Tim_33

33 floept makkelijk uit de versnelling

ma dec 05, 2005 14:38

Hoi

Sinds een paar weken merk ik op, dat me 33 makkelijk uit de versnelling springt, in ze vrij..

Bijvoorbeeld ik heb em in ze 2 staan, en met het zachtste tikje, of soms zonder dat ik de pook aanraak, springt hij in ze vrij.

Duid dit op slijtage van de bak? (190.000km) of misschien dat pennetje waar ik laatst iets over gelezen heb?

Hij schakelt verder als vanouds, lekker soepel dus.

Tim

Rens 1.7QV
Guru
Guru

RE: 33 floept makkelijk uit de versnelling

ma dec 05, 2005 17:46

In je versnellingsbak zitten arrete-kogeltjes die er voor zorgen dat je 1 versnelling tegelijkertijd kan inschakelen en dat die ook in de versnelling blijft staan. Het zou dus kunnen dat er van die kogeltjes versleten zijn. Alleen dan heb je wel een beetje een appart geval, want je bak heeft nog niet echt heel veel gedraaid. Het heeft niks met dat borg clipje te maken.

Die kogeltjes zijn niet zomaar te vervangen, dus misschien kun je gewoon net zo lang wachten totdat die niet meer in de versnelling blijft staan en er dan bv een andere bak onder schroeven.
Zolang die nog gewoon tijdens het rijden in z'n versnelling blijft staan, kan het ook geen kwaad.
(je hoeft je hand ook niet op de pook te houden als je rijdt :wink: )

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 05, 2005 17:50

kan ook de drukgroep zijn...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Tim_33

Re: RE: 33 floept makkelijk uit de versnelling

ma dec 05, 2005 18:58

(je hoeft je hand ook niet op de pook te houden als je rijdt :wink: )

Rens
nonchalante houding he...Stoel op de achterste stand, je kent het wel :P

Tim_33

ma dec 05, 2005 18:59

kan ook de drukgroep zijn...
Zou ik dat kunnen controleren?

Rees Cees

ma dec 05, 2005 19:23

ik denk (weet bijna zeker) dat het versleten rubbers zijn van de schakelpook en of motor en baksteun(en). door gas te geven of los te laten gaat de motor torderen (draaien) in zijn rubbers. Als dat te veel is kan ie makkelijk uit zijn versnelling schieten. Leg je hand maar eens bij een auto op de pook bij het gas geven en loslaten. Jevoelt dan de bak (en pook) bewegen.

Heeft in iedergeval bij een 33 niets met de drukgroep te maken.

Rubbers nakijken en eventueel vervangen.

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma dec 05, 2005 19:29

ik heb hetzelfde met de bak van de 1.7 sw, maar dan springt hij uit de 3e versnelling. Ik heb het gehele stangenstelsel bij gesteld en nieuwe olie in de bak gedaan. Het is een half jaar goed gegaan en nu doet hij het weer. Ik denk dat ik er binnenkort maar een andere bak onder schroef, dan is het vast beter. Mijn bak heeft nog geen 160.000 km gedraaid
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Tim_33

ma dec 05, 2005 19:32

Okee ik zal dr binnekort eens onder kruipen.

Hij is net door de APK, daar controleren ze dat soort dingen toch? Motorrubbers en dergelijke?

Maargoed, als dat het zou zijn is het vrij makkelijk op te losse denk ik.

tnx

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di dec 06, 2005 12:36

D'r is er maar weer maar eentje die op het goeie spoor zit. Vriend Rees-Kees natuurlijk.

Wat meestal voorkomt is dat de onderste silentbus van de pook door roest vast gaat zitten. Doordat het stalen busje dan niet meer kan draaien, 'trekt' de rubber van de silentbus de pook uit de versnelling.
Begin maar eens met dat te vervangen/ gangbaar te maken.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Rees Cees

di dec 06, 2005 19:51

D'r is er maar weer maar eentje die op het goeie spoor zit. Vriend Rees-Kees natuurlijk.

Wat meestal voorkomt is dat de onderste silentbus van de pook door roest vast gaat zitten. Doordat het stalen busje dan niet meer kan draaien, 'trekt' de rubber van de silentbus de pook uit de versnelling.
Begin maar eens met dat te vervangen/ gangbaar te maken.
Ah ik ruik hier een potentiele sponsor :wink:

dank u Wilbert voor de complimenten.

Tim_33

wo jan 25, 2006 16:50

Even een oud topic van mezelf omhoog halen. Ik zie er eindelijk deze week tijd voor namelijk.

Die silentbus, kan ik daar vanaf de bovenkant bij? (dus via interieur zegmaar) of moet ik dan onder de auto gaan?

Tim

MightyMarcel

wo jan 25, 2006 18:01

toch ff wat over de versnellingsbak : je hand op de pook houden kan grotere slijtage veroorzaken. Niet doen, dus.

Tim_33

ma jan 30, 2006 17:18

Nou, vandaag even onder de auto gaan liggen. Boutjes verwijderd, en aan de bovenkant ook. Pook er af gehaald, bovenste scharnierpunt schoon gemaakt.
Het asje stond helemaal droog, dus dat heb ik effe opgeschuurd en opnieuw in het vet gezet.
Heb trouwens een stukje zonder die spons erin gereden (wel leuk, kun je naar de grond kijken tijdens het rijden) en dan schakelt hij echt heerlijk :)

Ik heb overigens het gat, waar de pook in draait iets groter geslepen, je kon namelijk zien, dat de bout die door de bovenste bevestiging zat de buitenkanten van het gat soms raakte (bij het in ze 5 of achteruit zetten)

Het lijkt allemaal wat soepeler te gaan nu, de toekomst zal het leren.

Huib
Guru
Guru

ma jan 30, 2006 20:14

Ik heb overigens het gat, waar de pook in draait iets groter geslepen, je kon namelijk zien, dat de bout die door de bovenste bevestiging zat de buitenkanten van het gat soms raakte (bij het in ze 5 of achteruit zetten)
Als je het rubberen busje vervangt wat in het buisje zit bij het beruchte klemmetje en dit vervolgens met zoveel mogelijk ringetjes (en daarna het klemmetje) opsluit schakelt hij ook een stuk strakker en korter. Dan heb je die extra ruimte in de carrosserie echt niet nodig.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Tim_33

ma jan 30, 2006 21:35

Ja, dat wilde ik nog zeggen...Ik ben nergens een klemmetje of wat dan ook tegen gekomen...De pook zat vast met 2 boutjes aan de schakelstang...Waar moet dat klemmetje dan zitten?

Terug naar “Algemene Technische vragen”