Pagina 1 van 1
Plaatsing oliefilter bij dry-sump
Geplaatst: vr dec 02, 2005 18:16
door givebuzze
Gisteren in de avondschool bij smeersystemen gesproken over dry-sump systemen. Het schema liet een oliefilter zien tussen de pomp die de olie uit het extern oliereservoir pompt en de motor. Dan is er nog een pomp om de olie van onderaan de motor naar de olie-reservoir te pompen. Nu vond ik het vrij eigenaardig dat de olie niet gefilterd wordt bij het uitgaan van de motor (waar hij vuil zou opnemen) en voor hij door de twee pompen gaat...
Is hier een goede reden voor, of was het een slecht schema. De leraar kon me ook aan geen antwoord helpen ... dus alle meningen/opinies/feiten welkom
RE: Plaatsing oliefilter bij dry-sump
Geplaatst: vr dec 02, 2005 18:48
door Andretti Molletti
Het filter zit altijd in de drukzijde gemonteerd om zodoende de olie er door te persen. De aanzuigzijde is geen optie omdat een pomp niet voldoede zuigkracht heeft. Daarnaast zal bij vervuiling van het filter er een omloopklep opengeperst worden zodat de olie ongefilterd door het blok kan... indien in de aanzuigzijde geplaatst zal bij extreme vervuiling er geen olie aangzogen worden en de motor stuk lopen...

RE: Plaatsing oliefilter bij dry-sump
Geplaatst: vr dec 02, 2005 19:17
door alfaromeo155
gelukkig hebben wij hier op het forum een top leraar

waar we allen veel van kunnen leren
RE: Plaatsing oliefilter bij dry-sump
Geplaatst: vr dec 02, 2005 20:02
door givebuzze
Lijkt plots zo logisch
Bedankt Andretti!
RE: Plaatsing oliefilter bij dry-sump
Geplaatst: za dec 03, 2005 00:00
door PEPPERoncino
Goeie vraag maar ehhh....voor de leken onder ons: ik loop me al een hele tijd af te vragen wat een dry-sump smering onderscheidt van 'een andere'....blijkbaar heb ik ook les nodig....
RE: Plaatsing oliefilter bij dry-sump
Geplaatst: za dec 03, 2005 00:12
door Dottore M
Dry-sump is als op een motorfiets. Er ligt geen plas olie in het carter, daar wordt het nl. continu uitgezogen edoor een pomp en in een tankje gedeponeerd. Zo maakt het niet uit hoe schuin de auto staat of hoe hard ie de bocht omgaat, er zal altijd olie beschikbaar beschikbaar blijven voor een tweede pomp die het blok smeert. In een carter zou de olie in een "hoekje gedreven" kunnen worden.
RE: Plaatsing oliefilter bij dry-sump
Geplaatst: za dec 03, 2005 23:39
door PEPPERoncino
lijkt plots ook heel logisch!
RE: Plaatsing oliefilter bij dry-sump
Geplaatst: zo dec 04, 2005 14:35
door givebuzze
Schijnt ook voordeel te geven doordat geen hoge carter nodig is, kan motor lager geplaatst worden, zodoende lager zwaartepunt ...