Pagina 1 van 3

ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: wo okt 03, 2018 22:58
door LJS
Nu de nieuwe brandstofstickers worden ingevoerd is het mij niet duidelijk of de E voor Europees staat of voor ethanol.
Resp. 10 of 5% toevoeging. Ik had eerder gelezen dat AR-Fiat het afkeurt om met ethanol te gaan mixen en dat de slangen daarvan oplossen en in de verbrandingsmotor schade kunnen toebrengen. Er was een oudere topic waar Gordon-Guru een toelichting bij gaf, we zijn weer een jaar verder...en al die mooie klassiekers, waar moeten die op rijden? Is dit een slimme truc van de drankenindustrie om de teruglopende verkoop van de alcoholconsumptie recht te trekken, afgezien van de schade die je autootje kan oplopen, waar je zelf dan voor op moet draaien? wat een dronkenmansbesluit
wie weet hoe dit technisch nu zit, mag het zeggen....... :?: :?: :?:

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: wo okt 03, 2018 23:44
door Tonio
Belangrijke en terechte vraag vind ik.

Want in de actuele publiciteit gaat het vooral over de codering; de beestjes (brandstoffen) krijgen een andere naam:

"Op termijn zullen de groene (benzine) en zwarte (diesel) labels verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen witte etiketten met zwarte belettering. Voor benzines worden de etiketten rond, voor diesel vierkant en LPG wordt een ruit. De benaming wijzigt grondig: benzine 98 wordt E5, benzine 95 wordt E10 en diesel wordt B7. Bij LPG wijzigt er niets, ook al zal die brandstof in bijvoorbeeld Frankrijk gewoon GPL blijven heten."

Hoe het heet maakt mij niet uit, maar iedere naamsverandering zal wel fouten gaan opleveren:

"Bij de BOVAG kunnen ze zich voorstellen dat met name B7 in ons land soms zal worden verward met benzine. ,,Terwijl het toch echt om diesel gaat. Maar B7 verwijst in dit geval naar het percentage biodiesel. Dat geldt ook ook voor E5 en E10 bij de benzines."

Fouten vanwege nieuwe benaming kun je zelf nog voorkomen door goed op te letten.
Maar wat in de berichten verstopt zit is dat ook de samenstelling van de brandstoffen langzaam veranderd wordt (met het percentage "bio"-brandstof dat er in zit}:

"Er was eerder discussie dat oude auto's (bouwjaar 2000 en ouder) niet langer E10-benzine konden tanken omdat het percentage biobrandstof te hoog zou zijn. Oudere auto's zouden hierdoor schade oplopen. Volgens <<PIEP, de Bovag woordvoerder>> valt dat in ons land ontzettend mee: Ook al heet het E10, in Nederland ligt het percentage biocomponent nog niet zo hoog. Dat wordt stapsgewijs opgebouwd naar 10 procent, zodat oudere auto's er minder last van hebben.''

Dat laatste snap ik echt niet. Het komt op mij over als:
"Oudere auto's lopen er schade door op, maar omdat de oorzaak langzaam wordt verergerd merk je de gevolgen pas wat later."

Ik ben ook benieuwd of een deskundig iemand hier iets over kan zeggen en adviseren....


.

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: do okt 04, 2018 08:50
door AValfa
Dat laatste snap ik echt niet. Het komt op mij over als:
"Oudere auto's lopen er schade door op, maar omdat de oorzaak langzaam wordt verergerd merk je de gevolgen pas wat later."

Ik ben ook benieuwd of een deskundig iemand hier iets over kan zeggen en adviseren....


.
Interessant topic dit, ik ben ook wel benieuwd hoeveel dit zit.

Het zou mij in het geheel niks verbazen als bovenstaande in ieder geval een kern van waarheid bevat.

Enkele tientallen jaren geleden is bijvoorbeeld de spanning uit de wand contact dozen in onze huishoudens opgeschroefd van 220v naar 230v . Dit is toen ook heel geleidelijk gedaan technisch had dat prima in 1 keer gekund, maar dat zou dan de nodige schadeclaims tot gevolg hebben gehad. Nu is dat langzaam gedaan en niemand die al dan niet terecht, defect geraakte (oudere) apparaten heeft gelinkt aan deze actie.

Maw. Als ze die toevoeging maar langzaam genoeg in de brandstof stoppen, zal het niemand opvallen dat er na jaren, ' ineens' defecte auto's zijn.

Ik vraag mij vooral af, waarom? Waarom is dit nu weer besloten als we weten dat dit op termijn niet voor alle auto's goed is?

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: do okt 04, 2018 10:37
door Seliquella
Ben ook wel benieuwd hoe dit zit en in hoeverre de injectoren en ECU dit aan gaan kunnen qua grootte want je zult er meer van nodig hebben (verbruik zal hoger worden in vergelijk met de oude brandstoffen).
Vind het vooral opvallend dat juist de Euro 95 E10 wordt en de Euro 98 "maar" E5.
De modernere auto's met turbo motoren vragen er mijns inziens om om 98 te tanken, maar waarom er daar slechts 5% ethanol in zit snap ik niet.
Ethanol kan worden gebruikt om het octaan op te krikken, wat veel meer bang voor the buck oplevert.

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: do okt 04, 2018 14:17
door Rob75
De verbrandingswarmte is lager van ethanol, dus iets meer inspuiting nodig. Dit is ongeveer 5% en zit dus wel binnen de regelmarge van de ECU.
Verder is het zo dat nu al 5% ethanol in Euro 95 zit. Dat wordt dus iets meer. Het grote probleem zat in het oplossen van allerlei rubberdelen (mogelijk, niet altijd zo). Bijvoorbeeld een Alfa 75 (bj 1991) kan volgens Alfa prima op E95 met 10% ethanol rijden.
Als het om oudere auto's gaat kun je daar wel problemen mee krijgen.

Groet,
Rob

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: do okt 04, 2018 17:22
door Dirk-33
Elke automaterialenzaak heeft ethanol bestendige brandstofslang per meter liggen. Dus 1x nieuwe leidingen trekken en je bent daar al vast van af.

Zoals ik het begrijp heb je met ethanol nog 2 zaken die problemen op kunnen leveren.
Eventuele rubbers en pakkingen in je brandstof inspuiting (carburateurs of injectie) en de tank zelf.

Ethanol is agressiever, en het is ook biologisch. Je kunt het dus niet maanden in in een tank laten zitten. Gewone benzine verouderd ook, maar bij ethanol kun je ook echt vervuiling krijgen. Als je weinig rijd met je oldtimer en hij staat veel stil: geen ethanol er in.

Revisie van carburateur met nieuwe rubbers en pakkingen en dan geloof ik niet dat je echt veel problemen met E10 gaat krijgen. Er van uitgaande dat je auto wel af en toe gebruikt, of op zn minst om de zoveel weken warm draait.


En het is ook niet zo dat je auto meteen na de 1ste keer ethanol tanken in de soep loopt. Dat oplossen van rubber is een geleidelijk proces. Bijvoorbeeld op vakantie E10 tanken en leegrijden, dan in NL weer E5 tanken dan heb je daar ook geen problemen mee.

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: vr okt 05, 2018 11:08
door Momo
Vraag me af welk label 102 octaan gaat krijgen. E0 wellicht? Hier zit geen ethanol in.
Naar mijn mening een betere brandstof, ook als je er niet zo competitief mee omgaat. Rijkweidte is beduidend groter (busso 2.5; 500 km op een tank) en de motor is smeuiger en pakt beter op, vooral onderin.

Ja het is duur(der), maar op de lange termijn beter voor de auto. En als je haar weinig gebruikt kan je ook gerust een poos laten staan met 102 in de tank.

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: ma okt 15, 2018 21:59
door marcel-164
102 octaan = geen ethanol? Is er ook een benzineverkoper die dat bevestigt? Ik heb ook altijd op allerlei autofora gelezen dat er in Vpower geen ethanol zou zitten. Tot ik afgelopen week de E5 stickertjes zag...

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: di okt 16, 2018 06:08
door Dirk-33
dit is weer zo'n Europese regel waarbij het idee misschien leuk is maar de uitvoering belabberd.

Zowel Euro 95 en Euro 98 hebben het E5 stickertje in Nederland. Volgens Europa zou dit alles duidelijker moeten maken. Maar nu lijkt het alsof dit twee exact dezelfde brandstoffen zijn. Dat is niet zo. Euro 98 heeft naar mijn weten geen 5% ethanol. evenmin dat 102 dat heeft, of krijgt. Het octaangetal is ook gewoon verschillend, en daar maakt de nieuwe E sticker geen onderscheid in.




En in de krant stond laatst ook nog dat E5 voor 5% ethanol staat (klopt) en dat daarom Euro 95 stond voor 95% benzine #-o

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: di okt 16, 2018 10:17
door vV
afgelopen vrijdag hadden 2 Firezones op mijn route naar circuit geen 102 meer. De laatste in zandvoort zelf heb ik het maar niet op aan laten komen, gewoon met 98 V power gereden. Het aantal stations wat het heeft is aardig beperkt...

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: di okt 16, 2018 11:17
door Michel75
102 octaan = geen ethanol? Is er ook een benzineverkoper die dat bevestigt? Ik heb ook altijd op allerlei autofora gelezen dat er in Vpower geen ethanol zou zitten. Tot ik afgelopen week de E5 stickertjes zag...
http://competition102.com/

Geen ethanol in vermengd.

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: di okt 16, 2018 12:09
door UIenZuur
Feitelijk is dit natuurlijk bij wet nu ingevoerd als een verkapt business model. Komende jaren zullen de percentages van toevoegingen waarschijnlijk alleen maar op gaan lopen. Men weet dat de liefhebber nu eerder over zal stappen naar 98 (E5), niet alleen voor de betere additieven, maar ook minder rotzooi (ethanol), en dit dus uiteindelijk meer zal voelen in de portemonnee. Men hoopt dan dat er meer beweging zal ontstaan richting nieuwe/schonere voertuigen of zelf EV's. Persoonlijk tank ik altijd al 98, maar dit puur om het feit dat het gewoon beter is voor turbo motoren, en deze er merkbaar beter van rijd en loopt.

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: di okt 16, 2018 20:37
door LJS
verkapt businessmodel.........humm
net als met de energieheffing een verkapte belastingtruc: op ethanol=alcohol zit al accijns en btw? en dan op brandstof weer accijns....
met 5 % ethanol is het dus pils happen in de alfa :?

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: di okt 16, 2018 21:22
door marcel-164
102 octaan = geen ethanol? Is er ook een benzineverkoper die dat bevestigt? Ik heb ook altijd op allerlei autofora gelezen dat er in Vpower geen ethanol zou zitten. Tot ik afgelopen week de E5 stickertjes zag...
http://competition102.com/

Geen ethanol in vermengd.
Dankje

Re: ethanol in de alfa? gaat dat wel goed?

Geplaatst: di okt 16, 2018 21:26
door Michel75
Geen dank, is geschikt om je auto langere tijd mee te stallen.