Pagina 1 van 1

stat. CO te hoog en op toeren zagen in toerental 1.6ie

Geplaatst: do feb 28, 2019 11:00
door Alessandro
Alfa 145 1.6ie
Auto rijdt prima en stationair toerental is wel stabiel, maar CO te hoog: 2,0 à 2,5%
Bij de viergasmeting op toeren lukt de meting niet, want de motor begint te zagen tussen 2500 en 3000 rpm.
Wie herkent deze symptomen en stuurt me in de juiste richting?

Re: stat. CO te hoog en op toeren zagen in toerental 1.6ie

Geplaatst: do feb 28, 2019 11:53
door giuliettaevo
Toevallig onlangs nog iets aan de auto gesleuteld? Ergens stekker verwisseld wellicht?

Op zo'n toerental gaan zagen kan ik niet echt verklaren met bv een kapotte sensor, nog nooit meegemaakt.

Re: stat. CO te hoog en op toeren zagen in toerental 1.6ie

Geplaatst: do feb 28, 2019 16:05
door stephen
geen nette oplossing, maar lek evt smoorbaar op inlaatspruitstuk creeren, en CO zakt aanzienlijk :jumping:

als er een LMM in zit, zou ik die eerst verdenken

Re: stat. CO te hoog en op toeren zagen in toerental 1.6ie

Geplaatst: do feb 28, 2019 20:02
door Alessandro
Ben meer van de echte diagnose en oplossing. Vooral dat zagen van het toerental, kan ik zo niet thuis brengen. onder het rijden heb je daar natuurlijk geen last van.

De kabelboom van een 145 boxer is dusdanig met lengtes en vormen en kleuren van stekkers, dat kan eigenlijk niet fout.... er is recent heel veel gesleuteld aan deze auto (olielekkages verholpen, stuurhoezen vervangen en heel veel schoonmaken) maar enkel ten goede. eindelijk weer een ordelijke motorruimte, routing van kabels, etc. ;)
De auto in kwestie heeft al jaren een te hoog CO, maar had dan ook geen kat. (schijnbaar zijn er garages, die de auto wel durven afmelden....) Nu kat gemonteerd. Evengoed nog bovenstaande problemen..... waarschijnlijk is het zagen ook al lang zo.... denk ik dan toch, gezien die elders in het verleden toch zo afgemeld werd.

Ben er eigenlijk redelijk van overtuigd, dat die CO best naar beneden kan, als ie loeiheet wordt. (vaker aan de orde bij boxers met kat zo halverwege de uitlaat) maar dat zagen weet ik echt even niet waar te zoeken.

Re: stat. CO te hoog en op toeren zagen in toerental 1.6ie

Geplaatst: vr mar 01, 2019 01:05
door giuliettaevo
Die co is best hoog als er een kat onder zit. Zelfs zonder kat zou hij dat moeten halen als alles vers is.

Flink warm trappen helpt vaak wel bij de keuring, kat goed heet maken.

Zagen kan in mijn optiek enkel door een luchtlekkage naar het inlaatspruitstuk komen of door veranderingen in de inspuit hoeveelheid. Als de grote gasklep stil gehouden wordt zou hij strak moeten lopen. De gemeten lucht door de lmm veranderd dan eigenlijk ook niet en kan dan eigenlijk ook niet het mengsel veranderen. Gaskleppositiesensor zou misschien wel invloed kunnen hebben op het mengsel. Stationairregelklep hoort niet te werken op dat toerental verwacht ik. Je zou daar de stekker eens vanaf kunnen trekken of beter nog, het ding afdoppen. Bij stationair toerental zou dat mijn eerste verdachte zijn maar bij 2.5k rpm is het wat vreemd..

Re: stat. CO te hoog en op toeren zagen in toerental 1.6ie

Geplaatst: vr mar 01, 2019 19:36
door Lon
Zijn de bypass stationair slangetjes nog goed?
Zitten er vier, naar elke cilinder 1, na het verdeelblokje vanaf de stationair schuif(als ik het goed heb hoor, bij de 33 in iedergeval wel)

Re: stat. CO te hoog en op toeren zagen in toerental 1.6ie

Geplaatst: vr mar 01, 2019 19:44
door giuliettaevo
Dat is enkel bij uitvoeringen met carbs en de 16v modellen volgens mij. :?

Re: stat. CO te hoog en op toeren zagen in toerental 1.6ie

Geplaatst: vr mar 01, 2019 20:28
door Rob75
Een hoog CO percentage betekent een rijk mengsel. Dus ergens krijgt de motor brandstof te veel. Dat zagen lijkt daar dan ook wel uit te verklaren.
Alle injectoren nog goed, brandstofdruk, leidingen, filters nog goed? Kan natuurlijk ook goed de lambdasonde zijn?

Wat komt er uit een viergastest? En deze motoren kun je ook uitlezen met MultiECUscsan, zelfs de gratis versie is al genoeg.

Succes,
Rob

Re: stat. CO te hoog en op toeren zagen in toerental 1.6ie

Geplaatst: vr mar 01, 2019 21:41
door Alessandro
Een hoog CO percentage betekent een rijk mengsel. Dus ergens krijgt de motor brandstof te veel. Dat zagen lijkt daar dan ook wel uit te verklaren.
Alle injectoren nog goed, brandstofdruk, leidingen, filters nog goed? Kan natuurlijk ook goed de lambdasonde zijn?

Wat komt er uit een viergastest? En deze motoren kun je ook uitlezen met MultiECUscsan, zelfs de gratis versie is al genoeg.

Succes,
Rob
Daar zeg je me wat. Warme start gaat ook moeilijk, misschien blijft er wel een injector druppelen? (lijkt op verzuipen, net als bij carb's motoren wel eens gebeurt) Ik ga de injectoren maar eens loshalen en testen!
Lambdasonde is ergens in de afgelopen paar jaar al eens vervangen.... geen garantie op werking natuurlijk, maar toch niet de eerste verdachte wat mij betreft.

De waarden van de viergastest moet ik je helaas schuldig blijven, heb ik niet meegekregen.

Ik heb weer wat te doen!

Re: stat. CO te hoog en op toeren zagen in toerental 1.6ie

Geplaatst: zo mar 03, 2019 23:35
door AR823
Het beste is om eerst uit te lezen. Verdachten zijn de temperatuursensor en de luchtmassameter.
Ook inlaattraject controleren op luchtlekkages. Vaak wordt er naar de lambda gewezen, maar blijkt dan
toch bijv. de LMM te zijn.

Re: stat. CO te hoog en op toeren zagen in toerental 1.6ie

Geplaatst: ma mar 04, 2019 20:43
door Alessandro
Ik ben helaas geen computernerd (niet negatief bedoeld) en de auto staat geschorst, dus uitlezen wordt 'm (nog) niet voor mij.....

Ik heb de injectoren getest en helaas doen die gewoon goed hun werk. Ze sluiten netjes af (iig t/m de druk van een bus remmenreiniger) en hebben en mooi sproeibeeld.

Ik ga maar eens een temperatuursensor wisselen. (die moet ik ergens nog hebben liggen)
Daarna (indien nog nodig) LMM verwisselen en/ of benzinedruk meten. De LMM is toch die stift in de inlaatbuis?
Weet iemand, wat de brandstofdruk zou moeten zijn?

Re: stat. CO te hoog en op toeren zagen in toerental 1.6ie

Geplaatst: ma mar 04, 2019 21:02
door giuliettaevo
Waarschijnlijk 3 bar zonder de vacuum slang aangesloten.