twan
Full Member
Full Member

33 lekke koppakking?

ma dec 05, 2005 01:46

misschien dan toch een lekke koppakking?
ik ben in 3 weken tijd een halve liter olie + koelvloeistof verloren?

33 1.5i.e. 1992
33 1.5ie

1750GTV
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: 33 lekke koppakking?

ma dec 05, 2005 06:56

Wordt de koelvloeistof eruit gegooid via het overloopslangetje?
Kijk je bougies eens na.
Als er extreem "schone" tussen zitten, dan vrees ik van wel...

reijnaje
Guru
Guru

ma dec 05, 2005 08:30

Rookt de auto? Buiten de rook vlak na het starten wat gewoon condens is?

Misschien stond de auto een van beide keren niet volledig horizontaal dus is de meting niet helemaal zuiver?

Weet je zeker dat er nergens een lek zit?

Zit er veel smurrie onder je olievuldop?

Zie je bubbels in de retourleiding naar je koelvloeistoftankje?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

kroehlur

ma dec 05, 2005 08:39

Kijk met draaiend motor in je expansievat. Bubbelt het? Dan is de kans groot op een kapotte koppakking. Is je koelwater bruin, smerig en evt. met een beetje schuim op? Kan op een kapotte pakking duiden (maar hoeft het niet te zijn).

Kijk onder je olievuldop. Zit daar mayo? Heele viese bruine smeurrie die een beetje chokolademousse achtig is of evt. cappucino achtig? Kan dan ook op een koppakking duiden maar kan ook wat kondens zijn.

Suc6

twan
Full Member
Full Member

ma dec 05, 2005 09:30

Wordt de koelvloeistof eruit gegooid via het overloopslangetje? weet ik niet, ik heb nooit wat zien lekken.
Kijk je bougies eens na. Als er extreem "schone" tussen zitten, dan vrees ik van wel... zal ik vanmiddag doen als ik tijd heb.
Rookt de auto? Buiten de rook vlak na het starten wat gewoon condens is? volgensmij niet.
Misschien stond de auto een van beide keren niet volledig horizontaal dus is de meting niet helemaal zuiver? nee, beide keren op dezelfde plaats. bij ons op de parkeerplaats namelijk.
Weet je zeker dat er nergens een lek zit? de slangen van het koelsysteem zijn in ieder geval lek vrij.
Zit er veel smurrie onder je olievuldop? nee een klein beetje wit spul, maar niet schrikbarend veel.
Zie je bubbels in de retourleiding naar je koelvloeistoftankje? zal ik vanmiddag naar kijken.
Is je koelwater bruin, smerig en evt. met een beetje schuim op? Kan op een kapotte pakking duiden (maar hoeft het niet te zijn). zal ik vanmiddag naar kijken.
Kijk onder je olievuldop. Zit daar mayo? Heele viese bruine smeurrie die een beetje chokolademousse achtig is of evt. cappucino achtig? Kan dan ook op een koppakking duiden maar kan ook wat kondens zijn. nee alleen wit spul.
33 1.5ie

1750GTV
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 05, 2005 10:09

En kijk ook ff in het luchtfilterhuis. Daar wil de sludge zich ook wel eens ophopen.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 05, 2005 11:42

-aansteker tegen je peilstok geeft uitsluitsel over aanwezigheid van koelvloieistof in je olie (geknetter)
-de garage kan je koelvloeistof testen op de aanwezigheid van verbrandingsgassen, tevens kunnen ze de boel afpersen (op 2 manieren :lol: )

maar eerst en vooral: hoe loopt de motor ????
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Luc33
Guru
Guru

ma dec 05, 2005 14:02

Tja een halve liter olie in 3 weken......... hoeveel km's heb je gereden?

En vwb het koelvloeistof. nav bovenstaande heb je eerst nog genoeg te checken blijkbaar :wink:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Rens 1.7QV
Guru
Guru

ma dec 05, 2005 17:55

Weet je wat ik zou doen Twan, is even naar een garage gaat die je vertrouwd.

Ik wil je zeker niet beledigen, maar je hebt meer dingen op het forum geplaatst, waar uit blijkt dat je er niet alle verstand van auto's hebt. Dat is ook helemaal niet erg. Maar het is ook erg vervelend als je voor niks een koppakking laat vervangen.
Snapje??????

Ik heb laatst ook mijn koppakking moeten vervangen, hoe kwam ik erachter. Moest ook nog wel eens wat koelvloeistof bijvullen, er zat schuim in het vaatje en tijdens het rijden kwamer er soms enorme witte wolken uit.

En nu moet je niet meteen naar je uitlaatgas kijken, want als het weer zo wat kouder is dan is het heel normaal dat er witte rook uit komt :wink:

succes!

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Dinky Boy
Miniaturista

ma dec 05, 2005 19:03

Twan, mbt overloopslangetje:

Ik heb in totaal zo ongeveer 1,5 uur boven en onder m'n blok gehangen en nooit wat zien lekken. Ik was tbv een tamelijk bekend topic hier, wat foto's gaan nemen. Ging eerst een stukkie rijden en heb daarbij eens flink tot in het rood doorgetrokken. Op dat moment blies hij grote hoeveelheden koelvloeistof weg, maar op zo'n moment lig je dus niet onder de auto (en das maar goed ook 8) ). Ik ontdekte het pas bij het foto's nemen, over de onderzijde liep een nat spoor van het schutbord tot helemaal achteraan.

Afbeelding

En ja, het was idd een lekke koppakking :(

Maak als het droog is dus een kort ritje en trek eens goed door (maak 't niet te gek om geen grotere schade aan te richten, als je koppakking werkelijk kaduuk is) en bekijk daarna met een zaklantaarn de onderkant.

Aan de andere kant: als je steeds te veel bijvult zal-ie het er ook net zo hard steeds weer uitgooien...

Rens 1.7QV
Guru
Guru

ma dec 05, 2005 21:05

Het is ook maar in welke maate je het resevoir volgooid. Je kunt dat wel helemaal volgooien, maar mijn ervaring is dat de auto er zelf eerst wat uitgooid en dat het daarna best constant staat. Zo ook bij de 164 als bij de 33. Alleen bij de 33 was het vaatje op een gegeven moment helemaal leeg. Echter bij de 164 staat het constant onder het minimum. Ik kan het dan wel tot max bijvullen, maar dan staat het binnen de kortste keren weer onder het minimum en blijft daar staan. Motor wordt ook niet te warm ofzo. Bij mijn 33 geldt eigenlijk hetzelfde.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 05, 2005 21:52

Zolang er maar wat koelvloeistof in het vaatje zit is het prima. hoeft echt niet tot max. En als dat er toch uitgegooid wordt heeft dat dus geen enkele zin. De slang die over het motorblok van links naar rechts loopt wil ook nog wel eens lekken op de aansluiting(en) Kijk eens of je blok daar aan de bovenkant droog is. Zo nee: bingo! Dan kun je (of iemand anders :wink: ) proberen om de slangklem aan te draaien. Of een bredere slangklem monteren wil vaak helpen. Echter als de koelvoeistof toch via het expansievaatje wordt geloost is of het vaatje lek (op de naad???) of de druk is te hoog. (lekke koppakking??) Maar als de motor niet rookt en goed loopt zou ik me dar maar eens niet zo druk over maken. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

twan
Full Member
Full Member

ma dec 05, 2005 22:57

vandaag geen tijd gehad maar ik ga overmorgen wat zaken controleren.

ik heb trouwens recent een uitnodiging gehad van autobedrijf otten voor een gratis wintercontrole.
dus daar kan ik ook wat vragen kwijt, en dat zal zeker van pas komen.
33 1.5ie

Tim_33

di dec 06, 2005 18:29

ALs je maar in je oren knoopt dat tegenwoordig niks gratis is...

twan
Full Member
Full Member

wo dec 07, 2005 18:07

ik heb vandaag naar de bougies gekeken en die zien er alle 4 hetzelfde uit.
ook heb ik alle koelvloeistof slangen nagelopen en ik zie nergens natte plekken, dus geen lek.
de olie vuldop ziet er normaal uit. een klein beetje witte aanslag aan de buitenkant van de dop, maar dat is zo weinig dat het nauwelijks opvalt.

echter is het koelvloeistof niveau wel weer iets gezakt. een paar dagen terug had ik em bijgevuld tot net wat boven minimum maar nu stond ie al weer een centimeter of 2 onder minimum. het oliepeil is zo te zien ook iets gezakt, maar dat is miniem.

ook heb ik nog een aansteker op de peilstok gehouden maar ik hoor geen geknetter.

wat betreft het opborrelen van luchtbellen in het koelvloeistof reservoir heb ik nog niet naar gekeken. maar dat zal ik binnenkort ook nakijken.
33 1.5ie

Terug naar “Algemene Technische vragen”