Pagina 1 van 1

Alfetta motor in een Spider 1300???

Geplaatst: di aug 21, 2018 22:54
door sjaaksud
Hoi,wat moet je aan passen,een 2 liter Nord uit een tranxale in een Spider uit 1976,1300 Motor (Krukas)of nog meer?Al vast bedankt Ciao Sjaak.

Re: Alfetta motor in een Spider 1300???

Geplaatst: di aug 21, 2018 23:01
door Veloce
Carterpan en volgens mij ook voordeksel

Re: Alfetta motor in een Spider 1300???

Geplaatst: wo aug 22, 2018 01:20
door DJ
- Carterpan+oliepomp. De oliepomp evt te gebruiken van 1300 blok, maar een nieuwe oliepomp me handiger. Of van de twee oliepompen 1 passende goede gebruikte maken. Huis met aanzuigbuis van 1300 oliepomp gebruiken en de rest van de transaxle oliepomp als die beter is. De oliepompen zijn niet echt fijnmechanica. Zitten niet eens paspennen tussen onder en bovenhuis. Als pomp soepel draait zonder zware punten en zonder veel axiaale speling na de onderdelen uitruil zou ik het wel aandurven om van 2 pompen 1 te maken. Moeten de tandwielen in de transaxle pomp wel beter zijn natuurlijk....En er zijn verschillende dieptes carterpannen. Dus ook verschillende lengtes aanzuigbuizen van de oliepomp. Korte aanzuigbuis met diepe pan is niet goed, Lange aanzuigbuis met ondiepe pas is ook niet goed (past misschien niet eens?) Als je de 1300 carterpan en huis met aanzuigbuis van de 1300 pomp gebruikt moet je goed zitten. Ik weet helaas niet van de hoed en de rand vwb diepe en ondiepe carterpannen. Wellicht iemand anders wel? En anders originele onderdelenboeken doorspitten en nummers vergelijken.
- Vliegwiel van 2ltr nord. Van de 1300 past niet op 2 transaxle krukas ivm 8 vs. 6 gats bevestiging.
- Uitlaatspruitstukken. Die van 1300 zijn te kort voor een 2ltr met grotere slag. (hogere motor) Uitlaat zal dan tegen de bodem komen. Mogelijk zijn ze ook kleiner qua diameter? Uitlaat valt eventueel aan te passen. Anders setje 1 ltr nord uitlaatspruitstukken zoeken.
- Evt waterpomp met mechanische toerentaller aandrijving?? Maar dat is niet verplicht. Kan ook electronische toerenteller monteren. Of oude toerenteller ombouwen.

Als de boel toch open is/naast de auto staat gelijk naar de lagers kijken en krukaskeerringen gelijk vernieuwen.

Lastigste/duurste is 2ltr 105 serie vliegwiel.
Maar die zijn er ook nog wel.

Gr
DJ

Re: Alfetta motor in een Spider 1300???

Geplaatst: wo aug 22, 2018 14:49
door Matteomeubel
Kun je niet beter een 2.0 blok uit een spider opduiken?

Re: Alfetta motor in een Spider 1300???

Geplaatst: wo aug 22, 2018 21:23
door sjaaksud
Dank voor jullie reactie,1750 of 2000 moeilijk te zoeken,als er iemand is die wat goeds heeft,of een goede 1600 mag zig melden gr Sjaak.

Re: Alfetta motor in een Spider 1300???

Geplaatst: wo aug 22, 2018 22:21
door HAAK28
Moeilijkste bij een alfettablok is dat er geen gat in de krukas zit voor het priseaslager(en de priseas). Die kun je er in laten boren bij een revisie bedrijf.

Voor de rest een kwestie van spullen overzetten.

1.8 heeft ook 8 bouts vliegwiel toch?

Re: Alfetta motor in een Spider 1300???

Geplaatst: do aug 23, 2018 08:21
door vV
wellicht weet ik een paar complete 2 liters te staan. kom daar na SS op terug indien dat zo is. reken wel op serieus geld (4 cijfers voor de komma)

Re: Alfetta motor in een Spider 1300???

Geplaatst: do aug 23, 2018 08:26
door vV
Sjaak, je hebt zo een pb. (ijzer smeden wanneer het heet is)

Re: Alfetta motor in een Spider 1300???

Geplaatst: do aug 23, 2018 11:22
door Carabinieri
Heb nog wel een 2-liter staan, exclusief ontsteking, benzinepomp en carbs. 1.000,- euro.

Re: Alfetta motor in een Spider 1300???

Geplaatst: do aug 23, 2018 21:22
door sjaaksud
Je heeft PB,Dank al vast,Hr Gr Sjaak.

Re: Alfetta motor in een Spider 1300???

Geplaatst: za aug 25, 2018 22:17
door sjaaksud
Uppie.