Pagina 1 van 1

distributiesnaar vervangen

Geplaatst: zo dec 11, 2005 20:08
door posdijk
Hallo
Ik ben bezig met het vervangen van een distrisnaar wie kan mij vertellen hoe de stand van de nokkenassen moet zijn als het vliegwiel op t staat.het betreft een 92 ,1.5 ie
Als hij bij mij op t staat is de stand van het linkernokken as gezien vanaf bestuurder recht naar beneden.
hoe moet de stand van de rechter dan zijn?

Gr Co,trotse bezitter van 156 en 33 sportwagon

RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: zo dec 11, 2005 20:29
door Berlina addicted
In het metalen huis waarin de distributieriem loopt zit boven de nokkenastandwielen een rond gaatje van ong. 1 cm. met een rubber dop dit is het vaste merkteken en moet corresponderen met een inkeping in de nokkenas tandwielen. mvg. Richard.

RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: zo dec 11, 2005 20:49
door Maxtor
Precies, staat een kerf op je nokkenassenhuis en op je nokkenassen zelf, 1 van de nokkenassen, is dacht ik de rechter staat op tuimelen. Tijdens het omleggen van de riem zal deze dus tegengehouden moeten worden. Dat kan gedaan worden door een sleutel op de bout van de poelie te zetten.

RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: zo dec 11, 2005 20:51
door Maxtor
Gebruik de zoekfunctie eens.. staat heel erg veel nuttige informatie op dit forum over het vervangen van je d-riemen.

Re: RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: zo dec 11, 2005 21:56
door posdijk
Precies, staat een kerf op je nokkenassenhuis en op je nokkenassen zelf, 1 van de nokkenassen, is dacht ik de rechter staat op tuimelen. Tijdens het omleggen van de riem zal deze dus tegengehouden moeten worden. Dat kan gedaan worden door een sleutel op de bout van de poelie te zetten.
De Kerf van links staat inderdaad beneden en die van rechts inderdaad op tuimelen. het grote vliegwiel op t dat betekent dat de kerven precies contra van elkaar staan is dat dan goed?

Re: RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: zo dec 11, 2005 22:00
door posdijk
In het metalen huis waarin de distributieriem loopt zit boven de nokkenastandwielen een rond gaatje van ong. 1 cm. met een rubber dop dit is het vaste merkteken en moet corresponderen met een inkeping in de nokkenas tandwielen. mvg. Richard.
Hallo richard
die gaaten heb ik gezien maar!!die zitten aan beide kanten op de zelfde plek dus dan moeten die kerven op die gaten uitkomen en het vliegwiel op T?

RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: zo dec 11, 2005 22:09
door Maxtor
Kan helaas mn vraagbaak momenteel even niet vinden. Maar er moeten vast merktekens zijn op het nokkenashuis. Die dus niet meebewegen met de nokkenas zelf. Die merktekens zijn te zien als je door de verwijderde doppen kijkt, daar moet je de nokkenassen op gelijk zetten. Zelf heb ik mechanische kleppen in mijn 33's en niet hydrolische, daardoor is het iets anders. Maar er moet een vast merkteken te vinden zijn op het nokkenashuis.

RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: zo dec 11, 2005 22:13
door Maxtor
Heb de vraagbaak gevonden:
Vedraai de linker nokkenas totdat het merkteken op het nokkenasriemwiel in lijn staat met het vaste merketeken op het achterste distributiedeksel

Dus het merkteken op het nokkenasriemwiel moet in lijn staan met het vaste merkteken op het achterste distributiedeksel. Dus het stuk distributiedeksel dat aan je blok blijft zitten en waar je riemen voor zitten.

Toch wel anders als met een mechanisch blok.

Re: RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: zo dec 11, 2005 22:23
door posdijk
Heb de vraagbaak gevonden:
Vedraai de linker nokkenas totdat het merkteken op het nokkenasriemwiel in lijn staat met het vaste merketeken op het achterste distributiedeksel

Dus het merkteken op het nokkenasriemwiel moet in lijn staan met het vaste merkteken op het achterste distributiedeksel. Dus het stuk distributiedeksel dat aan je blok blijft zitten en waar je riemen voor zitten.

Toch wel anders als met een mechanisch blok.
En dat geld voor beide kanten ?

RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: zo dec 11, 2005 22:28
door Maxtor
Juist, immers moeten beide nokkenassen op tijd staan om schades te voorkomen. Dus beide nokkenassen op merkteken (waarvan de rechter op tuimelen zal staan) en het vliegwiel op 't'. Eerst de linker riem omleggen dan de rechter maar dat is logisch.

Oja:
Span de riemen ook na. Dit gebeurd door het geheel (met de riemen dus al omgelegd en voorgespannen) vanuit BDP (de eerste cilinder) verder te draaien tot het driehoekige merkteken op het vliegwiel. Los dan de spanrol van de rechter riem en laat de spanrol zichzelf spannen. Daarna weer vastzetten en de rechterriem is helemaal gespannen. Vervolgens de krukas weer een gehele omwenteling draaien tot het driehoekige merkteken. En dan de linker spanrol lossen, zichzelf laten spannen en weer vastzetten. Vervolgens nog even alles met de hand ronddraaien om zekerheid te hebben dat het helemaal goed gaat en klaar.

Spanrollen trouwens ook mee vervangen?

Re: RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: zo dec 11, 2005 23:34
door posdijk
Juist, immers moeten beide nokkenassen op tijd staan om schades te voorkomen. Dus beide nokkenassen op merkteken (waarvan de rechter op tuimelen zal staan) en het vliegwiel op 't'. Eerst de linker riem omleggen dan de rechter maar dat is logisch.

Oja:
Span de riemen ook na. Dit gebeurd door het geheel (met de riemen dus al omgelegd en voorgespannen) vanuit BDP (de eerste cilinder) verder te draaien tot het driehoekige merkteken op het vliegwiel. Los dan de spanrol van de rechter riem en laat de spanrol zichzelf spannen. Daarna weer vastzetten en de rechterriem is helemaal gespannen. Vervolgens de krukas weer een gehele omwenteling draaien tot het driehoekige merkteken. En dan de linker spanrol lossen, zichzelf laten spannen en weer vastzetten. Vervolgens nog even alles met de hand ronddraaien om zekerheid te hebben dat het helemaal goed gaat en klaar.

Spanrollen trouwens ook mee vervangen?
Oke nu is het duidelijk kan ik morgen weer aan de slag.
bedankt

RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: zo dec 11, 2005 23:50
door Maxtor
Tip: weet niet of je ze meevervangen hebt maar de spanrollen worden normaliter ook meevervangen met een distributiewissel. In het slechte geval slaan namelijk de spanrollen vast waardoor je riem dusdanig slijt dat die knapt. Dus nu je toch alles los hebt liggen en je ze niet meevervangen hebt zou ik het wel doen.

RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: ma dec 12, 2005 08:42
door Michel
Er zijn 4 kerfjes per nokkenastandwiel. (telkens 2 naast elkaar, bovenkant en onderkant) de tand tussen de kerfjes moet mooi in het midden van het gat bovenaan de distributiekap staan. handig is soms om die betreffende tand rood te kleuren oid.
Met op: eerst plaats je de riem aan bestuurderszijde. denk eraan dat de werkzijde strak tussen nokkenas en krukastandwiel loopt. Er mag geen tand speling opzitten. Daarna doe je het zelfde voor de kant van dee passagier. Let op: deze is iets lastiger omdat je de nokkenas moet opspannen hier. (dit kan je met een sleutel 19) . Controleer tussentijds ook nog een aantal keren of de krukas nog op het "T" merkteken staat. als je zeker bent dat alles goed staat, dan draai je de motor met de hand VOORZICHTIG 2 krukasomwentelingen (1 nokkenasomwenteling) rond. Je moet nu terug op de "T" staan, met de inkepingen opnieuw zichtbaar door de gaten van de ditributiekappen. Zeker als dit je eerste keer is, herhaal deze controle een aantal keer. staat alles juist, dan draai je vanaf de "T" naar het driehoekmerkteken op het vliegwiel (kan je dat niet zo snel vinden, gok dan een graad op 15°). Draai nu de spanner aan passagierskant een keertje los en vast, zodat de riem bijspant. Draai verder tot je terug aan de "T" bent (dit keer met de kerfjes naar ONDEREN gericht) en draai opnieuw tot aan het driehoekje (of een 15° tal graden) Span nu de andere kant.
controleer opnieuw of alles nog juist staat. Laat nu de startmotor even rond gaan (zonder ontsteking of benzine te geven) en controleer opnieuw. Nu zal alles echt wel goed staan, aansluiten en starten die handel.

Succes.

Re: RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: ma dec 12, 2005 13:26
door posdijk
Er zijn 4 kerfjes per nokkenastandwiel. (telkens 2 naast elkaar, bovenkant en onderkant) de tand tussen de kerfjes moet mooi in het midden van het gat bovenaan de distributiekap staan. handig is soms om die betreffende tand rood te kleuren oid.
Met op: eerst plaats je de riem aan bestuurderszijde. denk eraan dat de werkzijde strak tussen nokkenas en krukastandwiel loopt. Er mag geen tand speling opzitten. Daarna doe je het zelfde voor de kant van dee passagier. Let op: deze is iets lastiger omdat je de nokkenas moet opspannen hier. (dit kan je met een sleutel 19) . Controleer tussentijds ook nog een aantal keren of de krukas nog op het "T" merkteken staat. als je zeker bent dat alles goed staat, dan draai je de motor met de hand VOORZICHTIG 2 krukasomwentelingen (1 nokkenasomwenteling) rond. Je moet nu terug op de "T" staan, met de inkepingen opnieuw zichtbaar door de gaten van de ditributiekappen. Zeker als dit je eerste keer is, herhaal deze controle een aantal keer. staat alles juist, dan draai je vanaf de "T" naar het driehoekmerkteken op het vliegwiel (kan je dat niet zo snel vinden, gok dan een graad op 15°). Draai nu de spanner aan passagierskant een keertje los en vast, zodat de riem bijspant. Draai verder tot je terug aan de "T" bent (dit keer met de kerfjes naar ONDEREN gericht) en draai opnieuw tot aan het driehoekje (of een 15° tal graden) Span nu de andere kant.
controleer opnieuw of alles nog juist staat. Laat nu de startmotor even rond gaan (zonder ontsteking of benzine te geven) en controleer opnieuw. Nu zal alles echt wel goed staan, aansluiten en starten die handel.

Succes.
Klasse bedankt hij loopt weer als een tierelier .
gr Co

Re: RE: distributiesnaar vervangen

Geplaatst: ma dec 12, 2005 13:28
door posdijk
Tip: weet niet of je ze meevervangen hebt maar de spanrollen worden normaliter ook meevervangen met een distributiewissel. In het slechte geval slaan namelijk de spanrollen vast waardoor je riem dusdanig slijt dat die knapt. Dus nu je toch alles los hebt liggen en je ze niet meevervangen hebt zou ik het wel doen.
Oke bedankt mannen hij loopt weer als de brandweer.

gr co