Pagina 1 van 1

Hoogte pedalen verstellen ivm dubbel clutchen met 2.0 75 TS

Geplaatst: zo dec 11, 2005 18:51
door Geert Ploeger
Met mijn Alfa 2.0 75 TS ben ik momenteel bezig de racehistorie zoveel mogelijk levend te houden door een racelicentie te behalen hiermee.
Eén van de onderdelen hierbij is het dubbel clutchen. Nu doet zich daarbij een ruimtetechnisch probleempje voor.

Als ik rem dan is dit pedaal, logischerwijs, een stuk lager dan het gaspedaal.
Ik rem dus met mijn rechterbovenvoet/grote teen-gedeelte en wil dan met m'n hiel het gaspedaal bedienen.
Daarvoor moet ik dus mijn knie naar links bewegen/kantelen, waardoor deze tegen de onderkant van het stuur komt klem te zitten.
Het stuur hoger afstellen helpt wel iets, maar dan komt m'n knie nog steeds klem te zitten.
Bovendien is de stuurstand dan ook minder prettig.

Na dit lange verhaal is mijn korte vraag:

Is het mogelijk de pedalen in hoogte te verstellen?
Of zijn er mensen die andere tips kunnen geven uit ervaring?

Dank alvast voor de antwoorden!

RE: Hoogte pedalen verstellen ivm dubbel clutchen met 2.0 75

Geplaatst: zo dec 11, 2005 20:08
door marc7eleven
Is inderdaad een probleempje; het wordt wel iets beter (pedaal komt hoger) met gloednieuwe blokken vóór (wel even de goede nemen, als je er toch cursus mee gaat nemen) en perfect afgestelde achterremmen.

Een langere stuurnaaf of een deep-dish stuur (ik heb 9cm) zou er voor kunnen zorgen dat je benen iets minder opgekropt komen te zitten (omdat je stoel verder naar achteren kan). Daardoor creëer je wat ruimte. En het gaspedaal verlengen naar beneden, zodat je heel-and-to kunt inzetten ipv de side-flip is ook een optie.

Maarre...op de racecursus zullen ze je het dubbel clutchen eerst wel afleren...leren ze je eerst om op de grens te remmen.
Pas als je dat heel goed beheerst moet je met dubbel clutchen beginnen. En ja, dan kraakt de bak wel eens een ietsie pietsie tijdens de cursus, maar als je m dan maar in ieder geval de tijd geeft (dus rustig terugschakelen, ipv heel snel te willen gaan) dan gaat die bak nog heeeel lang mee.
Bij mij hebben ze het me in ieder geval direct afgeleerd (ik deed het in mijn straatautos altijd al), pas na 1,5 jaar racen gebruik ik het nu weer voor het inschakelen van de 2e versnelling (maar zo soepel en op de grens als ik dat nu doe, lijkt totaal niet op het straatgebruik van toen).

In principe hoeft bij terugschakelen naar 3 nix te kraken zonder dubbel clutchen en naar 2 hangt het er een beetje van af hoe hard je afremt en hoe hoog je in de toeren uitkomt in 2.

Suc6!

PS: Waar doe je de cursus?

Re: RE: Hoogte pedalen verstellen ivm dubbel clutchen met 2.

Geplaatst: zo dec 11, 2005 20:24
door Geert Ploeger
Is inderdaad een probleempje; het wordt wel iets beter (pedaal komt hoger) met gloednieuwe blokken vóór (wel even de goede nemen, als je er toch cursus mee gaat nemen) en perfect afgestelde achterremmen.
Heb er net nieuwe gegroefde schijven en Ferodo 3000 blokken opgezet, dus dat is al geregeld.
Een langere stuurnaaf of een deep-dish stuur (ik heb 9cm) zou er voor kunnen zorgen dat je benen iets minder opgekropt komen te zitten (omdat je stoel verder naar achteren kan). Daardoor creëer je wat ruimte. En het gaspedaal verlengen naar beneden, zodat je heel-and-to kunt inzetten ipv de side-flip is ook een optie.
Een langere stuurnaaf had ik ook al aan gedacht ja..
Het gaspedaal naar beneden verlengen klinkt inderdaad ook als een goede optie.
Hoef ik minder raar met mn knie te draaien om erbij te komen.
Maarre...op de racecursus zullen ze je het dubbel clutchen eerst wel afleren...leren ze je eerst om op de grens te remmen.
Pas als je dat heel goed beheerst moet je met dubbel clutchen beginnen.
Nou, ze proberen je het juist aan te leren.. :)
Vandaar mijn vraag.
En als ik op de grens rem ga ik uiteraard niet het hele dubbel-clutch-stappenplan doorlopen dat theoretisch nog maar net in m'n hoofd zit :roll:
Maar ik kan me wel voorstellen dat het kan schelen in het mooi in één lijn remmen vlak voor bv de Tarzanbocht.
De achterkant wordt nu wat onrustig met terugschakelen en dat wil ik wel kunnen voorkomen.
Suc6!

PS: Waar doe je de cursus?
Thanks!
Bij RSZ..als enige Alfa tussen pakweg 40 325 E30's :D

Re: RE: Hoogte pedalen verstellen ivm dubbel clutchen met 2.

Geplaatst: zo dec 11, 2005 20:37
door marc7eleven
Nou, ze proberen je het juist aan te leren.. :)
Vandaar mijn vraag.
En als ik op de grens rem ga ik uiteraard niet het hele dubbel-clutch-stappenplan doorlopen dat theoretisch nog maar net in m'n hoofd zit :roll:
Maar ik kan me wel voorstellen dat het kan schelen in het mooi in één lijn remmen vlak voor bv de Tarzanbocht.
De achterkant wordt nu wat onrustig met terugschakelen en dat wil ik wel kunnen voorkomen.
Hmmm. Ik zou me in ieder geval eerst concentreren op het remmen. Wat ik zelf doe voor de Tarzan is puur concentreren op laat remmen, en dan pas heel laat terugschakelen, dan hoeft de bak niet zo hoog in de toeren en overrem je de achterkant niet. Dat onrustig worden komt met name door het duiken van de auto, maar is niet echt lastig op te vangen, gewoon blijven sturen. Kijk wel even goed na of je remmen achter wel goed meedoen, kan ook een hoop helpen. Een setje coil-overs aan de voorkant kan helpen maar is kostbaar (de achterkant fors verlagen helpt ook (niet teveel aan de voorkant doen, dan wordt ie achter helemaal licht). Je neemt de tarzan toch in 3?!

Voor de hugenholtzbocht kan het praktisch zijn (als je m niet in 3 neemt), om een stoot tussengas te geven, je hoeft daar wat minder vaart uit je auto te remmen, en het is voor je snelheid een minder groot verlies als je daar ietsje minder agressief remt. Audi-S ligt weer heel anders, daar is het remmen weer een stuk kritischer, alla Tarzan.

RE: Hoogte pedalen verstellen ivm dubbel clutchen met 2.0 75

Geplaatst: zo dec 11, 2005 20:42
door marc7eleven
Oja, die strip op je pedaal: Niet te lang maken (stel je voor dat ie blijft hangen!!!). Dus even opletten, met vloerbedekking en matten (eruit natuurlijk voor de cursus!!!).

En die Ferrodo's: DS3000 is een relatief zacht remblok, daardoor gaat je auto vóór dus nog harder remmen (en dus nog meer gaat duiken). Ze zullen waarschijnlijk ook snel slijten. Als je een DS3000 achter neemt en een wat hardere vóór remt ie achter ook nog 1s beter. Voor de volgend ekeer dan maar he!

Ach, da's lesgeld zullen we maar zeggen, heb ik ook al voldoende van betaald...

Re: RE: Hoogte pedalen verstellen ivm dubbel clutchen met 2.

Geplaatst: zo dec 11, 2005 22:21
door Geert Ploeger
Oja, die strip op je pedaal: Niet te lang maken (stel je voor dat ie blijft hangen!!!). Dus even opletten, met vloerbedekking en matten (eruit natuurlijk voor de cursus!!!).

En die Ferrodo's: DS3000 is een relatief zacht remblok, daardoor gaat je auto vóór dus nog harder remmen (en dus nog meer gaat duiken). Ze zullen waarschijnlijk ook snel slijten. Als je een DS3000 achter neemt en een wat hardere vóór remt ie achter ook nog 1s beter. Voor de volgend ekeer dan maar he!

Ach, da's lesgeld zullen we maar zeggen, heb ik ook al voldoende van betaald...
:) Zal ik zeker op letten!
Interieur is volledig kaal uiteraard.
Heb al traanplaat op de bodem bij de pedalen bevestigd.
Is zo'n strip voor je pedaal een standaard verkrijgbaar (race)onderdeel of fabriceer je zoiets zelf met een stuk metaal?

De Ferodo 3000's werden mij aangeraden.
Maar ieder heeft natuurlijk z'n eigen voorkeur. Ik zal het onthouden als deze aan vervanging toe zijn.
Ik begin net, dus ik zal zeker nog veel lesgeld moeten gaan betalen om hier wegwijs in te worden :wink:

RE: Hoogte pedalen verstellen ivm dubbel clutchen met 2.0 75

Geplaatst: zo dec 11, 2005 23:18
door De Freker
(Marc, jij heb het waarschijnlijk over TaRZAN in 3 met slicks, maar denk dat Geert op straatbanden rijdt?)

En Geert nog een klein ideetje, ik ben zelf niet zo'n fan van heel and toe-en, maar meer van side-flippen. Een ideetje is nog om op je REMpedaal een opschroef pedaal te zetten (wel een degelijk merk), zeker met nieuwe remblokken denk ik dat je dan al redelijk kunt side-flippen.

Succes met de cursus Geert, hou hem heel(check je wielmoeren), vraag af en toe een instructeur mee(!) en spinnen mag!

Marc bedankt voor je ervaringen!

ps Geert, doe je hem bij RSZ of Bleekemolen?

Groet,

Freek

Re: RE: Hoogte pedalen verstellen ivm dubbel clutchen met 2.

Geplaatst: zo dec 11, 2005 23:27
door Geert Ploeger
(Marc, jij heb het waarschijnlijk over TaRZAN in 3 met slicks, maar denk dat Geert op straatbanden rijdt?)

En Geert nog een klein ideetje, ik ben zelf niet zo'n fan van heel and toe-en, maar meer van side-flippen. Een ideetje is nog om op je REMpedaal een opschroef pedaal te zetten (wel een degelijk merk), zeker met nieuwe remblokken denk ik dat je dan al redelijk kunt side-flippen.

Succes met de cursus Geert, hou hem heel(check je wielmoeren), vraag af en toe een instructeur mee(!) en spinnen mag!

Marc bedankt voor je ervaringen!

ps Geert, doe je hem bij RSZ of Bleekemolen?

Groet,

Freek
Ik rijd 'm inderdaad op straatbanden.
Maar kom in 5 aanrijden en neem 'm in 3.

Sideflippen klinkt ook als een goede optie.
Lijkt me dan alleen wel minder makkelijk om een flinke dot gas te geven.
Want dat doe je dan met de zijkant van je voet toch?

Wielmoeren worden gecheckt..heb gemerkt dat die nog wel eens los kunnen gaan zitten ja.
Niet écht los, maar dat je met losdraaien niet eens zoveel kracht hoeft te gebruiken.
Daar ben ik dus alert op.
Instructeurs rijden uiteraard soms mee, da's onderdeel van de cursus.
En gespind is er ook al een aantal keer..zonder schade gelukkig..knockonwood.. :wink:

Ik doe de cursus bij RSZ.
Waar heb jij 'm gedaan?
En hoe verliep het examen (die heb ik nl volgende week)?

RE: Hoogte pedalen verstellen ivm dubbel clutchen met 2.0 75

Geplaatst: zo dec 11, 2005 23:51
door De Freker
Ja dot gas gaat prima met side-flippen, even wennen, desnoods thuis de beweging oefenen voor nauwkeurigheid....enne linker deel van voet is rem en rechter(buitenkant) deel geef je tussengas....

Ik heb hem bij Bleekemolen gedaan, dit was meer een geldkwestie..... 4 halve zondagen (Masterclass heette dat).

Was leuk, alleen m'n auto was niet echt fijn.......Een oude sierra, het blok hield onderin veel in en echt veel pit zat er ook niet in.....

Het examen was best zenuwslopend.....zoveel mensen....ik moest eerst rijden, daarna theorie (veel tijd tussen beide onderdelen)....rijden was leuk....wilde graag laten zien dat ik durfde, alleen die Sierra hield dus af en toe in.....en echt bizar, in de opwarmronde (!) spint m'n voorganger!

Later in de Tarzan dezelfde man uitgeremd, voor het oog van m'n collega's (en jury!), want dat deed deze sierra wel als de beste: Remmen!

En de wegligging was verder ook prima (gele koni's, eibach verlaagd).

Maar examen was leuk, laat je niet gek maken, want als het druk is vertrek je best dicht op elkaar en dan komen de hele snelle rakkers je gewoon voorbij...Maar gewoon je lijnen blijven rijden, zij moeten jou voorbij zien te komen! (tenzij hij al helemaal naast je zit natuurlijk). Let goed op eventuele vlaggen...want al doe je het in de theorie nog zo goed....in de praktijk kun je het dan alsnog verknallen....

Vraag lekker veel aan elke instucteur van elke baanpost na je proefexamen! Kun je dat nog even meenemen bij je echte examen!

Succes

Groet,

Freek

Re: RE: Hoogte pedalen verstellen ivm dubbel clutchen met 2.

Geplaatst: ma dec 12, 2005 09:28
door Geert Ploeger
Tja, dat verhogen en evt verlengen van pedalen zal ik maar even voor na de cursus bewaren.
Voor die tijd krijg ik het toch niet meer voldoende onder de knie om het tijdens de examenzenuwen mooi uit te voeren, zonder dat dat ten koste gaat van mn concentratie op andere (meer belangrijke) zaken.

En een proefexamen?
Dat hadden wij helaas niet...

Ik ga mn best doen zaterdag!

Thanks voor de tips!

RE: Hoogte pedalen verstellen ivm dubbel clutchen met 2.0 75

Geplaatst: ma dec 12, 2005 11:16
door marc7eleven
Klopt van die 3 en Tarzan op slicks (zelfs met een 1.8 bak) maar in 3 op straatbanden zou ik ook doen, anders loopt dat blok zo in zn toeren te hijgen, is ie ook veel gevoeliger voor gas los, gas geven. Rijdt je dus minder goed op de grens en dat is nu net wat ze willen zien, dat je die auto gewoon goed inschat, qua aanremmen, op de grens insturen, je lijnen rijdt, en netjes uit accelereren. Ze verwachten echt niet dat je in een powerslide de bocht uit komt. Wel dat je de auto (of het nu een ferrari of een ford sherry is) mooi vloeiend die bochten laat nemen. Enne, zo lekker als je in de Tarzan precies op het clipping point uitkomt, dat stroevere stukje asfalt pakt en lekker op het gas kunt gaan staan, dan drijft je auto tegen de verkanting in richting curbstone...top...ultieme pret! Enne, wel oppassen he, als het nat is heb je genoeg power om m kwijt te raken (ook afhankelijk van je banden, ik reed toen op afdankertjes met 1 a 2 mm profiel).

Gewoon concentreren op je rempunt, pas laat terug naar 4 en vlak daarna naar 3. Heb je als het goed is zo'n 115 meter de tijd voor (met straatbanden, afhankelijk van hoe hard je gaat, op slicks kan dat nog wel flink wat later). Eerst die snelheid eruit, als dat goed gaat, rustig die bak in de goede versnelling zetten.