Pagina 1 van 1
Vraag over E 10 / E 5. Ethanol
Geplaatst: wo apr 10, 2019 16:03
door Giel
Ivm een oude alfa en taken , bij de pomp is bijna alles met ethanol e5/e10 nu zijn er ethanol killers een toevoeging bij de benzine . Is dit iets of niet ?
Re: Vraag over E 10 / E 5. Ethanol
Geplaatst: wo apr 10, 2019 18:57
door DJ
V power en BP Ultimate zit volgens mij geen ethanol in ondanks de E5 sticker.
Anders Firezone 101 octaan.
Al die additieven flensjes zijn ook niet goedkoop en hoop gedoe.
Gr
DJ
Re: Vraag over E 10 / E 5. Ethanol
Geplaatst: wo apr 10, 2019 18:59
door Giel
Ja klopt maar soms sta je langs de snelweg en dan kan je niet anders tanken en dan lijkt me het makkelijk om zo’n flesje in de bak te hebben
Re: Vraag over E 10 / E 5. Ethanol
Geplaatst: do apr 11, 2019 10:57
door Gordon
Ik had er nog niet van gehoord en zo even naar de specificaties kijkend denk ik ook niet dat het veel doet voor een old-/youngtimer. Ik heb zelfs sterk het gevoel dat het een marketingtruc is waarbij ze een ander etiket op een reeds bestaand additief hebben geplakt. De enige opgegeven eigenschap die direct te linken is aan E5/E10 is dat het de brandstof minder hydrogeen zou maken maar dat heeft toch al weinig kans wanneer je de tank dezelfde dag nog leeg rijdt. Het enige waar ze hierbij over praten is roest maar dat is niet wat de ethanol zo funest maakt, want dat is dat het kunststoffen oplost.
Re: Vraag over E 10 / E 5. Ethanol
Geplaatst: do apr 11, 2019 19:04
door Giel
Heb ook een dubbel gevoel van roest kan je ook geen goud maken
Zal ook te gek zijn dan kan je voor een klein prijsje e5/e10 weer de “oude benzine “ maken
Re: Vraag over E 10 / E 5. Ethanol
Geplaatst: do apr 11, 2019 23:25
door Robkg
E5/E10 is alleen schadelijk voor oudere rubbers toch? Is het niet makkelijker om de brandstof toevoer en evt retour slangen te vervangen?
Ik begreep dat het sowieso geen probleem is bij auto's vanaf midden jaren 80.
Re: Vraag over E 10 / E 5. Ethanol
Geplaatst: vr apr 12, 2019 00:28
door @PM
E5 niet, E10 is wel een probleem bij veel Alfa's tot 2011. Ook bij mijn GT bijvoorbeeld:
https://www.e10check.nl/auto/alfa-romeo/
Volgens die website zijn Duitse auto's vaak wel geschikt vanaf midden jaren '80 (ik zie o.a. Opel Kadett E staan), maar E10 hebben ze daar al veel langer, toch?
Franse en Japanse auto's zijn grofweg sinds rond de eeuwwisseling geschikt.
Je moet het dus echt per merk bekijken en soms zijn er nog uitzonderingen ook (kijk maar eens bij Volkswagen).
Re: Vraag over E 10 / E 5. Ethanol
Geplaatst: vr apr 12, 2019 11:55
door Stef33
Je moet het dus echt per merk bekijken en soms zijn er nog uitzonderingen ook (kijk maar eens bij Volkswagen).
Of bij Alfa
159:
- alle modellen 159 met motor 1.8 16V
- alle modellen 159 met motor 1.8 16V Tbi
- alle modellen 159 met motor 3.2 JTS V6
Maar de (GM) 1.9 JTS en 2.2 JTS staan er dus niet bij.
Re: Vraag over E 10 / E 5. Ethanol
Geplaatst: vr apr 12, 2019 12:37
door Gordon
E5/E10 is alleen schadelijk voor oudere rubbers toch? Is het niet makkelijker om de brandstof toevoer en evt retour slangen te vervangen?
Ik begreep dat het sowieso geen probleem is bij auto's vanaf midden jaren 80.
Niet alleen rubber. Denk ook aan (nylon) pakkingen en O-ringen die in je carburateurs kunnen zitten. Ook het membraan van de acceleratiepomp in sommige carburateurs en kunststof vlotters kunnen aangetast worden. Als laatste ook nog de mechanische brandstofpomp, maar dat is nog wel eenvoudig te omzeilen met een elektrische pomp.
Re: Vraag over E 10 / E 5. Ethanol
Geplaatst: vr apr 12, 2019 21:44
door @PM
Je moet het dus echt per merk bekijken en soms zijn er nog uitzonderingen ook (kijk maar eens bij Volkswagen).
Of bij Alfa
159:
- alle modellen 159 met motor 1.8 16V
- alle modellen 159 met motor 1.8 16V Tbi
- alle modellen 159 met motor 3.2 JTS V6
Maar de (GM) 1.9 JTS en 2.2 JTS staan er dus niet bij.
Bij Volkswagens staat "alle auto's zijn geschikt, behalve...", dat staat niet bij Alfa
(overigens betwijfel ik of echt alle VW's geschikt zijn, de echte oudjes zullen toch wel hetzelfde probleem hebben?)
Re: Vraag over E 10 / E 5. Ethanol
Geplaatst: vr apr 12, 2019 22:45
door Lon
E5/E10 is alleen schadelijk voor oudere rubbers toch? Is het niet makkelijker om de brandstof toevoer en evt retour slangen te vervangen?
Ik begreep dat het sowieso geen probleem is bij auto's vanaf midden jaren 80.
Niet alleen rubber. Denk ook aan (nylon) pakkingen en O-ringen die in je carburateurs kunnen zitten. Ook het membraan van de acceleratiepomp in sommige carburateurs en kunststof vlotters kunnen aangetast worden. Als laatste ook nog de mechanische brandstofpomp, maar dat is nog wel eenvoudig te omzeilen met een elektrische pomp.
Er zijn enkele metalen die reageren met de methanol waardoor die bv gaan corroderen ( zink en aluminium )
Google er maar op en je komt een berg info tegen omtrent materialen die er wel en niet tegen kunnen
Re: Vraag over E 10 / E 5. Ethanol
Geplaatst: za apr 20, 2019 10:24
door Danny Merckx
Hallo,
Indien ik V-Power tank met mijn Spider S4 .......komen er problemen met de gasklep?
Dit reeds 3 x geprobeerd en telkens gasklep moeten reinigen.
Begon stationair raar te doen ( op en neer van 500 naar 1000 T/min)
Hoe verklaar je dat?
Grts,
Danny
Re: Vraag over E 10 / E 5. Ethanol
Geplaatst: zo apr 21, 2019 17:54
door Giel