Pagina 1 van 2

Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: zo sep 09, 2018 09:18
door Matteomeubel
Zoals een van jullie aantal weten ben ik een Giulietta 116 1.6 APK klaar aan het maken.

Alles (op basis van wat nodig lijkt :wink: ) is nagelopen en vervangen, bijna klaar dus.. Maar...

Er heeft zich een raar probleem voorgedaan/ontwikkeld met de ontsteking, van Bosch.

Ik wil het hok op puntjes houden voor de originaliteit (iig voorlopig).

De auto is op punt gezet, ontsteking statisch afgeregeld, start en loopt eigenlijk heel mooi. Na ongeveer 30 seconden begint hij te bokken en slaat af.
Bij het verwijderen van de verdelerkap slaat de rook er vanaf en verbrand je je klauwen. Puntjes zijn zo heet geworden dat het kunststof nokje welke over de as loopt gesmolten is ,niet zo gek dus dat de timing naar de mallemoer is dus.

Wat is er gedaan om het probleem te vinden zonder resultaat (inmiddels zijn er ongeveer 6 puntjes gefrituurd):
-Massa gemeten, dwz, controle of er een "stroomkring" is met het blok, bobine en de koets.
-Verdeler zelf uitgewisseld,
-Bobine uitgewisseld,
-Zonder spanningsregelaar gestart en laten lopen (met accu pakket dus),
-Condensator meerdere malen vervangen,
-Met stroomschema erbij 'routes' doorgemeten en gecontroleerd of deze op de juiste manier in de zekeringen kast is aangesloten,

Gekke is dat ik een paar weken geleden wel een aantal rondjes over het parkeerterrein heb gereden zonder problemen om de remmen in te remmen. Bij het binnenrijden van de garage, plof, klaar. Daarna niet meer dan 20-30 seconden kunnen laten lopen. Er is dus iets progressiefs lijkt het wel.
Ding staat bij een specialist en die snapt het ook niet meer (hij verkoopt me graag een pallet puntjes, maar snapt ook dat je met dertig seconden rijden niet erg ver komt)..

Of het komt omdat het ding 'den Pruym' is gedoopt weet ik niet, maar zorgelijk is het wel :mrgreen:

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: zo sep 09, 2018 11:01
door nico mario
Wel de juiste bobine gemonteerd, voor contactpunten? Die voor elektronische ontsteking geeft veel meer stroom af, dan kunnen de puntjes wegbranden.

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: zo sep 09, 2018 11:17
door Matteomeubel
Wel de juiste bobine gemonteerd, voor contactpunten? Die voor elektronische ontsteking geeft veel meer stroom af, dan kunnen de puntjes wegbranden.
Ja, dat klopt. Er zit idd een goede bobine op (volgens de garagist dus).

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: zo sep 09, 2018 12:04
door giuliettaevo
Mijn eerste verdachte zou ook de bobine zijn aangezien je de condensator al een paar vervangen hebt.

Kunt de bobine doormeten. Weet de manier en waardes niet meer uit het hoofd maar dat is makkelijk te vinden. Bv in giulia documentatie. :wink:

In het kader van het originele zou ik deze verdeler bewaren voor de toekomst en een elektronische ontsteking monteren. :mrgreen:

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: zo sep 09, 2018 15:52
door vV
die laatste opmerking ondersteun ik. Ik snap opmerkingen mbt originaliteit nooit zo waar het iets is wat met wat licht schroefwerk weer omkeerbaar is. Zal ook geen invloed hebben op de waarde, waar Giuliettas ook met elektronische ontsteking geleverd zijn.
bruikbaarheid en betrouwbaarheid zouden voor mij vooraan staan, maar dat ben ik.
Overigens zou het wel fijn zijn te weten waar het probleem ligt, voor je een elektronische ontsteking opblaast..

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: zo sep 09, 2018 16:46
door Matteomeubel
Mijn eerste verdachte zou ook de bobine zijn aangezien je de condensator al een paar vervangen hebt.
Probleem is dat bij elke startbeurt én de condensator en iig de puntjes gefrituurd (kunnen) zijn..
Kunt de bobine doormeten. Weet de manier en waardes niet meer uit het hoofd maar dat is makkelijk te vinden. Bv in giulia documentatie. :wink:
Dat is idd een goeie
In het kader van het originele zou ik deze verdeler bewaren voor de toekomst en een elektronische ontsteking monteren. :mrgreen:
Dat was ook het plan, maar nu wil ik wel eerst weten of het probleem niet in de heilige drie-eenheid zit of elders in het circuit..

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: zo sep 09, 2018 16:48
door Matteomeubel
die laatste opmerking ondersteun ik. Ik snap opmerkingen mbt originaliteit nooit zo waar het iets is wat met wat licht schroefwerk weer omkeerbaar is. Zal ook geen invloed hebben op de waarde, waar Giuliettas ook met elektronische ontsteking geleverd zijn.
bruikbaarheid en betrouwbaarheid zouden voor mij vooraan staan, maar dat ben ik.
Overigens zou het wel fijn zijn te weten waar het probleem ligt, voor je een elektronische ontsteking opblaast..
Mee eens, ging me er vooral om dat ik eerst een tackle uit te voeren waar het probleem zit om niet meer (hogere) kosten te maken.

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: ma sep 10, 2018 17:52
door Rob75
Bij puntjes hoort een bobine met vrij hoge weerstand om de stroomsterkte en verbande puntjes tegen te gaan. Dat is volgens mij makkelijk vast te stellen.

Succes,
Rob

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: di sep 11, 2018 01:12
door boessie
Bij een Alfetta 1.6 met contactpuntontsteking hoort een bobine Bosch 0231110045 of 0231178006
of 0231178013 of 0123129036 met een primaire weerstand van 1,8 Ohm en een secundaire
weerstand van 9000 Ohm.

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: di sep 11, 2018 06:51
door Matteomeubel
Bij een Alfetta 1.6 met contactpuntontsteking hoort een bobine Bosch 0231110045 of 0231178006
of 0231178013 of 0123129036 met een primaire weerstand van 1,8 Ohm en een secundaire
weerstand van 9000 Ohm.
:thumbs: =D>

EDIT @Boessie: Dit zijn nummers van de verdeler zelf??

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: di sep 11, 2018 09:11
door Rob75
Ik heb even door de Haynes manual gekeken van een Alfetta en daar is sprake van een balast weerstand. Aangezien deze technisch (bijna) gelijk zijn, zou die ontbreken?

Succes,
Rob

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: di sep 11, 2018 10:34
door Matteomeubel
Ik heb even door de Haynes manual gekeken van een Alfetta en daar is sprake van een balast weerstand. Aangezien deze technisch (bijna) gelijk zijn, zou die ontbreken?

Succes,
Rob

Hey, das een sterke......Dank

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: di sep 11, 2018 22:22
door boessie
Ben je hier iets mee?

0221119027 en 022119028 voor de bobine

de 027 is de aftermarket, de 028 is het originele nummer.
Soms wordt inderdaad een voorschakelweerstand gebruikt die tijdens het starten
overbrugd wordt door een relais.

Groeten Gunther

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: wo sep 12, 2018 06:40
door Matteomeubel
Ben je hier iets mee?

0221119027 en 022119028 voor de bobine

de 027 is de aftermarket, de 028 is het originele nummer.
Soms wordt inderdaad een voorschakelweerstand gebruikt die tijdens het starten
overbrugd wordt door een relais.

Groeten Gunther
Ja, die .27 had ik idd gevonden, maar ook geschikt voor 1-2-3, dus was even in de war. Ik zal die voorschakelweerstand-route eens onder de coupe nemen, in de twee onderdelenboeken vind ik hem niet, maar ik zal de Haynes eens omkeren.

Wordt vervolgt!

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

Geplaatst: wo sep 12, 2018 07:37
door Matteomeubel
Gunter,

Nu ben ik aan de zoek in de Haynes en daar staat een Marelli afgebeeld met ballastweerstand.. Bosch systeem heeft dit niet?? (ik heb er Bosch opzitten).

Ook bij Prins Bredevoort kom ik eigenlijk alleen een Marelli tegen met weerstand, óf een Bosch geschikt voor elektronische ontsteking..

Waarom heeft de ene wel en de andere geen Ballastweerstand?? Of mis ik iets??