte katalysator.