Pagina 1 van 1

Versnellingsbak met sper.

Geplaatst: ma dec 05, 2005 19:10
door Marco
Iki heb mischien een hele domme vraag, maar ik lees vaak over een versnellingsbak metr sper differentieel, maar wat houd dat in ?
Dus wat zijn de verbeteringen t.o.v. een normale bak ? (neem aan dat die geen sper diff heeft)

Ik wil in de toekomst toch een gereviseerde versnellingsbak onder mn 75 zetten, en wil het dan meteen goed doen, dus vandaar....

En wat is het voor deel om op een 1.8 een 1.6 versnellingbak te plaatsen ? En past dit zommar, of kan ik beter een 2.0 bak monteren ?

Groeten Marco

RE: Versnellingsbak met sper.

Geplaatst: di dec 06, 2005 08:26
door reijnaje
We nemen even 1 as met aan iedere kant 1 wiel, als je rechtdoor gaat draaien beide wielen even snel en rij je dus lekker soepel. Als je nu een bocht wilt nemen moet het binnenste wiel (binnenbocht) minder afstand af leggen als het buitenste wiel (buitenbocht). Het buitenste wiel zal dus sneller moeter draaien als het binnenste wiel in de bocht om de langere afstand in dezelfde tijd af te leggen. Daar is een differentieel voor uitgevonden.

Een differentieel vertraagt het binnenste wiel en versneld meteen het buitenste wiel. Je gaat dan lekker soepel door de bocht, geen wringende wielen dus. Het differentieel is mechanisch (niet elektronisch met allerlei sensoren) en werk niet echt ingewikkeld: het wiel met minder weerstand gaat sneller en het wiel met meer weerstand gaat langzamer, totdat de weerstanden in beide wielen gelijk zijn (wat precies op het moment is dat de snelheid van beide wielen zo afgestemd zijn dat de bocht soepel gaat).

Heerlijk als je met een normale auto op een normaal wegdek rijdt. Maar stel dat je bijvoorbeeld dat je in het terrein aan het rijden bent (niet dat Alfa tegenwoordig nog jeep achtige auto's maakt maar stel he) en je komt met 1 wiel in de modder of een kuil en met 1 wiel op een ondergrond met grip (2-wiel aangedreven auto). Het wiel met minder weerstand gaat sneller en het wiel met weerstand gaat langzamer. Het wiel in de modder of in de kuil heeft echter helemaal geen grip en krijgt nu alle aandrijving van de motor. Dat wiel spint dus als een gek door terwijl het wiel met grip (en dus weerstand) totaal geen aandrijving meer krijgt, dan sta je dus stil. Daarom heb je in het terrein eigenlijk liever geen differentieel maar wil je gewoon links-rechts altijd een 50/50 verdeling van de aandrijving hebben. Een echte terreinauto is dan ook uitgerust met een differentieel wat je handmatig kunt sperren. Sperren wil zeggen dat je het differentieel als het ware op slot zet waardoor er geen verschil meer is in aandrijving tussen links en rechts. Het wiel in de modder spint nu misschien nog wel wat maar het wiel met grip krijgt aandrijving waardoor je gewoon door blijft rijden. Maar neem je met een jeep met ingeschakeld sperdifferentieel een bocht op asfalt voel je de auto wringen omdat die wielen even snel draaien in de bochten.

Dat zijn de uitersten 100% sper (jeep in het terrein) en 0% sper (straatauto). Op een raceauto of in ieder geval een auto waarmee je snel gaat rijden wil je echter een tussenvorm hebben. Je moet wel soepel door bochten kunnen (100% sper is niet geschikt) maar als je in een bocht zit en je binnenstel wiel verliest grip (doordat de auto overhelt, of in ieder geval meer drukt op het buitenste wiel) wil je niet dat alle aandrijving naar het binnenste wiel gaat waardoor dat zou doorslippen en je snelheid verliest. Je wilt altijd een bepaald % aandrijving houden op het buitenste wiel. Je wilt dus altijd een bepaald % sper hebben. Dus de kleine verschillen tussen links en rechts bij normale bochten worden wel dmv het differentieel opgevangen maar de grote verschillen bij uitaccelereren hef je niet volledig op...

RE: Versnellingsbak met sper.

Geplaatst: di dec 06, 2005 08:43
door Baresi23
Kijk, dat is nog eens een lekker duidelijke uitleg.
Ik had er ooit wel iets over gehoord, maar nu is het me helemaal duidelijk.
Klasse Reijnaje =D>

RE: Versnellingsbak met sper.

Geplaatst: di dec 06, 2005 08:54
door reijnaje
Ongetwijfeld hebben de 75 rijders, zeker degenen die ermee racen, wel tips over hoeveel sper optimaal is voor een snelle 75. Aangezien ik alleen ervaring heb met voorwielaangedreven Alfa's heb ik daar verder geen inzicht in.

RE: Versnellingsbak met sper.

Geplaatst: di dec 06, 2005 17:36
door Marco
Bedankt Reijnaje,

Het is me nu ook helemaal duidelijk :D .

Ik wil iets hebben wat zowel voor op de openbare weg, als op het circuit te gebruiken is.
Dus een beetje een gemiddelde, of evt. verstelbaar ?

Groeten Marco

RE: Versnellingsbak met sper.

Geplaatst: di dec 06, 2005 17:42
door Bert-155
Goede uitleg, ik wist wel een klein beetje wat en hoe, maar het is me nu veel duidelijker geworden :thumbs:

Re: RE: Versnellingsbak met sper.

Geplaatst: di dec 06, 2005 17:50
door Dottore M
Ik wil iets hebben wat zowel voor op de openbare weg, als op het circuit te gebruiken is.
Dus een beetje een gemiddelde, of evt. verstelbaar ?
Verstelbaar zal niet gaan. Ik heb op mijn V6 iets van 50% sper (is geloof ik een Savali bak, Andretti correct me if I'm wrong). Gaat prima, mits niet te overmoedig met nat weer ! Hij blijft nl. natuurlijk altijd beide wielen aandrijven, terwijl je in sommige situaties liever zou willen dat er vermogen verloren zou gaan aan een spinnend wiel.

Het heeft voor jou met oog op de gaande discussie geen nut een 1.6 of een 2.0 bak te plaatsen, die hebben beide geen sper, daar kan je beter een TS bak voor zoeken

RE: Versnellingsbak met sper.

Geplaatst: di dec 06, 2005 19:46
door Marco
Okee, dan weet ik in ieder geval waar ik naar moet zoeken.

Ik heb ook niet meteen een andere bak nodig, want er zit nu een redelijk goeie bak onder.
Maar wil mn auto stukje bij beetje gaan verbeteren. 8)

Groeten Marco